دانلود و خرید کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند خدیجه عالمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند اثر خدیجه عالمی

کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند

نویسنده:خدیجه عالمی
انتشارات:انتشارات سروش
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند

کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند نوشتهٔ خدیجه عالمی در انتشارات سروش به چاپ رسیده است. این کتاب به نقش فتوحات مختلف در گسترش اسلام می پردازد.

درباره کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند

در هزاره سوم ق.م در دو شهر بزرگ موهنجودارو (در ایالت لارکانه پاکستان کنونی) و هاراپا (در ایالت ملتان پاکستان کنونی) تمدن درخشانی وجود داشت که برمنطقه سند و پنجاب و دشت رسوبی (بخش های شمال هند) تأثیر گذاشته بود. گستره جغرافیایی این تمدن از شمال به جنوب هزار و صد کیلومتر و از غرب به شرق هزار و ششصد کیلومتر بوده است؛ اما در حدود سال 2000 ق.م، تمدن دره سند فرو پاشید." درباره نابودی این تمدن نتایج قطع و یقین وجود ندارد؛ اما آثاری همانند اسکلت هایی به شکل دسته جمعی در کوچه، خیابان و در داخل منازل یافت شده است. این امر حاکی از وقوع حادثه ای نابودکننده در آن منطقه است که می تواند نشانه هجوم آریایی ها (که در ریگ وداها هم بدان اشاره شده است)، خشکسالی، بیماری و یا سیل باشد.

کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که به مطالعه کتاب‌های تاریخی به ویژه تاریخ اسلام علاقه‌مند هستند پیشنهاد می کنیم 

بخشی از کتاب فتوح اعراب و ترکان در شبه قاره هند

فتـوح از جملـه عوامـل بیرونـی مؤثـر در گسـترش اسلـام در جامعـه هندویـی اسـت. رونـد فتـوح در شـبه قـاره هنـد، منجـر بـه شـکل گیـری حاکمیـت هـای اسلـامی و گسـترش اسلــام در ایــن منطقــه شــد. از نفــوذ اسلــام تــا شــکل گیــری حکومــت هــای سـلاطین مسـلمان در هنـد عوامـل مختلـف درونـی و بیرونـی از جمله نقش و اراده انسـانی دخالت داشــته اســت. حضــور و اراده انســانی در حــوزه هــای اجتماعــی، سیاســی، اقتصــادی و فرهنگــی نقــش تعییــن کننــده ای دارد. افــراد در عرصــه سیاســت و اجتمــاع ظاهــر مــی شـوند و بـر تحـوالت سیاسـی و اجتماعـی جامعـه تأثیـر مـی گذارنـد. در سـازوکار فتـوح در شـبه قـاره هنـد، نقـش فاتحـان و عوامـل جغرافیایـی از اهمیـت ویـژه ای برخـوردار اسـت. از جملـه مسـائل مهـم در ارتبـاط بـا ایـن امـر، فاصله های جغرافیایـی مانند رود، کـوه، دریا، بیابـان، خشـکی، کویـر و آب هـای آزاد اسـت کـه بـر رونـد فتـوح تأثیرگـذار بـوده اسـت. فاصلـه هـای جغرافیایـی بـه عنـوان عوامـل مؤثـر در تسـریع و یـا کاهش رونـد فتوح به شـمار مـی آینـد. از ایـن رو شـیوه هـای مدیریتـی و تاکتیـک هایـی کـه فاتحـان بـرای برطـرف کـردن موانـع و گسـترش فتـوح اتخـاذ مـی کردنـد جالـب توجـه اسـت. در مبحـث فتـوح پرسشـهای زیـر مطـر ح اسـت کـه ناظـر بـر تأثیـر متقابـل تاریـخ و جغرافیـا بـر رونـد فتـوح اسـت: مســائلی ماننــد فتــوح چگونــه صــورت مــی گرفــت؟ فاصلــه هــای میــان هــر منطقــه، چـه تأثیـری در رونـد فتـوح داشـت؟ فاتحـان چـه تأثیراتـی بـر فاصلـه هـای جغرافیایـی مـی گذاشـتند و چگونـه آن )فاصلـه هـای جغرافیایـی( را مدیریـت مـی کردنـد؟ و فاتحـان بـه منظـور کاهـش فاصلـه هـای جغرافیایـی چـه اقداماتـی انجـام مـی دادنـد؟ از جمله مـواردی است که در زمینه فتوح مورد بررسی قرار می‌گیرند

نظرات کاربران

صدیق
۱۴۰۲/۰۷/۱۸

کتابی بسیار عالی و تحلیلی است که ورود اسلام به هند را به خوبی تشریح نموده است. به همه توصیه می کنم کتاب را بخوانید

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۸٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان