دانلود و خرید کتاب انفطار صورت سیدمرتضی آوینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انفطار صورت اثر سیدمرتضی آوینی

کتاب انفطار صورت

انتشارات:انتشارات واحه
امتیاز:
۵.۰از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب انفطار صورت

انفطار صورت که در انتشارات واحه به جانب رسیده است، یکی از آثار شهید آوینی درباره گرافیک و نقاشی است.

درباره کتاب آغازی بر یک پایان

نوشــته‌های شهید سید مرتضی آوینی پس از شهادت ایشان، ابتدا به صورت پراکنده و محدود توسط کانون فرهنگی هنری ایثارگران به چاپ رسید، سپس نشر ساقی مجموعه آثار را در ۱۲ عنوان چاپ و منتشر کرد، و از این پس، این مجموعه در انتشارات واحه و زیر نظر خانواده آن شهید به چاپ می‌رسد تا به یاری خدا بار دیگر در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

به استثنای سه کتاب فتح خون، فردایی دیگر و اولین جلد آینه جادو که شهید آوینی، خــود در زمان حیات، مقالاتش را انتخاب و تدوین کرد، باقی آثار ایشــان، در واقع جمع‌آوری مقالاتی پراکنده در نشریات گوناگون است که بنا به تشخیص و سلیقه ناشرین مختلف دسته‌بندی و منتشر شده است. اگر خود ایشان هنوز در میان ما بود، شاید این کتاب‌ها هرگز منتشر نمی‌شد

یا به شکل دیگری تنظیم می‌شد. به هر جهت، غیر از سه کتاب مورد اشاره، آنچه منتشر شده و می‌شود کتاب‌های شهید آوینی محسوب نمی‌شوند، بلکه مجموعه آثار نوشته شده توسط ایشان به حساب می‌آیند که در دوره‌های مختلف زمانی و به منظور چاپ در مطبوعات در همان ایام و روزگار تدارک دیده شده بودند و نه به منظور تبدیل به یک کتاب که اثر ماندگارتری است. این نکته‌ای است که بهتر است خواننده محترم این کتاب‌ها از ابتدا در نظر بگیرد و توجه داشته باشد که با کتاب‌هایی گردآوری شده مواجه است، نه کتاب‌های تألیفی به معنای متعارف.

کتاب انفطار صورت مجموعه مقالات شهید آوینی را درباره هنر گرافیک و نقاشی در بر میگیرد. در ان مقاالت که غالبًا در طول ســالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ در ماهنامه سوره نگاشته شده‌اند، ماهیت گرافیک و نقاشی و نسبت آنها با انقلاب اسلامی بررسی شده است. در این میان مقاله نقاشــی برای نقاشی بحثی در مابعدالطبیعه نقاشی مدرن ـ که نگارنده در اواخر سال ۱۳۷۱ برای درج در کتاب نگاره نوشــته است و به نقاشی مدرن اختصاص دارد از جهاتی با سایر مقالات کتاب متفاوت است، اما به دلیل مناسبت موضوعی با دیگر مقالات در اینجا آمده و می‌توان آن را حسن ختامی بر آثار شهید در این باب تلقی کرد. در چاپ حاضر، کتاب نســبت به چاپ‌های قبلی تغییری پیدا نکرده و تنها ویراستار محترم توضیحاتی در پای صفحات کتاب افزوده که با علامت «و»  مشخص شده است. اقوال دیگران در اغلــب موارد با مآخذ اصلی تطبیق یافته و نقطه‌گــذاری و املای کلمات به همان صورت نخســتین حفظ شده اما در رسم‌الخط تغییراتی ایجاد شــده است. نمایه‌هایی هم برای استفاده علاقه‌مندان در پایان کتاب آمده است.

خواندن کتاب آغازی بر یک پایان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به آثار شهید آوینی مخاطبان این کتاب‌اند.



نظرات کاربران

_MahdiGhafuri_
۱۴۰۰/۱۱/۰۱

#چاپی (۱) "انفطار صورت" مقالات گردآوری شده از شهید سید مرتضی آوینی پیرامون "سیر تحول گرافیک و نقاشی"، "نقاشی مدرن و ریشه‌های فکری و فلسفی آن" و نیز "نقاشی و گرافیک در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" است. شهید آوینی در

- بیشتر
as.man.be.to
۱۴۰۰/۰۹/۰۶

بسیار عمیق و قابل تفکر

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
«هنر برای‌هنر» شجره خبیثه‌ای‌است که در خاک این توهم پا گرفته است و زنهار، که این عبارت نقابی‌است فریب‌کارانه بر چهره این معنا: هنر در خدمت خودپرستی‌هنرمند
mmz_133
ما از مدعیان بی‌درد هنر جز این هم انتظاری‌نداشتیم که در هنگامه عشق و ایثار و جانبازی‌و شهادت، یا جانب استکبار جهانی‌را بگیرند و دست در دست جنایت‌کار‌ان بعثی‌بگذارند و یا نه، بی‌اعتنا به تاریخ، سر در لاک قلابی «هنر برای‌هنر» فرو کنند و بدین بهانه، هنر خویش را در خدمت تبلیغات تجارتی‌قرار دهند و دعوت مردم به سوی‌غفلت‌زدگی‌؛ طراحی‌برای‌صابون و پودر رخت‌شویی‌و خیارشور و رُب گوجه‌فرنگی‌... و یا آفیش فیلم‌های‌سینمایی‌. و در این میانه، خوب، معلوم است که چه کسی‌به معنای‌مصطلح هنرمندتر است: آن کس که بی‌دردتر است و می‌تواند در کنار نعش شهدا و یتیمی‌ِ دختربچه‌ها و پسربچه‌های‌کوچک، به ادا و اطوارهای‌روشن‌فکرانه و هنرمندانه دل‌خوش باشد و اصلاًًًًً به روی‌نامبارک خویش هم نیاورد که در کجای‌دنیا و در میان چه مردمی‌زندگی‌می‌کند.
mmz_133
هنر از حکمت جدا شده است و حکمت از اخلاق، و این هر سه از علم... و همه مظاهر حقیقتِ واحد چون مولکول‌هایی‌سرگردان در خلأ، بی‌مبدأ و معاد، عالمی‌را ساخته‌اند که خانه وهم بشر است، و چنین عالمی‌را جز در برهوت وهم کجا می‌توان جُست؟
mmz_133
اوج تکامل این روشن‌فکران و هنرمندان آن است که آن جایزه کذایی‌را ببرند ـ جایزه منتسب به آن مخترع صلح‌طلب دینامیت(!) را ـ و غرب نیز این جایزه را بیهوده به کسی‌نمی‌دهد. آنها ممکن است منت گذارند و جوایز را به جهان‌سومی‌ها هم اعطا کنند، اما شرط نخستینِ آن وابستگی‌به تفکر غربی‌است. آنها جدایی‌هنر و تعهد را تبلیغ می‌کنند، اما جوایز خویش را به کسانی‌می‌بخشند که خود را نسبت به غرب و هنر و تفکر و سیاست آن متعهد بدانند.
mmz_133
هنر کشف و شهودی‌است با واسطه تخیل، اما این تخیل نه آن‌چنان است که هرکس را به هرجا ببرد. تخیل آزاد بی‌معنی‌است، مگر آن‌که هنرمند خود آزاد باشد، آزاد از تعلقات. آن‌گاه عالم خیالش با عالم حقیقت پیوند می‌یابد و عین صورت‌های‌متمثّله حقایق در آن نقش می‌بندد، و اگر نه، مرکوب تخیلش خرِ لنگی‌است که از خارستان صورت‌های‌وهمی‌خیالِ متصل، قدمی‌آن‌سوتر نمی‌رود! جهان هنرمند به وسعت مرتبه استکمالی‌روح اوست و اگر بینگارد که می‌تواند با بال‌های‌خفاش‌گونه شیاطین، خود را به آسمان حقایق متعالی‌برساند، بداند که فرشتگان حافظ وحی‌او را به شهاب ثاقب می‌رانند
mmz_133
اگرچه کارهای‌سفارشی‌معمولاً خشک و بی‌روح و فاقد ظرایف هنری‌از آب در می‌آیند، اما این حکمی‌مطلق نیست. هر گاه تعهدات شخصی‌ِ هنرمند مؤیدِ سفارشی‌باشد که می‌پذیرد، این حکم دیگر صادق نیست. آن‌گاه هنرمند با تمام قلب و روح، خود را نسبت به تعهدی‌خاص مسئول می‌بیند؛ تعهدی‌که وجود شخصی‌و فردی‌هنرمند در آن استغراق و استحاله یافته است. و این نوعی‌استفناست، که تا محقق نشود، هنر تجلی‌نمی‌یابد. هنرمند خود را فانی‌می‌کند تا به اثر هنری‌خویش وجود ببخشد و اگر آن‌چه خود را در آن فانی‌می‌سازد حق باشد و آن‌چه منتسب به حق است، هنرمند جاودانه خواهد شد، و اگر نه، نه.
mmz_133
اگر به شما بگویند که عقل را نمایش دهید، چه خواهید کرد؟ عقل موجودی‌مجرد است و مجردات را با نقوش و صورت‌ها نمایش دادن محال است. فرشتگان و مرکوب معراج رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله نیز این‌چنین هستند و هیچ نقش و صورتی‌نمی‌پذیرند.برای‌بیان معانی‌ِ مجرد از میان نقوش، باید از سمبُلیسم مدد گرفت، یعنی‌همان کاری‌که هنر به طور طبیعی‌بدان روی‌آورده است
mmz_133
تعهد سیاسی‌و اجتماعی‌، به هر تقدیر، کار هنری‌را از انتزاعات فردی‌و تخیلات و توهمات نفسانی‌ـ که از ذاتیات هنر جدید است ـ دور خواهد کرد و به سوی‌سمبُلیسم خواهد کشاند. این حقیقتی‌است که به‌وضوح در سیر تاریخی‌هنرهای‌تجسمی‌مشهود است و انکار آن در واقع انکارِ یک واقعیت تاریخی‌است. پیدایش هنر گرافیک و تمایز آن از نقاشی‌مدرن، خود شاهدی‌است صادق بر این مدعا
mmz_133
اگرچه هنر امروز محصول تعهدات شخصی‌هنرمندان است، اما این «عدم تعهدِ غیرفردی» یا «غیرملتزم بودن»، همان‌طور که می‌تواند به هنر و هنرمند اختیار و آزادی‌و استقلال عطا کند، می‌تواند او را به عزلت و انزوا بکشاند و میان هنر و سایر وجوه فعالیت‌های‌فرهنگی‌، سیاسی‌و اجتماعی‌بشر شکافی‌جبران‌ناپذیر بیندازد ـ آن‌چنان که اکنون درباره هنر و هنرمندان معاصر، از جمله در ایران، رخ نموده است. آن‌گاه، هنرمند در بحبوحه جنگ و انقلاب، فارغ‌البال از جامعه و تاریخ و مردم و هویت فرهنگی‌خویش، در کِش‌وو‌اکِش عواطفی‌كاملاً شخصی‌و غیرواقعی‌و برداشت‌هایی‌منتزع و آبستراکت از جهان بیرونِ خود گم می‌شود و در هیچ کجا از او نشانی‌بر جای‌نمی‌ماند جز هپروتِ درونی‌اش. و این امری‌است منافی‌ماهیت تاریخی‌انسان.
mmz_133
هنرمندانِ غیرمتعهد به انقلاب اسلامی‌را داعیه‌ای‌نیست برای‌استقلال و استغنای‌از غرب. جان آنان پیوسته با جان غرب بوده و هست و بعد از پیروزی‌انقلاب نیز هنر آنان هنری‌است پیرو غرب و مقلد آن. و چگونه می‌تواند جز این باشد، که اِنَّ الله َ لایُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّیٰ‌یُغَیِّرُوا ما بِاَنْفُسِهِمْ؟نهضت هنری‌تازه لاجرم نیازمند به تحولی‌انفسی‌در عرصه تفکر و اعتقادات است و آن نهضت ضرورتاً آغاز شده، چرا که این عصرْ عصری‌دیگر است، عصر ظهور حق و زهوق باطل است، عصر شکوفایی‌دیگرباره اسلام و اضمحلال تمدن غرب.
الف. میم

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان