دانلود و خرید کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم) جان ام اندریس ترجمه گروه مترجمان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم) اثر جان ام اندریس

کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم)

معرفی کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم)

کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم) اثری از جان ام. اندریس و مارکو ای. جانسن است. این اثر رویکردی جدید برای مدیریت منابع مشاع در جهان ارائه می‌کند. 

درباره کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم)

منابع مشاع مانند آ‌بهای زیرزمینی، شیلات، جنگل‌ها و ... هستند. اما رویکرد مرسوم علم اقتصاد به یک تراژدی برای منابع مشترک تبدیل شد. این تئوری اقتصادی موقعیتی را شرح می‌دهد که در آن، در یک سیستم منابعی مشترک بین مصرف‌کنندگانی وجود دارد که هر یک تنها با توجه به نفع شخصی خود عمل می‌کنند و به صورت مستقل و بر خلاف صلاح مشترک کل مصرف‌کنندگان، با فعالیت‌های جمعی خود این منابع را به اتمام می‌رسانند.

الینور استروم موفق شد ناکارآمدی این رویکرد را نشان دهد و مسیر ایجاد تراژدی منابع مشترک را ترسیم کند: او نشان داد که رویکرد مرسوم علم اقتصاد برای مطالعه مدیریت منابع مشاع (برای مثال زیرساخت عمومی و منابع مشترک) کامل نبود. چراکه این رویکرد فرض می‌کرد زمانیکه منبعی مانند آب زیرزمینی، شیلات یا جنگل، اشتراکی است، هر کس به شیوه خودخواهانه رفتار می‌کند و اضافه برداشت از منبع مشترک خواهد داشت. تنها راه برای مقابله با این شرایط وجود داشت. برای از بین بردن تراژدی منابع مشترک باید دست به ایجاد حقوق مالکیت خصوصی یا وضع مالیات بر استفاده از منبع مشترک زد. اما مطالعات الینور استروم، بیانگر چیز دیگری بود: مردم قادر به خود سازماندهی و حکمرانی موفق منابع مشترک شان هستند.

یافته‌های او که در کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم) آمده است، هم می‌توان برای سیاستگذاری‌ها در این زمینه مفید باشد و هم علل ناکارآمد بودن بسیاری از سیاست‌ها و رژیم‌های حکمرانی را توضیح می‌دهد. 

کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم) برای تمام علاقه‌مندان به مطالعات اقتصادی جذاب است. 

بخشی از کتاب پایدارسازی منابع مشترک (آشنایی با رویکرد نهادی الینور استروم)

برای ارزیابی پیامدهای کنش‌هایی که در موقعیت کنش حاصل می‌شود باید به هزینه‌ها و منافع آن توجه شود. این هزینه‌ها و منافع در طول زمان برروی هم انباشته می‌شود. همه شرکت کنندگان هزینه‌ها و منافع مشابهی را تجربه نمی‌کنند. گاهی اوقات وضعیت‌هایی که شرکت کنندگان درآن قرار دارند بر هزینه‌ها و مزایای آن‌ها تأثیر می‌گذارد، چراکه بر میزان جبران‌ها، جریمه‌ها، هزینه‌ها، پاداش‌ها و فرصت‌ها تأثیرگذار است. 

یک پزشک از انجام درمان خود یک عایدی مالی کسب میکند در حالی که بیمار برای بهبود وضعیت سلامتی خود هزینه پرداخت میکند. حتی اگر شرکت کنندگان مانند بازیکنان یک تیم ورزشی موقعیت مشابهی داشته باشند پاداش‌های آن‌ها متفاوت است و برای هریک قرارداد جداگانه‌ای وجود دارد. در مطالعه عرصه‌های کنش لازم است میان پیامد فیزیکی و ارزیابی شرکت کننده از آن پیامد تمایز قائل شویم. در علم اقتصاد، ارزشی که توسط شرکت کنندگان وضع می‌شود به عنوان مطلوبیت درنظر گرفته می‌شود. مطلوبیت شخصی معیار خالصه ارزش‌های خالص فرد از مزایا و هزینه‌های حاصل از یک موقعیت کنش خاص است. این مطلوبیت میتواند با افزایش سود افزایش یابد، اما با توجه به مطالعات جاری، میتواند شامل عناصری مانند شادی، شرم، پشیمانی و گناه نیز باشد. 

به عنوان مثال، ممکن است رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز در وقت شما صرفه جویی کند. با این وجود اگر شما گرفتار پلیس شدید مجبور خواهید بود جریمه آن را پرداخت کنید. شما می‌توانید با مراجعه به دادگاه در مورد یک ورقه جریمه اعتراض نمایید. با این حال این کار زمانبر است و ممکن است هزینه‌های دیگری نیز برای شما داشته باشد. ازطرفی پرداخت جریمه و پذیرش خطای نقض قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین میتواند منجر به نرخ بیمه بالاتری برای اتومبیل شما شود و به عنوان یک نمره منفی در کارنامه رانندگی شما ثبت گردد. در اینصورت اگر نمرات منفی شما زیاد شود امکان تعلیق مجوز رانندگی شما وجود خواهد داشت. همچنین عدم پرداخت ورقه جریمه در زمان مقرر منجر به جریمه مضاعف خواهد شد. 

نظرات کاربران

کاربر 2451630
۱۴۰۰/۰۴/۲۵

همانطور که در مقدمه کتاب آمده است این کتاب نسخه ساده شده دو کتاب حکمرانی منابع مشترک و فهم تنوع نهادی نوشته خانم الینور استروم، برنده جایزه نوبل اقتصاد، است. همچنین درفصلهای مختلف آن از روشهای مدلسازی همانند نظریه بازیها،

- بیشتر
کاربر 7349416
۱۴۰۲/۱۱/۱۰

ترجمه‌ی این کتاب فاجعه‌است. اگر میخواید استروم رو نفهمید این کتابو بخونید! فقط زبان اصلی کتابو بخونید.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۱۲ صفحه

حجم

۱۰٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۱۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان