دانلود و خرید کتاب گویش گیلکی رودسر عفت امانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گویش گیلکی رودسر اثر عفت امانی

کتاب گویش گیلکی رودسر

نویسنده:عفت امانی
انتشارات:انتشارات کویر
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گویش گیلکی رودسر

کتاب گویش گیلکی رودسر نوشته عفت امانی است. کتاب گویش گیلکی رودسر را انتشارات کویر منتشر کرده است و به آواشناسی، صرف، نحو، واژه‌نامه گویش گیلکی منطقه رودسر می‌پردازد.

درباره کتاب گویش گیلکی رودسر

ایران‌زمین، سرزمینی کهن و باستانی با مردمانی سرشار از فرهنگ و پیشینة تمدنی است. مردمانی با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، گویش‌ها و لهجه‌های محلّی که این تنوع همواره بر جذابیت سرزمینیِ آن می‌افزاید. شناخت زبان‌ها، گویش‌ها و نیز آداب و رسوم اقوام گوناگون ایرانی، ما را به ژرفنای فرهنگ غنی و ریشه‌دار ایرانی رهنمون و بسیاری از لایه‌های ناشناخته و رمز بقای ایران و ایرانی را بر ما آشکار می‌کند. پایبندی‌های قومی و محلّی و هنجارهای پذیرفته‌شدة اقوام ایرانی، همواره ضامن انسجام و یکپارچگیِ ملتی به نام «ملت ایران» بوده و خواهد بود.

با گذشت سال‌های بسیار از گسترش دانش زبان‌شناسی هنوز بسیاری از زبان‌ها و گویش‌های ایرانی یا آن‌چنان که باید و یا هرگز بررسی نشده‌اند و ناگفته‌های بسیار دارند، گرچه دانش زبان‌شناسی خود را متولّی مقوله‌های زبانی و بررسی آن می‌داند و گام‏هایی نیز برای شناخت گویش‏ها برداشته است؛ اما ازآنجاکه بیشتر تلاش این دانش در بررسی منازعات صوری زبانی است هنوز چه‌ بسیار گویش‏ها که در گوشه‌گوشۀ این سرزمین کهن وجود دارد که یا هنوز معرفی نشده‌اند یا ناشناخته مانده‏اند، یا تنها بخشی از آن بررسی شده است و گردآوری یک پیکرۀ زبانی رویکرد آن بررسی‌ها نبوده است. گویش گیلکی رودسر، نمونۀ روشن این گفته‌ها است.

گویش‌ها امروزه بنا بر دلایلی چون گستردگی روابط و شدآمدها، مهاجرت، آموزش و راه‌اندازی مراکز آموزشی گوناگون در هر شهر، درنتیجه ورود غیر گویشور به آن شهر، گسترشِ رسانه‌ها، سخن نگفتن پدران و مادران با فرزندان خود به گویش مادری و نداشتنِ ادبیّات رو به خاموشی گذاشته‌اند. عامل جدید دیگری نیز در خاموشی گویشوران اثرگذار است و آن ساخت و پخش برخی طنزهای سبک تلویزیونی است که گویشوران را می‌رنجاند. ضروری و مهم می‌نماید که پژوهشگران و سخن‌شناسان گام در راه گردآوری و بررسی گویش‌ها نهند؛ چراکه جایگاه گویش‌های ایرانی برای انجام و پیشبرد پژوهش‌های ادبی، زبانی، تاریخی، جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی و با نگاه کلان ایـران‌شناسی، ویژه و یگانه است و ایـن همان ویژگی ذاتیِ زبان است چراکه: «کلمه به ‌صورت نوعی نیروی آغازین درمی‌آید که سراسر هستی و عمل، از آن سرچشمه می‌گیرد»

این کتاب سعی دارد به شناخت این گویش و ویژگی‌های آن کمک کند. 

خواندن کتاب گویش گیلکی رودسر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به زبان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب گویش گیلکی رودسر

استان گیلان از راه آستارا با جمهوری آذربایجان مرز بین‏المللی دارد. نيز از شمال به دریای کاسپین، از جنوب به رشته‌کوه‏های البرز و استان قزوین و زنجان، از غرب و شمال غربی به استان اردبيل و کشور جمهوری آذربایجان و از شرق به استان مازندران متصل است. گیلان در وسعت، کوچک‏ترین استان ایران است و تنها چیزی حدود یک درصد از مساحت ایران را تشکیل می‏دهد. سال‌نامة آماری وزارت کشور مساحت این استان را ۱۴۰۴۲ کیلومتر مربع بيان کرده (مصداقی، ۱۳۹۰: ۹). طول نوار ساحلی این استان که از آستارا آغاز و تا چابکسر ادامه می‏‏یابد نیز حدود ۳۱۵ کیلومتر است. در محدودة گیلان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۸۵ تعداد ۱۶ شهرستان، ۴۳ بخش، ۴۹ شهر، ۱۰۹ دهستان و ۲۶۹۵ آبادی وجود دارد. جمعیت تقریبی این استان به سه میلیون نفر می‏رسد و پس از استان تهران از دید جمعیت، پرتراکم‏ترین استان کشور است. استان گیلان دو بخش غربی و شرقی دارد که اساس این بخش‏بندی رودخانه سفیدرود است. 

نظرات کاربران

کاربر ۲۶۲۱۰۳۵
۱۴۰۱/۰۱/۲۲

نویسنده اصلا به خودش زحمت نداده چندتا لغت اصیل جمع اوری کنه دقیقا همون لغات فارسی رو با کمی تغییر لهجه اورده حتی یعنی نمیدونسته اشک رو اهالی رودسر ارسو یا اروسه میگفتن ، اصلا توصیه به دانلود نمیکنم حیف

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان