دانلود و خرید کتاب مژده گوی روز باران منوچهر علی‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مژده گوی روز باران اثر منوچهر علی‌پور

کتاب مژده گوی روز باران

انتشارات:نشر تیرگان
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مژده گوی روز باران

کتاب مژده گوی روز باران اثر منوچهر علی پور است که در نشر تیرگان به چاپ رسیده است. این کتاب نگاهی گذرا به زندگی و شعر نیما یوشیج دارد.

درباره کتاب مژده گوی روز باران

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی، در آبان ماه ۱۲۷۶، در روستای یوش، از توابع بخش بلده شهرستان نور، به دنیا آمد. در نوجوانی همراه با خانواده به تهران آمد و در مدرسه سن لویی شروع به درس خواندن کرد. یکی از معلمان او در آن مدرسه، او را به شعر گفتن تشویق کرد و بعدها او شعر افسانه را، که یکی از منظومه‌های معروف و بلند اوست، به معلمش، نظام وفا تقدیم کرد. در سال ۱۳۰۵ با عالیه، فرزند میرزا اسماعیل شیرازی و خواهرزاده نویسنده نامدار، میرزا جهانگیر صوراسرافیل ازدواج کرد. 

در سال‌های پس از ازدواج او بیکار بود. اما همسرش برای کار به بابل و رشت منتقل شد و از همین رو، آن‌ها مدتی را در این دو شهر زندگی کردند. خودش مدتی در وزارت دارایی کار می‌کرد و بعدها به تدریس در مدارس و نوشتن در روزنامه‌هایی چون مجله موسیقی و مجله کویر مشغول شد. او نامش را در سال ۱۳۰۰ اسم تغییر داد و در ۲۴ سالگی، منظومه قصه رنگ پریده را که یک سال قبلش سروده بود، به عنوان اولین اثرش در هفته‌نامه قرن بیستم میرزاده عشقی به چاپ رساند. شهرتش با دو شعر «ققنوس» و «غراب» آغاز شد که در مجله «موسیقی» منتشر کرده بود.

نیما در سن ۶۲ سالگی به ذات الریه مبتلا شد و در ۱۳ دی ۱۳۳۸ ا دنیا رفت. خانه او در یوش ثبت میراث ملی شده است. هرچند او را ابتدا در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپردند اما خودش وصیت کرده بود که او را به یوش ببرند. اما شرآگیم، پسرش می‌گوید این نقل و انتقال هرگز صورت نگرفته است. 

آنچه باعث اهمیت نیما و شعر او می‌شود این است که او پایه گذار شعر نوی فارسی است. در حقیقت او سبک جدیدی را ابداع کرد و با سرودن شعرهایش معیارهای هزاران ساله شعر فارسی را تغییر داد. نباید فراموش کرد که او در دوانی که زبان فرانسه می‌آموخت، به سبک خراسانی نیز شعر می‌سرود اما شعر نو است که او را در تاریخ ادبیات ایران جاودانه کرد و نامش را برای همیشه به یاد و خاطر ما می‌آورد. می‌توان اینطور بیان کرد که تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی وامدار این انقلاب و تحولی هستند که نیما نوآور آن بود. بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر، اشعار نیما را نمادین می‌دانند و او را هم‌پایه شاعران سمبولیست جهان می‌دانند.

منوچهر علی پور در کتاب مژده گوی روز باران، نگاهی گذرا به زندگی و اشعار نیما انداخته است. او ابتدا مختصری درباره شعر نو توضیح داده است. درباره زندگی او نوشته و سپس گزیده اشعار او را آورده است. 

کتاب مژده گوی روز باران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب مژده گوی روز باران را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران شعر و ادبیات فارسی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظرات کاربران

آرش
۱۴۰۲/۰۵/۲۱

کتابی بسیار خواندنی و زیبا در مورد پدر شعر نو.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان