دانلود کتاب صوتی کودتا با صدای تایماز رضوانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی کودتا اثر یرواند آبراهامیان

دانلود و خرید کتاب صوتی کودتا

انتشارات:استودیو نوار
امتیاز:
۴.۵از ۲۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی کودتا


کتاب صوتی کودتا، اثر یرواند آبراهامیان کتابی است که به تحلیل سیاسی و تاریخی کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی در ایران می‌پردازد.  کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ از چالش‌برانگیزترین رویدادهای تاریخ معاصر ایراناست. این کودتا با برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و همچنین ارتش شاهنشاهی ایران شکل گرفت.

دولت مصدق که در ان زمان به دنبال در اختیار گرفتن منابع نفتی کشور بود و برای دستیابی به آن، حتی چالش و مقابله با دولت‌های غربی را نیز پذیرفته بود، در کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ سرنگون شد.

درباره کتاب صوتی کودتا

آبراهامیان در کتاب صوتی کودتا سعی دارد تا جایگاه کودتا را درون مناقشه‌ای که بر سر نفت بین جهان سوم و جهان اول بوده  پیدا کند. به عبارتی آبراهامیان با بهره‌مندی از تازه‌ترین اسناد موجود درباره کودتا، به تحلیل و بررسی تاثیر کودتای ۲۸ مرداد بر روی روابط بین ایران و آمریکا پرداخته است.

چیزی که بیش ‌از پیش موجب جذابیت کتاب صوتی کودتا شده ، اشاره به دو موضوع چالش‌برانگیز به شرح زیر است:

اشاره به این باور متعارف که بریتانیا با حسن‌نیت وارد مذاکره شد، از طرفی ایالت متحده تلاشی شایسته برای ایفای نقش واسطه درستکار صورت داد و علت شکست مصدق در دستیابی به مصالحه هم سرسختی او بوده که ریشه‌اش همواره در سرشت روان‌شناسانه و شیعی او جستجو شده است.

و دیگر به پرسش کشیدن این باور متعارف که حاکی از قرار دادن بی‌ بروبرگرد و یکپارچه کودتا در چارچوب جنگ سرد، یعنی در ستیز بین شرق و غرب، بین اتحاد شوروی و آمریکا است.

این کتاب از چهارفصل با عناوین ملی شدن صنعت نفت، مذاکرات ایران و انگلیس، کودتا و میراث، تشکیل شده است. 

شنیدن کتاب صوتی کودتا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی و تاریخ معاصر ایران.

درباره یرواند آبراهامیان

پروفسور یرواند آبراهامیان در سال ۱۳۲۰ در تهران چشم به جهان گشود و تا ده‌سالگی نیز در تهران به سر برد، سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. آبراهامیان در سال ۱۳۴۲ مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد و در سال ۱۳۴۸ مدرک دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت نمود. یرواند آبراهامیان در سال‌های متمادی در دانشگاه‌های معتبری نظیر پرینستون و آکسفورد، درس تاریخ ایران را تدریس نموده است، همچنین قابل‌ذکر است که در حال حاضر نیز در کالج باروک شهر نیویورک مشغول به تدریس درس تاریخ عمومی است.

از جمله دیگر آثار این نویسنده عبارت‌اند از:

مردم در سیاست ایران، اسلام رادیکال، مقالاتی در جامعه‌شناسی ایران، پارانوید در سیاست ایران، آنارشیسم در انقلاب روسیه، تاریخ ایران مدرن، کودتا، یک آنارشیست آمریکایی: زندگی والترین کلیر، اعتراف شکنجه‌شدگان: ابراز ندامت‌های علنی در ایران مدرن و... .

نظر برخی از افراد سرشناس درباره کتاب کودتا

جان لیمبرت؛ استاد مطالعات خاورمیانه: این کتاب در واقع اثری است که از این استاد مسلم تاریخ انتظار می‌رفت: عالمانه، سنجیده، روشن و موجز. آبراهامیان دانش عمیق خود را بر رویدادهایی متمرکز می‌کند که تا به امروز همچنان بر ذهنیت ایرانیان نسبت به خود و همچنین بقیه‌ی نقاط جهان سایه افکنده است.

رشید خالدی؛ استاد دانشگاه کلمبیا : مرور تاریخی بسیار مهم از رویدادی سرنوشت‌ساز. نویسنده در این اثر به صورتی عالمانه نشان می‌دهد که کودتای ۲۸ مرداد بیش‌تر در مخالفت سرسختانه‌ی امریکا و انگلیس با کنترل منابع نفتی توسط ایران ریشه داشت تا «لجاجت» دولت ایران یا «الزامات جنگ سرد».

نوام چامسکی؛ استاد دانشگاه ام. آی. تی : کودتای آمریکایی ـ انگلیسی سال ۱۳۳۲، رویدادی اساسی در تاریخ ایران مدرن است... این بررسی تازه به همراه درکی عمیق و پژوهشی بی‌نقص، به شکلی مستدل نشان می‌دهد که بررسی‌های پیشین موجود چندان مطمئن نیستند.




نظرات کاربران

فواد انصاری
۱۴۰۰/۰۱/۱۵

نسخه صوتی این کتاب را با صدای خوب تایماز رضوانی گوش دادم کتاب به شرح وقایع از سال 1320 تا اواخر حکومت شاهنشاهی را شرح میدهد که البته اکثر بخش های کتاب پیرامون تصمیمات مصدق و چالش با شرکتهای نفتی و مذاکرات

- بیشتر
mizo
۱۴۰۰/۰۲/۰۷

به نظرم همهٔ کتاب‌های آبراهامیان باید در فهرست هر علاقمند به شناخت تاریخ و سیاست ایران باشد. ضمنا جا دارد از اجرای بسیار خوب گوینده آقای رضوانی تقدیر کنم. ایشان از معدود گویندگانی است که به متن و مفهوم آن

- بیشتر
Mehdi Alinejad
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

بنظر من از کاندید کتاب واجب هر هموطن میتونه باشه.قبل از این درخصوص مصدق اطلاعاتی داشتم ولی این کتاب به بررسی عمیق تری از این وطن پرست واقعی پرداخت . تنها یکی از کارهای اصلاحی این مرد برای سعادتمندی دنیا و

- بیشتر
کاربر ۴۷۷۷۱۳۷
۱۴۰۱/۱۱/۲۸

جزو کتاب هایی است که حتما در زندگی باید خواند.

Foad Ask.
۱۴۰۱/۰۹/۲۷

کاش تو بی نهایت بذارین

مهدی
۱۴۰۲/۱۰/۱۴

این کتاب روایت حس وطن پرستی مردم و ایمان به تغییرات با پشتیبانی از دولت مرکزی به رهبری مصدق است. قدم به قدم میتوان دید که چگونه قدرتهای غربی با همراهی کاشانی! در آخرین لحظات ورق را به نفع خود

- بیشتر

زمان

۱۲ ساعت و ۵۲ دقیقه

حجم

۵۳۷٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۲ ساعت و ۵۲ دقیقه

حجم

۵۳۷٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۹۰,۰۰۰
۶۳,۰۰۰
۳۰%
تومان