دانلود کتاب صوتی ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر با صدای تایماز رضوانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر اثر همایون کاتوزیان

دانلود و خرید کتاب صوتی ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر

معرفی کتاب صوتی ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر

کتاب صوتی «ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر» نوشتهٔ محمدعلی همایون کاتوزیان و ترجمهٔ عبدالله کوثری است که استودیو نوار آن را با گویندگی تایماز رضوانی منتشر کرده است. این کتاب مسائل و اتفافات معاصر تاریخ ایران را بررسی کرده است و به ریشه‌یابی علل وقوع این حوادث و تأثیرات آن بر جامعهٔ ایران می‌پردازد.

درباره کتاب ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر

۴ مقالهٔ کتاب عبارت‌اند از «ایران، جامعهٔ کوتاه مدت»، «مشروعیت و جانشینی در تاریخ ایران»، «انقلاب برای قانون» و «شاعر جوان انقلابی».

این مقالات هریک به‌‏نوعى مشکلات تاریخى توسعهٔ اقتصادى و سیاسى ایران را بررسى می‌کند. در ۲ مقالهٔ اول مسئلهٔ  انحصار ثروت و قدرت اقتصادى از سوی حکومت و تأثیرات آن بر تحولات سیاسی و اجتماعی کشور بررسی می‌شود. مقالهٔ دوم همچنین به مواردی مانند «مشروعیت و جانشینی در اروپا»، «فره ایزدی»، «فرمانروای کامل و دادگر»، «مشروعیت و شورش»، «مشروعیت در دوران اسلامی» و «مشکل جانشینی» می‌پردازد. در مقالهٔ سوم دربارهٔ انقلاب مشروطه و علل ضعف و ناکامی این جنبش و شیوهٔ وضع قانون در ایران صحبت می‌شود. مقالهٔ چهارم نیز که در ادامهٔ مقالهٔ سوم است به زندگی ملک‌الشعرای بهار می‌پردازد که فردی معتدل و متجدد و از فعالین راه مشروطه بود.

کتاب ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به دوستداران جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و علاقه‌مندان به مطالعهٔ تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌شود.

درباره همایون کاتوزیان

همایون کاتوزیان ۲۶ آبان ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. در ایران او را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران با نام «هما کاتوزیان» نیز می‌شناسند. او اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. زمینهٔ تحقیق موردعلاقهٔ او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه‌شناسی است. او به‌طور همزمان مطالعاتش را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده است. نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ‌شده از او دید. او تاکنون بیش از ۷ کتاب در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است.

محمدعلی همایون کاتوزیان نسبت به اروپامحوری در تاریخ‌نگاری ایرانی انتقاد داشته و نشریه‌ای نیز تحت‌عنوان «نظریهٔ کوتاه‌مدت‌بودن جامعهٔ ایران» ارائه کرده است.

برخی از کتاب‌ها او به قرار زیر هستند:

«سعدی، شاعر عشق و زندگی»، «جمالزاده و ادبیات او»، «گفت‌وگو درباره عقلانیت و نوگرایی»، «هشت مقاله در تاریخ و ادب معاصر»، «صادق هدایت و مرگ نویسنده»، «نقدی بر بوف کور هدایت» و «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران».

بخشی از کتاب صوتی ایران جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر

«از یک‌سو، برخلاف موقعیت فرمانروایان اروپایی، حتی فرمانروای مطلق، فرمانروای ایرانی را هیچ قانون یا سنت یا قیدوبند زمینی محدود نمی‌کرد و او می‌توانست اقتدار خود را به اراده‌ی خود تا آنجا که توان مادی‌اش اجازه می‌داد اعمال کند و این حد در مورد فرمانروایان دوراندیش با در نظر گرفتن مرزهای تحمل جامعه در برابر اقدامات او تعیین می‌شد. از سوی دیگر این فرمانروا همواره در هراس از کودتای درباریان یا شورش مردم به سر می‌برد - زیر تنها چیزی که شورشیان احتمالی برای کسب قدرت با همان میزان آز «مشروعیت» لازم داشتند غلبه بر فرمانروا بود. درواقع «مشروعیت» شورشی پیروزمند کم‌وبیش هميشه بیش‌تر از مشروعیت فرمانروای مغلوب بود زیرا (بنا بر دلایلی که برخاسته از حکومت استبدادی است) ایرانیان معمولاً از فرمانروای خود بیزار بودند و آرزومند آن‌که یکی «کم‌تر بیدادگر» ‌یا «دادگرتر» ‌جای او را بگیرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۴ ساعت و ۴۴ دقیقه

حجم

۱۹۷٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۴ ساعت و ۴۴ دقیقه

حجم

۱۹۷٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان