دانلود کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار با صدای کامبیز خلیلی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار اثر دين موشوويتز

دانلود و خرید کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار

معرفی کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار

کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار؛ قوانینی برای روایت بر مبنای بهترین فیلم‌های پیکسار نوشتهٔ دين موشوويتز و ترجمهٔ سوفیا نصراللهی و با صدای کامبیز خلیلی و شهره روحی است و چتر فیروزه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار

پیکسار نماینده‌ٔ استودیوهای کمیابی است که تبدیل به یک صدای سینمایی متمایز شدند. استودیویی که علاوه بر فیلم‌سازان، تماشاگران و منتقدان هم آن را دوست دارند. یکی از دلایل اصلی موفقیت پیکسار انتخاب‌ قصه‌هایی است که آن‌ها را دوست دارد و ترویج می‌کند. به همان اندازه که فیلم‌های پیکسار به خاطر جهان‌های خیالی گرانبها، جلوه‌های بصری باشکوه و طرح داستانی اصیل و دست اولشان شناخته شده‌اند، توانایی زیرکانه و عجیب آن‌ها در تحریک‌کردن و تاثیرگذاشتن عمیق روی مخاطبانشان همان چیزی است که با هر فیلم جدیدی که استودیو منتشر می‌کند مبهوتش می‌شویم. همان چیزی که باعث می‌شود بزرگ‌ترها درست کنار بچه‌هایشان آن‌قدر احساساتی شوند که اشک در چشم‌هایشان حلقه بزند.

پیکسار داستان‌هایی را انتخاب می‌کند و آن‌ها را به رضایت‌بخش‌ترین شکل و عمیق‌ترین شیوه‌های تأثیرگذاری، بسط و گسترش می‌دهد. علی‌رغم اینکه با هر فیلم پیکسار به جهان‌هایی کاملاً متفاوت و متنوع برده می‌شویم، شیوه‌ٔ قصه‌گویی پیکسار ثابت می‌ماند.

کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار تکنیک‌های قصه‌گویی ثابت پیکسار را مورد بررسی قرار می‌دهد. یک نگاه عمیق به فیلم‌های این استودیو الگوهای تکرارشونده‌ٔ مشخصی را برایمان آشکار می‌کند. برخی از آن‌ها جهانی هستند و برای هر فیلم‌نامه‌نویس تازه‌کاری هم روشن و واضح‌اند. که در این موارد، استفاده‌ٔ نمونه‌ای پیکسار از این تکنیک‌ها می‌تواند چراغ راهنمای شما باشد. بعضی از الگوهای قصه‌گویی که بیشتر مخصوص به خود استودیوست چه بسا می‌تواند اسرار پشت موفقیت‌های پیکسار را روشن کند. این کتاب مکانیزم و الگوهایی را کشف می‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد که باعث می‌شوند فیلم‌های پیکسار تا این حد خوب عمل کنند.

این کتاب فقط روی تکنیک‌های قصه‌گویی پیکسار متمرکز شده است و بی‌شمار انتخاب‌های دیگر روایت را نادیده خواهد گرفت که اثبات شده روش‌های موفق، مهیج و تاثیرگذاری هم هستند. اگرچه پیکسار ریسک‌های زیادی کرده است و علی‌رغم اینکه به شکل کمیابی قلب و روح و یک‌پارچگی وقف فیلم‌هایش می‌کند، هنوز هم فیلم‌هایی با بودجه‌های زیاد می‌سازد که خانواده‌ها دوستش دارند و برای توده‌ٔ مردم جذاب است. این فیلم‌ها نقطه‌ٔ تمرکز این کتاب هستند. 

شنیدن کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به قصه‌گویان و دوستداران انیمیشن‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

درباره دین موشوویتز

دین موشوویتز فیلم‌نامه‌نویس و نویسنده است. او در کتاب اصول روایت به سبک پیکسار فقط از فیلم‌نامه‌های پیکسار حرف زده اما در سایت خود تبعیض را کنار گذاشته است و از فیلم‌نامه‌های تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که توسط استودیوهای مختلف ساخته شده‌اند می‌نویسد. موشوویتز مربی نویسندگی است و به عنوان سخنران درباره‌ٔ نوشتن و فیلم‌نامه‌نویسی هم شهرت دارد. کتاب اصول روایت به سبک پیکسار نوشته‌ٔ او مدت‌ها پرفروش‌ترین کتاب آمازون بود و تحلیلی عمیق از تکنیک‌های فیلم‌نامه‌نویسی ارائه می‌دهد. موشوویتز ۱۴ ساله بوده که با دیدن فیلم‌های کاندیدای منچوری و فارغ‌التحصیل عاشق سینما می‌شود. شور و شوق زیاد او نسبت به سینما که همه‌ٔ ذهنش را مشغول کرده بود باعث می‌شود مادرش، که همیشه مشوق او بوده، برایش اولین کتاب فیلم‌نامه‌نویسی را بخرد: فیلم‌نامه‌نویسی سید فیلد. موقع خواندن کتاب شیفته‌ٔ روش طراحی داستان فیلم‌ها می‌شود و به همان اندازه می‌فهمد چقدر اهمیت دارد که تماشاگران چطور آن قصه‌ها را تجربه کنند.

به مرور زمان دین موشوویتز سلیقه‌اش را تقویت می‌کند. او دوست دارد خودش را خوره‌ٔ فیلم‌های جریان اصلی بداند. هم فیلم‌های هنری را تحسین می‌کند و هم بلاک‌باسترها را ولی آن فیلم‌هایی برایش مهم هستند که ترکیب بهترین‌های هر دو نوع باشند: فیلم‌های هوشمندانه و سرگرم‌کننده که مخاطبشان را تکان بدهند، فیلم‌هایی که در گذشته هالیوود به وسیله‌ٔ آن‌ها امرار معاش می‌کرد. فیلم‌های پیکسار از نظر او نمونه‌ٔ خوب و بی‌نقصی از تلفیق هنر و احساس در فیلم‌های تجاری هستند. همین باعث شد که موشوویتز بخواهد درباره‌ٔ این فیلم‌ها بنویسد.

کتاب اصول روایت به سبک پیکسار اولین بار اکتبر سال ۲۰۱۵ منتشر شد و بدون هیچ‌گونه بازاریابی یا روابط عمومی ۱۵ هزار نسخه از آن به فروش رفت. از نروژ تا آرژانتین و از فنلاند تا آمریکا و روسیه این کتاب در کمپ‌های مختلف تدریس می‌شود و در کتاب‌های متفاوتی که بعد از آن نوشته شد به آن ارجاع داده شده است. در کتاب هفت کتاب که باید بخوانید تا نویسنده شوید آمده است: «آخرین اثر این فهرست بدون شک اصول روایت به سبک پیکسار است که بر مبنای بزرگ‌ترین فیلم‌های پیکسار تعدادی قوانین تأثیرگذار را برای قصه‌گویی درست به شما آموزش می‌دهد. این کتاب به ده فصل تقسیم شده و به نویسنده‌ٔ مشتاق بینشی می‌دهد که هسته‌ٔ مشترک قصه‌های پیکسار را کشف کند. ایده‌های قصه، خلق تعارض‌ها و کشمکش‌ها که هم تکان‌دهنده و هم نفس‌گیر باشند و در نهایت نتیجه‌گیری که از سرشار کردن نیازهای خوانندگان و بینندگان می‌آید.»

یک فیلم‌نامه‌نویس هم درباره‌ٔ کتاب نوشته است: «این کتاب سرگرم‌کننده و به دردبخور است. با تعداد صفحات کم شما می‌توانید در یک آخر هفته آن را بخوانید، هضم کنید و خلاصه کنید و روز بعد زندگی تازه‌ای به آخرین فیلم‌نامه‌تان بدهید. یکی از فواید بررسی تکنیک‌های فیلم‌نامه‌نویسی تعدادی فیلم مشخص، گرفتن درس‌هایی است که همگی کاربردی هستند. دین موشوویتز برای هر نکته‌ای که به آن اشاره می‌کند یک مثال ملموس می‌زند. در نتیجه اگر حتی فقط نیمی از فیلم‌های پیکسار را هم دیده باشید، بیشترین خروجی را از این کتاب خواهید گرفت.»

کتاب حتی به زبان‌های ویتنامی و روسی هم ترجمه شده است. این کتاب تبدیل به اثری الهام‌بخش، در دسترس و محبوب شد که می‌شود از آن به عنوان یک کتاب راهنما استفاده کرد.

بخشی از کتاب صوتی قصه‌ گویی به روش پیکسار

«کلامی درباره‌ی ضدقهرمان

آنتاگونیسم یا خصومت و ستیز اشاره به هر چیزی دارد که بین قهرمانتان و اهدافش می‌ایستد. این می‌تواند یک شخصیت، یک نظریه، یک شیء یا حتی خود قهرمان باشد. در در جستجوی نیمو بزرگ‌ترین ضدقهرمان خیلی ساده اقیانوس است. اندازه‌اش، موجوداتی که در آن پرورش پیدا کرده‌اند و این‌که هر کسی به سادگی در آن گم می‌شود. نکته‌ی بحث‌برانگیز این‌جاست که علاوه بر این فاصله نیروی خصومت‌آمیزی است که مارلین باید بر آن فائق بیاید. ضدقهرمان‌ها اغلب اوقات شکل یک شخصیت زشت و نابه‌هنجار را به خودشان می‌گیرند، یک شریر از نوع دکتر ایوِل که در حال تماشای سوختن جهان به شکل دیوانه‌واری می‌خندد. اگر چه بیشتر اوقات شخصیت بی‌ضررتری هم وجود دارد که اتفاق افتاده به شکلی سراسر غیرعمدی زندگی را برای قهرمانتان سخت‌تر کرده است.

این فصل روی ضدقهرمان‌هایی که به کارشان آگاهند تمرکز کرده است، زیرا پیکسار تعداد زیادی از این نوع شخصیت‌های به یادماندنی خلق کرده است.

شیطان در برابر دردسر و زحمت

وقتی از شخصیت‌های ضدقهرمان صحبت می‌کنیم، باید بین «نیروی شیطانی» و «دردسر و زحمت» تفاوت قائل شوید.

شخصیت‌های «شیطانی» برای ارزش‌های اخلاقی یا انصاف ارزشی قائل نیستند و نسبت به درد دیگران بی‌تفاوت هستند یا حتی از آن لذت می‌برند. اگر چه آن‌ها هم باید داستانشان و دلایل خودشان را برای حرکاتشان داشته باشند. در حالی که کارهای لوتسو غیرقابل بخشش است، داستان غمگینی که دارد به او شخصیتی غنی و شالوده‌ای می‌بخشد که حرکاتش، حتی کارهای شریرانه‌اش، ریشه در رفتار و موقعیت احساسی دارد که ما می‌توانیم آن را تشخیص بدهیم و بدذاتی‌اش را به آن مربوط کنیم. این باعث می‌شود که رابطه‌ی او با اسباب‌بازی‌ها خیلی پیچیده‌تر شود و نبرد آن‌ها خیلی معنادار از سؤال ساده‌ی «کدام طرف می‌برد؟» از کار دربیاید. هر چیزی که قهرمان شما را جالب می‌کند، نقص وجودی، تجربه، دیدگاه یا ویژگی‌های شخصیتی، کاراکتر شریر شما هم باید از آن‌ها برخوردار باشد.

شریرها زندگی را برای قهرمانان ما سخت‌تر می‌کنند چون آن‌ها از فعالیت‌های بدخواهانه لذت می‌برند یا به این دلیل که به لذت خودشان اولویت بیشتری می‌دهند تا حال خوب بقیه. بقیه‌ی ضدقهرمان‌ها ممکن است نیت خوبی داشته باشند اما به شکل اتفاقی سبب ایجاد اندوه برای قهرمان ما شوند. اجازه بدهید آن‌ها را به جای شریر «دردسر» خطاب کنیم.

بالا هر دو نوع ضدقهرمان را به تصویر می‌کشد. مونتز یکی از واضح‌ترین و مشخص‌ترین شریرهای پیکسار است. بله او هم دلایل خودش را دارد. او در جنگ و جدال است تا اعتبار خودش را برگرداند و برای این کار باید به جهان ثابت کند که کوین وجود دارد. اما برای اثبات این موضوع نه تنها می‌خواهد کوین را دستگیر و زندانی کند که علاوه بر آن باید راسل و کارل را نیز بکشد. وقتی کسی تا این حد نسبت به آزاری که به دیگران می‌رساند بی‌تفاوت است، ما به راحتی می‌توانیم او را در طبقه‌بندی شیطانی جای دهیم. به هر حال بالا یک ضدقهرمان بزرگ دیگر هم دارد: راسل. معصومیت راسل، مصمم بودن او و ارزش‌های پیشاهنگی‌اش بارها تلاش کارل برای بریدن از جهان زنده‌ی اطرافش و فرو رفتن در ناامیدی را از مسیر خارج می‌کند. این هدف و نیت راسل نیست. او با کارل بازی ذهنی راه نینداخته است یا تلاش نمی‌کند که در مسیر رشد شخصی کارل به او کمک کند. او فقط در زمان درست در مکان درست قرار گرفته است. این جنبه به استفاده‌ی پیکسار از پیرنگ پیوند مربوط می‌شود که اغلب اوقات حول و حوش ضدقهرمانی دور می‌زند که تبدیل به متحد می‌شود.

فیلم‌های پیکسار اغلب دو ضدقهرمان اصلی را به تصویر می‌کشند. یکی از آن‌ها با خیرخواهی‌اش تبدیل به ضد قهرمان شده و دیگری با بدجنسی و از روی دشمنی در این مسیر است. نمونه‌هایش: باز/ سید (داستان اسباب‌بازی)، شاهزاده/ هاپر (زندگی یک حشره)، جسی/ پیت بوگندو (داستان اسباب‌بازی ۲)، بو/ راندال (کمپانی هیولاها) و این فهرست همین‌طور ادامه دارد. راتاتویی که سه ضدقهرمان اصلی دارد: یکی شیطانی است (اسکینر)، دومی خیرخواه است (لینگویینی) و سومی آنتون ایگوست. ایگو به آن شیوه‌ای که مونتز یا اسکینر دشمنی می‌کنند بدجنس نیست اما نمی‌توانیم او را خیرخواه هم بنامیم. او بهترین نوع شریر است: نوع «خوبش».»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۴ ساعت و ۳۲ دقیقه

حجم

۲۵۱٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۴ ساعت و ۳۲ دقیقه

حجم

۲۵۱٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۶۰,۵۰۰
تومان