دانلود و خرید کتاب شریعتی آشنای ناشناخته محمود درگاهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شریعتی آشنای ناشناخته اثر محمود درگاهی

کتاب شریعتی آشنای ناشناخته

انتشارات:انتشارات کویر
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شریعتی آشنای ناشناخته

کتاب شریعتی آشنای ناشناخته نوشته محمود درگاهی است. کتاب شریعتی آشنای ناشناخته که نشر کویر منتشر کرده است تاملاتی در آرا برخی منتقدان دکتر علی شریعتی است.

درباره کتاب شریعتی آشنای ناشناخته

مقالات این مجموعه از نوع مقالاتی است که نگارنده در طی سال‌های گذشته، در نشریاتی مانند آفتاب، نامه، چشم‌انداز ایران، نافه، کارگزاران، اعتماد ملی و... و یا برخی سایت‌ها و سمینارها ارائه داده است، و هریک از آن‌ها در تأمل بر روی بُعدی از اندیشهٔ شریعتی، و یا رأی یکی از منتقدان و ردیه‌نویسان او به نگارش درآمده است. نویسنده درحین آن‌که این‌گونه ردیه‌نویسی‌ها را از نقادی اندیشه و نکته‌گیری‌های علمی جدا می‌داند، می‌کوشد تا ادعای برخی از آن‌ها را به اصول و مبانی فکر شریعتی، و آراء و دغدغه‌های اصلی و برجستۀ او عرضه کند، و بدین‌گونه اندازۀ اصالت و اعتبار آن‌ها را نشان دهد. 

خواندن کتاب شریعتی آشنای ناشناخته را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به دکتر علی شریعتی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب شریعتی آشنای ناشناخته

شریعتی، همچنان که در یک تعبیر، آشناترین چهرۀ روشنفکری ایران معاصر است، در تعبیری دیگر نیز ناشناخته‌ترین روشنفکر زمانۀ ماست! چهرۀ آشنا و مشهور او را منتقدان و مخالفان او ترسیم و تبلیغ کرده‌اند، و چهرۀ ناشناختۀ او آن چیزی است که از خلال آثار و اندیشه‌های او بیرون می‌زند. در آنچه که نقدنویسان شریعتی پرداخته‌اند، او هم یک انقلابی دوآتشه و افراطی است که هراندیشۀ مخالف یا متفاوت با اندیشۀ خود را، اهریمنی و باطل می‌خواند و با هرگونه نظم و ثبات و سازمان سر ستیز دارد؛ و هم یک گذشته‌گرای ارتجاعی که در عشق به دنیاهای کهن می‌سوزد، و در نتیجه، با هرچه که منسوب به دنیای جدید است ــ از عقلانیت و آزادی و دموکراسی گرفته تا تکنیک و تمدن آن ــ دشمنی دارد. درحالی که آن‌چه مبانی اندیشه و خطوط اساسی تفکر او را تشکیل می‌دهد، و در سرتاسر آثار او تکرار می‌شود ارزش‌ها و اندیشه‌های بلندی مانند تسامح، آزادی، فرهنگ، آگاهی، انتخاب، پرسشگری، عقلانیت و نواندیشی، و ستیز با خرافه و انحطاط و ارتجاع و انحصارطلبی است!

منتقدان شریعتی، همۀ این دغدغه‌های بزرگ و برجستهٔ او را در بررسی‌های خود، نادیده می‌گذارند، و یا آن‌ها را حذف و سانسور می‌کنند، و در این کار به تفسیرهای مترقی و دموکراتیک مفسران شریعتی نیز وقعی نمی‌نهند؛ زیرا که چنین کاری را همسو با منویات خود نمی‌بینند!

نقدنویسان حرفه‌ای شریعتی، دیرزمانی است که تصمیم خود را برای محاکمه و استیضاح او گرفته‌اند. آنان عصر خود را، عصر نقادی یا محاکمۀ روشنفکران انقلابی، و در رأس آن‌ها آل احمد و شریعتی، خوانده‌اند؛ و البته در این میان، شریعتی که به دلیل غلبۀ آراء و اندیشه‌هایش بر فضای نخستین سال‌های انقلاب، «معلم انقلاب» نیز نام گرفته بود و گاهی نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی و حتی نظام سیاسی برآمده از آن خوانده شده است؛ متهم ردیف اول است، پس تسویه حساب با او در سرلوحۀ رسالت روشنفکری امروز قرار گرفته است. در این محاکمه، متهمان یادشده، یا مدافعان آن‌ها، تاکنون قدرت دفاع و حتی سخن‌گفتن نداشته‌اند، و محاکمه‌کنندگان، غالباً با استفاده از امکانات مطبوعاتی ــ که مفسران شریعتی کمتر بدان دسترسی داشته‌اند ــ و نیز فضای فرهنگی ــ اعتقادی پیش‌آمده، دست به‌نوعی زورگویی زده، و هر آنچه که خواسته‌اند، گفته و نوشته‌اند! 

نظرات کاربران

bahram ghodrati
۱۴۰۰/۰۹/۱۱

یکی از بهترین وتحلیلی ترین کتاب‌هایی که راجع به دکتر شریعتی و منتقدین اونوشته شده ودر ضمن نمایانگر برخی از ابعاد و زوایای شخصیت ممتاز و درخشان ایشان هست که کمتر کسی به آن پرداخته

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۲۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۴۲۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان