دانلود و خرید کتاب سیدمرتضی علم الهدی احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیدمرتضی علم الهدی اثر احمد علامه فلسفی

کتاب سیدمرتضی علم الهدی

معرفی کتاب سیدمرتضی علم الهدی

کتاب سیدمرتضی علم الهدی اثری احمد علامه فلسفی است که به زندگی، اندیشه و آثار سیدمرتضی علم الهدی، فقیه و متکلم امامی و از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه می‌پردازد.

 درباره سیدمرتضی علم الهدی

علی بن حسین بن موسی، از نوادگان ابراهیم در سال ۳۵۵ق در بغداد به دنیا آمد. کنیه‌اش ابوالقاسم و مشهور به «سید مرتضی علم‌الهدی» بود. پدرش حسین ‌بن موسی علوی از علمای سرشناس شیعه و نزدیک به دستگاه خلافت و حاکمان آل بویه بود. او مدت سی سال امیر حاج و حرمین و نقیب الاشراف و قاضی القضات ومرجع تظلمات و شکایات مردم بوده است. سید مرتضی علم‌الهدی، فیلسوف برجسته و یـکی از بزرگان فقهای امامیه، جامع علوم معقول و منقول در عصر خویش بوده و در ادبیات و فـنـون کلام و تفسیر سرآمد اقران بوده است و آنچنان در علوم اسلامی تبحر داشته است که او را مروج الذهب در راس قرن چهارم، و یا مجدد مذهب در قرن مذکور نامیده‌اند.

مادر سید مرتضی، فاطمه دختر حسن (یا حسین)، از نوادگان امام سجاد(ع) بوده است. علی بن حسین بن موسی (۳۵۵-۴۳۶ق) معروف به سیدِ مرتضی، شریف مرتضی و علم الهدی، فقیه و متکلم امامی و از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره آل بویه بود. سید مرتضی مانند پدر و برادرش سید رضی، مدتی نقیب طالبیان، امیرالحاج و رئیس دیوان مظالم بود و در بغداد زندگی می‌کرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل بویه احترام ویژه‌ای داشت.

«سید مرتضی» یکی از چهره‌های امید آفرین و هدف بخش و سازنده جهان تشیع و بلکه افتخار اسلام به‌شمار آمده، آثار علمی و زندگی اجتماعی و شخصیت معنوی او برای همه نسل‌ها آموزنده و الهام‌بخش است. گرچه بیش از هزار سال از روزگار او می‌گذرد، شایستگی و برجستگی‌های وی سدّ زمان را شکسته و تا امروز امتداد یافته است و شناخت او در همه زمان‌ها به زانوان انسان‌ها توان بیشتر در پیمودن راه انسانیت می‌بخشد. علامه بحرالعلوم که خود سرآمد فقهای شیعه بود، می‌نویسد:

 «علی بن حسین... ابوالقاسم مرتضی علم الهدی، ذوالمجدین و صاحب الفخرین والریاستین، مروّج دین جدّش، سرور ثقلین در قرن چهارم، به روش پیشوایان برگزیده، او سرور علمای اسلام و پس از ائمه اطهار (علیه‌السّلام) از همه کس برتر است. او دانش‌هایی گرد آورد که نصیب هیچ کس نشد و از فضایلی برخوردار گردید که او را از همه کس ممتاز گردانید، دانشمندان مخالف و موافق درباره فزونی فضلش اتّفاق نظر دارند و به تقدمش بر تمامی دانشمندان پیشین و پسین معترف می‌باشند.» .

 نام «سیّد مرتضی علم الهدی» در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)، در مرحله مقدماتی فهرست «مشاهیر جهانی» آن سازمان قرار گرفت.

خواندن کتاب سیدمرتضی علم‌الهدی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 دانشجویان و علاقه مندان به فلسفه و سرگذشت دانشمندان مسلمان.

 بخشی از کتاب سیدمرتضی علم‌الهدی

سید مرتضی رابطه نزدیکی با سلاطین آل بویه و خلفای عباسی داشت. او در اشعارش خلیفه القائم و تعداد دیگری از خلفای عباسی را مدح کرده است. محامی، ترجمه الشریف المرتضی، ۱۴۱۵ ق، ص ۴۷-۴۸. شریف مرتضی از سال ۴۰۶ ق از سوی سلطان آل بویه و خلیفه عباسی، نقیب علویان، امیرالحاج و رئیس دیوان مظالم شد؛ مناصبی که پیش از او پدر و برادرش شریف رضی بر عهده داشتند. نصر، «تحلیل فقهی رابطه سلطان و علمای دین از دیدگاه علم الهدی»، ص ۱۷۲-۱۷۳. سید مرتضی در رساله‌ای با عنوان «فی العمل مع السلطان» به پرسشی از مشروعیت همکاری با دستگاه حکومت پاسخ می‌دهد. ابن جوزی، المنتظم، ۱۴۱۲ ق، ج ۱۵، ص ۱۱۲؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۵ ق، ج ۹، ص ۲۶۳. همکاری با حاکم عادل که همان امام معصوم است جای بحثی ندارد و مسئله اصلی که برای فقهای شیعه و از جمله سید مرتضی مطرح بوده این است که آیا همکاری با سلطان ستمگر در عصر غیبت امام و پذیرش مسئولیت در چنین حکومتی صحیح است؟ به نظر سید مرتضی همکاری با حاکم ستمگر در صورتی که این همکاری فایده‌های عقلی و شرعی داشته باشد، یعنی فرد بتواند در مسئولیت خود رفع ظلم و اقامه عدل کند یا حدود الهی را اجرا کند، صحیح است. سید مرتضی، «رساله فی العمل مع السلطان». برخی نویسندگان شیعه همکاری سید مرتضی با حکومت عباسیان و آل بویه را بر اساس همین مبنا تبیین می‌کنند و نزدیکی او به خلفا و ستایش آنها را در راستای هدف او برای ماندن در دستگاه حکومتی و خدمت به جامعه شیعه ارزیابی کرده‌اند. علیخانی و همکاران، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، ۱۳۹۰ ش، ج ۲، ص ۱۵۴-۱۵۵، ۱۶۰-۱۶۱.

نظریه‌پردازی سیاسی شامل دو دسته تلاش می‌شود: نخست، مفهوم‌سازی و واژه‌پردازی درباره مقئلات سیاسی و دوم، بحث و استدلال برای اثبات گزاره‌های سیاسی. سید مرتضی به عنوان یک اندیشمند اسلامی هم به کار مفهوم‌سازی در سیاست، و هم به پاسخ‌گویی به پرسش‌های اصلی مطرح در سیاست پرداخته است. ایشان که از دانشمندان بنام شیعه در قرن چهارم هجری بوده است، و در رشته‌های مختلف از جمله کلام، فقه، اصول و علوم دیگر متخصص بوده است. سید مرتضی علاوه بر اشتغالات علمی، برخی از مناصب اجتماعی همچون نقابت و مرجعیت دینی را نیز عهده‌دار بود. در این مقاله، اندیشه ایشان در باب سیاست؛ ضرورت حکومت، حکومت مطلوب، ویژگی‌های حاکمان، قلمرو اختیارات حاکم اسلامی، نحوه تعامل مردم با حکومت عدل و جور و سیاست های مالی و قضائی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. واژگان کلیدی مرتضی علم الهدی، ولی؛ حکومت؛ حاکم اسلامی؛ عدالت؛ شریعت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۴۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

حجم

۱۴۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان