دانلود و خرید کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک ماریا نیکولایوا ترجمه مهدی حجوانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک

کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک اثری از ماریا نیکولایوا است و با ترجمه مهدی حجوانی و فاطمه زمانی می‌خوانید. این کتاب به بررسی رویکردهای خاص در ادبیات کودک می‌پردازد و از جنبه‌های زیبایی‌شناسانه در داستان‌های کودک حرف می‌زند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سال ۱۳۴۴ پایه‌گذاری شد، گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان را دارد و از برجسته‌ترین تولیدکنندگان کتاب کودک است. این سازمان علاوه بر کتاب، محصولات فرهنگی دیگری مانند فیلم و سرگرمی‌های سازنده و موسیقی نیز برای کودکان تولید می‌کند.

درباره کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک

ماریا نیکولایوا در کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک، به بررسی جنبه‌های زیبایی شناختی خاص در داستان‌های کودکانه می‌پردازد و نظریات انتقادی را که ممکن است درباره داستان‌ها و متن‌های کودکانه بیان شود، کاوش می‌کند. در هر فصل کتاب یک موضوع مانند نشانه شناسی، فمنیسم و روانکاوی، صحبت می‌کند. یک مقدمه کوتاه درباره این رویکرد دارد و با بیان مثال از موارد ذکر شده مطلب را واضح‌تر می‌کند.

(School Library Journal) درباره این کتاب اینطور گفته است: این اثر می تواند به عنوان منبعی قابل توجه به مجموعه های پژوهشی ادبیات کودکان اضافه شود.

کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات کودکان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب درآمدی بر رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک

جنسیت، زبان و قدرت

با نگاهی به گونه‌های ادبی و درون مایه كتاب‌هایی كه در بالا به آن‌ها اشاره شد، نمی‌توان گفت كه نگارش مردانه و زنانه تفاوت‌هایی اساسی دارند. اما شاید بتوان، زمانی كه تفاوت به سبک و زبان برمی‌گردد، از دیدگاه لحن جنسيتی (مفهومی به نسبت نو كه از سوی منتقدان فمينيست پيشنهاد شده)، بهره گرفت. این مفهوم به معنای تفاوت ميان شيوه بيان زنانه و مردانه است.

لحن جنسیتی(گویش جنسيتی)، تصویرهای انتزاعی ما را درباره این كه مردان و زنان چگونه حرف می‌زنند، بازتاب می‌دهند. برای نمونه، چند معيار ِ به نسبت نادقيق این دیدگاه از این قرارند كه مردان اهل منطق‌ا ند، در حالی كه زنان تخيل قویتری دارند یا زبان مردانه، منظم تر و سازمان یافته تر است و حال آن كه زبان زنانه، بدون فكر و پاره پاره است. یا اینكه گفتار زنان بيش تر از گفتار مردان، كتابی و نوشتاری است. تاكنون پژوهش‌های پایایی در زمينه لحن جنسيتی در داستان كودک انجام نگرفته و در زمينه داستان به مفهوم عام آن نيز بررسی‌های بسيار كمی انجام شده است. بنابراین، خيلی زود است كه بخواهيم حكمی صادر كنيم. با این همه، بی تردید تفكر در این باره ارزش پيگيری دارد.

چكيده كلام این كه، جست وجوی زیبایی شناسی ما پيرامون این مشكل، به این پرسش‌ها كه: آیا زن می‌تواند مانند مرد بنویسد؟ یا مرد می‌تواند مانند زن بنویسد؟ پاسخی مثبت می‌دهند. آشكار است كه نویسندگان زن و مرد می توانند موضوع هایی همانند انتخاب كنند، در گونه‌های ادبی یكسان بنویسند، به همان اندازه كه از قهرمانان هم جنس خود بهره می برند قهرمانی از جنس دیگر به كار گيرند، از صدای روایتگر زنانه و مردانه، هر دو، بهره گيرند و به همين ترتيب در سایر موارد نيز عمل كنند. گرچه بسياری از نویسندگان، تنها در محدوده هنجارهای جنسيتی خود می‌نویسند، به نظر نمی‌رسد علتی طبيعی و زیست شناختی در ميان باشد كه براساس آن، زنان و مردان متفاوت بنویسند. پس از بررسی دقيق جنبه‌های گوناگون، شاید بگویيم كه كتاب‌های هری پاتر، متن‌هایی مردانه‌اند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۴۸ صفحه

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۴۸ صفحه

قیمت:
۱۲۴,۰۰۰
تومان