دانلود و خرید کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی فیلیپ اریه ترجمه زینب‌سادات غنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی اثر فیلیپ اریه

کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی

معرفی کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی

کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی از مجموعه کتاب‌های پژوهشی اثری از فیلیپ اریه با ترجمه زینب سادات غنی است. این کتاب به بررسی نقش خانوده به عنوان پایه باستانی جامعه می‌پردازد و آن را از دوران قرون وسطی تا حال حاضر بررسی می‌کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سال ۱۳۴۴ پایه‌گذاری شد، گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان را دارد و از برجسته‌ترین تولیدکنندگان کتاب کودک است. این سازمان علاوه بر کتاب، محصولات فرهنگی دیگری مانند فیلم و سرگرمی‌های سازنده و موسیقی نیز برای کودکان تولید می‌کند.

درباره کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی

کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی بررسی نقش خانواده است؛ پایه باستانی اجتماع و اولین موسسه و نهاد مهم در هر جامعه‌ای. فیلیپ اریه معتقد است که خانواده جایگاه بسیار مهمی در جوامع صنعتی دارد و بر شرایط زندگی انسان‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. از همین رو در این کتاب در سه فصل به بررسی این مفهوم و واکاوی آن در بستر تاریخی خود می‌پردازد.

بخش اول ایده کودکی نام دارد و درباره دوره‌های زندگی، کشف کودکی، لباس کودکان، تاریخ بازی‌ها و سرگرمی‌ها و دو مفهوم از کودکی حرف می‌زند. بخش دوم با عنوان زندگی مدرسه‌ای به موضوعاتی مانند دانش‌آموزان بزرگ و کوچک قرون وسطی، خاستگاه کلاس درس، سن دانش‌آموزان، پیشرفت انضباط، خشونت بچه‌ مدرسه‌ای‌ها و... می‌پردازد و در بخش سوم که خانواده نام دارد، تصاویری از خانواده، خانواده و معاشرت‌پذیری را بررسی می‌کند. 

کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی اثری جذاب و مفید برای تمام پژوهشگران در حوزه کودک، ادبیات کودک و خانواده است. 

درباره فیلیپ اریه

فیلیپ اریه ۲۱ ژوئیه ۱۹۱۴ متولد شد. او تاریخدان فرانسوی بود که در حوزه تخصصی قرون وسطا فعالیت می‌کرد. او درباره زندگی روزمره کتاب‌های بسیاری نوشته است و مهم ترین اثر او تغییر نگرش اهل غرب را به مرگ در نظر گرفته بود. او با بسیاری از مورخان و تاریخدانان چپ فرانسوی و به ويژه میشل فوکو همکاری نزدیک داشت. 

فیلیپ اریه ۸ فوریه ۱۹۸۴ از دنیا رفت.

بخشی از کتاب قرون کودکی، تاریخ اجتماعی، زندگی خانوادگی

ویژگی‌های هنر قرن چهارده تقریبا به همين صورت در نمونه‌های عمومی‌تر و فراوان‌تری دیده می شود كه از قرن شانزده با تغييرات بسيار اندكی تا آغاز قرن نوزده ادامه یافتند. این تصاویر كه «مراحل زندگی» ناميده می‌شدند ردیفی از پيكره‌ها را نشان می‌دادند كه هر یک نمایانگر یكی از مراحل زندگی از تولد تا مرگ است و اغلب در سمت چپ این تصاویر، كوچک‌ترین پيكره قرار دارد و پيكره‌ها به ترتيب بزرگ می شوند تا این كه دوباره در سمت راست پيكره‌ای كوچک و خميده به تصویر كشيده می‌شود. 

در مركز این پلكان دوسر كه مانند طاق است، اسكلت مرگ با داسی در دست ایستاده. در این تصاویر، مراحل زندگی و مرگ كه از رایج‌ترین مضامين در هنر این دوره بودند در هم می‌آميزند. این پيكرنگاری در قرن چهارده و پانزده پایه‌گذاری شد و تا آغاز قرن نوزده در چاپ‌هایی كه مراحل زندگی و رقص‌های مرگ را نشان می‌دهد ادامه یافت. در مورد مضمون رقص‌های مرگ، لباس‌ها تغييری نكردند و حتی در چاپ‌های قرن نوزده، لباس‌های قرن پانزده و شانزده به چشم می‌خورد. اما در مورد مضمون مراحل زندگی، لباس‌ها به شيوه مد روز است، برای مثال در آخرین چاپ های قرن نوزده اولين لباس های آئين عشاء ربانی نمود پيدا می‌كنند. یكی از قابل توجه ترین ویژگی‌های این آثار، وجود دیرپای نمادهاست، كودک هنوز اسب چوبی‌اش را می‌راند، پسربچه مدرسه‌ای كتاب و جعبه‌های مدادش را در دست دارد، زوج خوش قيافه، مرد جوانی كه گاه شاخه‌ای به عنوان نشانه جشن های نوجوانی و بهار در دست دارد و مرد مسلح كه اكنون صاحب منصبی است با حمایل یگان نظامی یا پرچم؛ در شيب به سمت پایين، لباس ها دیگر مطابق مد روز نيستند؛ مردان وكيل كيف مخصوصشان را به دست دارند، دانشمندان كتاب‌ها یا اسطرلاب و كليساروها نادرترین شكل با تسبيح‌هایشان دیده می‌شوند. 

تكرار این تصاویر كه در كنار تقویم بر دیوار آویخته شده و دیدن آن در ميان اشياء روزمره، نشان دهنده ایده‌ایست كه زندگی را قابل تقسيم به بخش‌هایی كاملا تعيين شده می‌داند، به طوری كه هر بخش با شكل خاصی از فعاليت، شكل ظاهری، كاركرد اجتماعی و سبک پوشش مطابقت دارد. تقسيم زندگی به دوره‌ها به همان دیرپایی چرخه طبيعت یا سازمان جامعه است. علی رغم تجسم هميشگی سن پيری و مرگ، در این تصاویر، مراحل زندگی انگاره‌ای زیبا و دلپذیر باقی مانده كه طرحی نسبتا خيالبافانه را مجسم می‌كند.

نظرات کاربران

رعنا
۱۴۰۱/۱۰/۰۷

سلام. با تشکر از گروه جذاب طاقچه برای گذاشتن این کتاب. مخاطب این کتاب کسانی‌اند که با مبانی اولیهٔ جامعه‌شناسی آشنایند و سپس کسانی که تاریخ کشورهای جهان را خوانده باشند. درست است که مباحث این کتاب مربوط به کودکان و

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۳٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
۴۹,۵۰۰
۵۰%
تومان