دانلود و خرید کتاب ابن بطوطه احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ابن بطوطه اثر احمد علامه فلسفی

کتاب ابن بطوطه

معرفی کتاب ابن بطوطه

کتاب ابن بطوطه نوشته احمد علامه فلسفی است. این کتاب داستان زندگی و سفرهای ابن بطوطه یکی از بزرگترین جهانگردان تاریخ است.

درباره کتاب ابن بطوطه

ابن بطوطه ( محمد بن عبدالله بن محمد بن بطوطه (أبوعبدالله محمد بن عبدالله اللّواتی الطنجی بن بطّوطة) معروف به ابن بطوطه (و در برخی منابع ابن بتوته) در شهر طَنجه سال ۷۰۳ ق. / ۱۳۰۴ م. در مغرب (مراکش) زاده شد و سال ۷۲۵ ق. به سوی مکه رهسپار شد و مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین‌النهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، خاور اروپا و خاور آفریقا را پیمود و سرانجام به مغرب (مراکش) نزد شاه ابی عنان از شاهان بنی مرین برگشت. سفر او ۲۷ سال به درازا کشید (۱۳۲۵-۱۳۵۲ م) و در مراکش سال ۷۷۹قمری /۱۳۷۷ میلادی درگذشت. ابن بطوطه کمابیش هم‌عصر با مارکو پولو بود اما بیش از سه برابر مارکوپولو راه پیمود. ابن بطوطه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین جهان‌گردان تاریخ بشری به شمار آورد.

این جهان‌گرد نامی مراکشی چهار یا پنج بار به ایران سفر کرد و در همگی سفرهای خاورزمین خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب‌ها بهره برد. سفرهای او در دو سوی سواحل دریای فارس و شهرهای فارس از جمله شیراز، خوزیه (خوزستان)، تُستر (شوشتر)، اصفهان، تبریز و خراسان خواندنی است. سفرنامه ابن بطوطه از کتاب‌های باارزش جغرافیایی سده‌های میانه است. آرامگاه ابن بتوته در تپه‌ای مهجور مشرف به ساحل مدیترانه‌ایِ شهر تنجه (تنگه) مراکش است. کتاب ابن بطوطه داستان زندگی این جهانگرد است.

خواندن کتاب ابن بطوطه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب ابن بطوطه

در ژوئن ۱۳۲۵، در سن بیست و یک سالگی، ابن بطوطه با حجاج یا زیارت از شهر خود به مکه عزیمت کرد، سفری که معمولاً شانزده ماه طول می کشید. او بیست و چهار سال مراکش را دیگر نمی دید.

من به تنهایی به راه افتادم، نه همسفرم را که ممکن است به بخشی از آن بپیوندم، اما با انگیزه ای بزرگ در درون من و آرزوی آرزوی طولانی در دامنم برای دیدن این مقدسات مقدس. بنابراین من تصمیم خود را برای ترک عزیزانم، زن و مرد، فراهم کردم و خانه را ترک کردم، زیرا پرندگان لانه های خود را ترک می کنند. پدر و مادرم هنوز در بند زندگی بودند، جدا شدن از آنها برای من سنگینی می کرد و من و آنها هم از این جدایی ناراحت بودیم.

وی به دنبال سواحل شمال آفریقا در آن طرف سلطنت عبد الویدید و حفصید به مکان سفر کرد. مسیر او را از طریق تلمسن، بژانا و سپس تونس عبور داد و دو ماه در آنجا ماند. برای امنیت، ابن بطوطه معمولاً به کاروانی می پیوست تا خطر سرقت را کاهش دهد. او یک عروس در شهر سفاکس گرفت، اولین عروسی از سری ازدواج هایی که در سفرهای او رقم می خورد.

در اوایل بهار سال ۱۳۲۶ میلادی، ابن بطوطه پس از طی مسافتی بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر (۲۲۰۰ مایل) به بندر اسکندریه، در آن زمان بخشی از امپراتوری بحری مملوک، رسید. وی در اسکندریه با دو مرد پارسا زاهد دیدار کرد. یکی شیخ برهان الدین بود که گمان می رود سرنوشت ابن بطوطه را به عنوان یک مسافر جهان پیشگویی می کند و می گوید: "به نظر می رسد شما عاشق سفرهای خارجی هستید. شما از برادر من فریدالدین در هند، روکن الدین در سند و برهان الدین در چین دیدار خواهید کرد. سلام مرا به آنها برسان ». یک شخص متدین دیگر شیخ مرشیدی معنای خواب ابن بطوطه را تعبیر کرد که او قرار است جهانگرد باشد.

نظرات کاربران

مهریماه
۱۴۰۱/۱۱/۲۸

ترجمه به صورتیه که کلمات جابجا یا کم و زیاد نوشته شده

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۶۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۸ صفحه

حجم

۵۶۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان