دانلود و خرید کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران علی دارابی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران اثر علی دارابی

کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران

معرفی کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران

کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران نوشته علی دارابی است. این کتاب سعی دارد با نگاهی جریان‌شناسی تاریخ سیاسی ایران را بررسی کند. کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران یک مرجع است.

درباره کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران

رخداد کم‌نظیر انقلاب اسلامی ایران در جهان دین‌گریز و بلکه دین‌ستیز قرن بیستم، نشانه بحرانی جدی در جریان غالب سکولاریزه کردن حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها به‌شمار می‌رود. هرچند فوری‌ترین اثر پیروزی انقلاب اسلامی، تغییر نظام سیاسی بود، اما روشن است که بدون پایه‌ها و مبانی فکری متقن و استوار، وقوع چنین تحول عظیمی ناممکن بود. به‌عبارت دیگر، «انقلاب فکری» مقدمه و زیربنای قیام ملت ایران علیه نظام استبدادی شاهنشاهی است. 

شناخت نسل امروز جامعه ایران از جریان‌های سیاسی امروز کشور، مبانی نظری و پیشینه عملی آن‌ها بسیار پراهمیت است و می‌تواند در هدایت فعالیت‌های اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه نسل تحصیل‌کرده و افزایش تجربه تاریخی آن‌ها تأثیر جدی داشته باشد. محقق ارجمند در این پژوهش کوشیده است تا برای معرفی مبانی نظری و کارنامه عملی جریان‌های سیاسی امروز، پیشینه نظری و عملی و تحولات مواضع این جریان‌ها را از شهریور ۱۳۲۰ تا به امروز بررسی نماید و بدین‌ترتیب، اثری جامع و مفید در این زمینه در اختیار خوانندگان محترم قرار دهد. این پژوهش همانند سایر پژوهش‌های گروه مطالعات انقلاب اسلامی، فرایند خاص انجام تحقیق را در شورای علمی گروه طی کرده است.

خواندن کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان تاریخ معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جریان شناسی سیاسی در ایران

جریان‌های سیاسی پدیده‌ای بسیار مهم و نقش‌آفرین در تاریخ سیاسی و تحولات جامعه به شمار می‌آیند. مقصود از جریان سیاسی، یک حرکت سیاسی پویا و زنده است که با برخورداری از ایدئولوژی مشخص و گرایش‌های فکری درونی به مدد رهبران خود بر نظام سیاسی و نیز اقشار مختلف جامعه تأثیر می‌گذارد و جبهه، جناح، حزب، سازمان یا نهاد و گروه ویژه خود را بنیان می‌نهد. هدف نهایی جریان‌های سیاسی، کسب قدرت و استقرار نظام سیاسی مورد نظر است که آن را از طریق راهبردها و راهکارهای مختلف پی می‌گیرند.

کارکردهای یک جریان فکری ـ سیاسی به اختصار شامل شناسایی و معرفی رهبر یا رهبران، کادرسازی، بسیج مردم؛ تشکیل حکومت، مشروعیت‌بخشی به دولت، کارگردانی قدرت در جامعه، حمایت و پشتیبانی از دولت، جهت‌دهی به افکار عمومی و فرهنگ‌سازی، حمایت و پشتیبانی از احزاب، نهادها و تشکل‌های وابسته به خود، ائتلاف با برخی از جریان‌های رقیب، از مشروعیت‌اندازی جریان رقیب و براندازی آن، دفاع از دولت، احزاب، نهادها و تشکل‌های وابسته به خود هنگام بحران‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی می‌گردد. کارکردهای مذکور نشانگر آن است که جریان‌ها سیاسی تا چه اندازه‌ای در سرنوشت یک نظام سیاسی و ملت نقش‌آفرینند و سلامت و انحراف آنان در عاقبت کار افراد و جامعه چقدر تعیین کننده است؟ حیات سیاسی یک کشور، سنت و گذشته سیاسی مردم، وضعیت حال و آینده آنان از کارگردانی این جریان‌ها متأثر است.

شناخت صحیح مسائل سیاسی هر جامعه و تحلیل درست از وقایع، بدون شناخت ماهیت جریان‌های فکری ـ سیاسی ناممکن است، به‌ویژه اینکه می‌دانیم جریان‌ها از حیث وابستگی یکسان نیستند، آنان را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

۱. جریان فکری ـ سیاسی مستقل، این جریان برآمده از متن اجتماع، مردمی و بدون وابستگی به دولت‌ها بیگانه یا مستبد است. مانند جریان اسلام‌گرا.

۲. جریان فکری ـ سیاسی وابسته، که به دو گروه تقسیم می‌شود:

الف. جریان وابسته به دولت نامشروع داخلی: این جریان از سوی دولت غیر مردمی حاکم تشکیل و راه‌اندازی شده، از احزاب، گروه‌ها و نهادهای آن حمایت و پشتیبانی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی صورت می‌گیرد. در مقابل نیز آن جریان، پیرو و توجیه‌گر نظام حاکم است.

ب. جریان وابسته به دولت اجنبی: این جریان از سوی قدرت‌های خارجی اعم از همسایه، منطقه‌ای یا جهانی، تشکیل، راه‌اندازی و حمایت می‌شود و توجیه‌گر اعمال و سیاست دولت حامی بوده، در راستای منافع قدرت بیگانه و ضد منابع ملی گام بر می‌دارد.

بهترین مثال برای جریان وابسته به دولت نامشروع داخلی، جریان سلطنت‌طلب است که البته امروز و حتی دیروز (قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) از حمایت خارجی برخوردار بود و مثال دوم، جریان چپ مارکسیستی به‌ویژه چپ قدیم است. 

نظرات کاربران

کاربر ۳۰۰۵۸۰۵
۱۴۰۰/۰۱/۰۸

سلام...کتاب جریان ها و سازمان های مذهبی سیاسی ایران رو ممنون میشم اضافه کنید..همچنین تاریخ تحولات سیاسی ایران

Zahra Shahidi
۱۴۰۲/۰۶/۰۱

نویسنده تا تونسته برا حرفاش سند و مدرک ارائه داده و شما هم باید آنقدر باهوش باشید که بجای سلیقه دنبال حقیقت تو کتابای این تیپی بگردید چه از زبان مخالف ها چه از زبان موافق های یک جریان. تجربه ای

- بیشتر
amir ataei
۱۴۰۲/۱۰/۱۴

نسخه چاپی رو سالها قبل مطالعه کردم. خیلی خوب بود گرچه یک مقدار پراکنده است اما چون هدف جریان شناسی است اطلاعات خیلی خوبی رو منتقل میکنه

کاربر 7599943
۱۴۰۲/۰۹/۱۳

نیازمند تنظیم می باشد گرچه گاهی دچار تداخل می‌شود ولی نویسنده جنبه تداخل و مرز تفکیکی را بیان نمی‌کند

مسیح یاسری
۱۴۰۰/۱۰/۱۰

این کتاب کاملا جهت دار است. اصلا و ابدا تاریخی نیست. کتاب های جریان شناسی متاسفانه از نگاه حریان خاصی نوشته میشن و به هیچ وحه دید تاریخی درستی به خواننده منتقل نمی کنند. کتاب جریان شناسی رسول جعفریان شاید از

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
اسلام به منزله روح ایران، عمیق‌ترین تأثیر را در گسترده‌ترین قلمرو، بر وجود آحاد ملت ایران داشته است.
آلیوشا
ایشان همواره از انجام تکلیف در مبارزه سخن می‌گفت و کمترین سازش با رژیم را اجازه نمی‌داد.
آلیوشا
قرار دادن سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروه‌های چپ که گرایشات مارکسیستی داشته‌اند، نوعی خطای تحلیل محسوب می‌گردد. چرا که بنیان‌گذاران اولیه سازمان با اعتقادات اسلامی به تشکیل سازمان اقدام کردند و همین سازمان، نقش مهمی در جذب جوانان مسلمان در مبارزه علیه رژیم شاه داشت.
آلیوشا
خلع رضاشاه از سلطنت و به قدرت رساندن محمدرضا پهلوی توسط ابرقدرت‌ها
آلیوشا
ریشه فرهنگی جناح راست، آن را در امور اقتصادی به بازار نزدیک می‌کند. این جریان طرفدار بخش خصوصی است. بر پایه همین اعتقاد و شرایط تاریخی، جریان راست با دخالت دولت در امور اقتصادی مخالف است و می‌خواهد بخش وسیع‌تری از تشکیلات اقتصادی دولت به بخش خصوصی واگذار شود. از مهم‌ترین موضع‌گیری‌های اقتصادی این جریان می‌توان به موارد اختلاف‌نظر با دولت میر حسین موسوی نخست‌وزیر وقت و سپس حمایت ـ هرچند محدود و مشروط ـ از سیاست تعدیل هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. این جریان به مداخله حداقلی دولت در امور معتقد است و دولتی کردن امور را سم مهلکی برای اقتصاد می‌داند. این جریان طرفدار «خصوصی‌سازی»، «سیاست تعدیل» و «استفاده از منابع خارجی» در اقتصاد است.
Alireza Mohammadzade
با نگاهی به تاریخ معاصر ایران که با سلطنت آغامحمدخان، اولین پادشاه قاجار آغاز می‌شود، ۹ پادشاه (۷ پادشاه قاجار و ۲ پادشاه پهلوی) به سلطنت رسیدند که فقط سه تن از آنان (فتحعلی شاه، محمد شاه و مظفرالدین شاه) تا پایان عمر سلطنت کردند، از شش تن دیگر دو نفر (آغامحمدخان و ناصرالدین شاه) در زمان سلطنت خود کشته شدند و چهار تن (محمد علیشاه، احمدشاه، رضاشاه و محمدرضا شاه) از سلطنت بر کنار یا ناگزیر به استعفا شدند.
shariaty
سیاست‌های فرهنگی حزب کارگزاران عبارتند از: استقبال از مدرنیسم، تقویت نهادهای مردمی و غیر دولتی در عرصه فرهنگ، کاهش تدریجی نقش دین در جامعه و به تعبیری عرفی کردن امور دین، گسترش فعالیت‌های فرهنگی در قالب نهادهای نوین مانند فرهنگسراها و تبادل فرهنگی و سیاست، ایمن‌سازی که آزادی ماهواره را در این راستا قرار می‌دهند.
shariaty
در دوره هشت ساله نخست‌وزیری میرحسین موسوی، نیروهای موسوم به چپ، اکثریت دولت و مجلس شورای اسلامی را در اختیار داشتند. این گروه‌ها که بعدها به چپ سنتی مشهور شدند، به اصطلاح انقلابی، تندرو، سازش‌ناپذیر و ضد آمریکایی بودند. گروه‌های مهم این جناح در آن زمان مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی معلمان و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بود.
shariaty
تنوع‌های قومی در ایران ساختاری از شکاف‌های اجتماعی ایجاد کرده است که به‌ویژه در دوره‌های ضعف دولت مرکزی فعال‌تر شده‌اند. ایران همواره در طی تاریخ طولانی، خود ترکیب پیچیده‌ای از اقوام و مذاهب و گروه‌های زبانی و فرهنگی را در بر داشته است. بر حسب برخی آمار، جمعیت ایران از حیث قومی به ۶ بخش تقسیم می‌شود که به ترتیب عبارتند از: فارسی زبانان (۵۰%)، آذری‌ها (۲۳%)، کردها (۱۱%)، اعراب (۵%)، ترکمن‌ها (۳%) و بلوچ‌ها (۳%).
shariaty
به مانند استین روکان نروژی، از نظر حسین بشیریه در ایران نیز شکاف‌های اجتماعی، تعیین کننده نوع خواسته‌های نیروها، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف و موجود، اعم از حاکم و غیر حاکم است.
shariaty

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۶۳۲ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۶۳۲ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان