دانلود و خرید کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ استیون هاوکینگ ترجمه علیرضا وفایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ اثر استیون هاوکینگ

کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

معرفی کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ اثر استیون هاوکینگ ترجمه علیرضا وفایی که توسط کتاب کوله‌پشتی منتشر شده است به این پرداخته است که ذهن انسان قادر است به بعید‌ترین نقاط دست پیدا کند.

درباره کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

این کتاب آخرین کتاب استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور بریتانیایی است. این کتاب بعد از مرگ وی منتشر شد اما محتوای آن چیزی نیست جز دست‌نوشته‌ها و نظریه‌های این دانشمند بزرگ. دانشمندی که با وجود محدودیت‌های جسمانی، ثابت کرد ذهن بشر این قابلیت را دارد تا به بعیدترین نقاط دست یابد.

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ صرفاً یک کتاب علمی در حوزه‌ی فیزیک و یا اخترشناسی نیست. هاوکینگ در این کتاب در تلاش است تا به ده سؤال مهمی که بشر با آنها روبه‌رو است پاسخ دهد. این سؤالات هم جنبه علمی دارند و هم جنبهٔ عمومی. شکی نیست که از منظر علمی، هاوکینگ جزو نوابغ عصر کنونی محسوب می‌شود اما سوای علم، هاوکینگ نیز همانند هر انسان دیگری دیدگاه‌هایی شخصی داشت؛ از جمله رویکرد انتقادی او به دین و مذهب – که انتقادات بسیاری را هم برای وی به همراه داشت– و از دایره‌ی علم و منطق به دور بود.

خواندن کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به دانستنی‌های علمی پیشنهاد می‌کنیم

درباره استیون هاوکینگ نویسنده کتاب پاسخ‌هایی مختصر به پرسش‌هایی بزرگ

اِستیوِن ویلیام هاوکینگ متولد ۸ ژانویه ۱۹۴۲ است. او فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده انگلستانی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. که بیش از چهل سال، سابقه فعالیت علمی داشت. کتاب‌ها و همایش‌هایش او را به یک چهره محبوب، تبدیل کرده بود. او عضو جامعه سلطنتی هنر و نیز، عضو ثابت جامعه اسقفان دانشمند بود و در سال ۲۰۰۹ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را گرفت.

او چندین کتاب را برای خوانندگان عام به چاپ رساند، ازجمله: تاریخچهٔ مختصری از زندگی من، تاریخچه‌ی مختصر از زمان، سیاه‌چاله‌ها و سایر مقالات، جهان در پوست گردو و طرح بزرگ. همچنین او با همکاری دخترش، چندین کتاب برای کودکان نوشت که اولین آن دریچه‌ای به سوی کیهان نام داشت. هاوکینگ سال ۲۰۱۸ از دنیا رفت.

بخشی از کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

به منظور درک این استدلال سیاه‌چاله‌ای را در نظر بگیرید که در فضا شناور است. یک سیاه‌چالهٔ معمولی ستاره‌ای بسیار پرجرم است که درون خودش رُمبش کرده. سیاه‌چاله به حدی چگال است که حتی نور قادر به فرار از گرانش آن نیست و به‌همین دلیل است که یک سیاه‌چاله یک تاریکی تقریباً کامل است. کشش گرانشی آن بسیار قدرتمند است. سیاه‌چاله نه‌تنها نور بلکه زمان را نیز درهم تنیده و منحرف می‌کند. در خلال آن‌که یک ساعت به یک سیاه‌چاله نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود کندتر و کندتر کار می‌کند. خودِ زمان شروع به کند شدن می‌کند. اکنون ساعتی را در نظر بگیرد که وارد یک سیاه‌چاله می‌شود و البته با این فرض که می‌تواند در برابر نیروهای گرانشی عظیمی مقاومت و پایداری کند – چنین ساعتی در واقع متوقف خواهد شد. توقف آن به دلیل خرد شدنش نیست بلکه به این دلیل است که درون یک سیاه‌چاله خود زمان وجود ندارد. این دقیقاً همان چیزی است که در سرآغاز جهان‌هستی اتفاق افتاده است.

در صد سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در درک ما از جهان‌هستی حاصل شده است. اکنون از قوانینی آگاهی داریم که شرایطی هم‌چون سرچشمهٔ جهان‌هستی یا سیاه‌چاله‌ها را پوشش می‌دهند. شخصاً معتقد هستم نقش زمان در سرآغاز جهان‌هستی نقشی کلیدی برای حذف نیاز برای یک طراح بزرگ است و آشکار می‌کند که چطور جهان‌هستی خودش خلق شده است.

در خلال سفر به گذشته در زمان به سوی لحظهٔ مِه‌بانگ جهان کوچک و کوچک‌تر می‌شود تا این‌که سرانجام به یک نقطه نزدیک می‌شود که در آن کل جهان‌هستی یک فضای بسیار کوچک در حد یک سیاه‌چالهٔ بی‌نهایت کوچک و بی‌نهایت چگال است که هم‌چون سیاه‌چاله‌های امروزی در فضا شناور است و قوانین طبیعت، چیز کاملاً فوق‌العاده‌ای را در آن‌جا تحمیل می‌کنند. این قوانین گوشزد می‌کنند که در لحظهٔ مِه‌بانگ خود زمان هم باید متوقف شود. شما نمی‌توانید به زمانی قبل از مِه‌بانگ برسید چراکه اساساً قبل از مِه‌بانگ زمانی وجود نداشته است. سرانجام چیزی یافتیم که وجودش نیاز به علت ندارد چراکه قبل از آن زمانی وجود نداشته که علتی موجود باشد. از نگاه من این بدان معنی است که احتمال وجود یک خالق وجود ندارد چراکه زمانی وجود نداشته تا خالقی در آن موجود باشد.

معرفی نویسنده
عکس استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ
انگلیسی | تولد ۱۹۴۲ - درگذشت ۲۰۱۸

استیون هاوکینگ یک نظریه‌پرداز علم فیزیک بود که با تئوری‌های تکان‌دهنده‌اش در ارتباط با سیاه‌چاله‌ها و نظریه‌ی نسبیت در دنیا مطرح شد. شهرت او به دنیای علم محدود نماند و حتی مردم عادی هم او و نظریاتش را می‌شناسند؛ به طوری که کتاب‌های مشهور او مثل تاریخچه‌ی کوچک زمان را که برای مخاطب عام علاقه‌مند به علم نوشته، همچنان پرفروش و محبوب هستند. او در بیست سالگی متوجه شد که به نوعی بیماری نادر به نام بیماری نورون حرکتی مبتلا است و پزشکان درمورد او هیچ امیدواری نداشتند. در حالی که حتی این بیماری، ناامیدی پزشکان و فلج شدنش هم حریف کنجکاوی استیون نشد و او پنجاه سال پس از ابتلا به بیماری‌اش هم به زندگی ادامه داد و با نظریاتش جهان را دگرگون کرد.

نظرات کاربران

hadi tirehgol
۱۳۹۹/۰۸/۰۵

به این کتاب باید با دید علمی نگریست نه با دید خدا که قابل اثبات نیست

eskandari
۱۳۹۹/۰۸/۰۲

۱.از لحاظ علم منطق: استدلالات برهانی نبوده بلکه به گفته ایشان پیرو بعضی فرضیات نیز ایشان هستند. ۲. از لحاظ جهان بینی: شناخت ایشان از نگاه مردم‌ به دین درست است اما متاسفانه ایشان شناختی از جهان بینی شیعه نداشته و

- بیشتر
novelist
۱۳۹۹/۰۸/۰۱

بعضی از پرسش هارو دوست داشتم و خوندمشون و به شخصه اون قسمتهایی که نگاه استیون هاوکینگ ب وجود خدا و خلقت زمین اشاره میشد برام جالب بود ک این نگاه هم با تجزیه و تحلیل هایی ک داشت خواندنی

- بیشتر
moti75rad
۱۳۹۹/۰۸/۰۱

در بخش معرفی کتاب، با اینکه دیدگاه انتقادی نویسنده ب دین و مذهب از ضعف او ب شمار آورده اید، اما دقیقا بخشی از کتاب رو قرار دادید ک وجود خالق رو نفی می کنه. اون هم برای مردمی ک

- بیشتر
Ali
۱۳۹۹/۱۰/۰۵

اگر تمایل به خواندن یک کتاب که میشه در دسته فلسفی علمی قرار داد علاقه دارید این کتاب را حتما بخوانید.

کاربر ۲۰۹۱۷۱۱
۱۳۹۹/۰۸/۲۱

فقط جالبه مترجم استاد هاوکینگ رو نقد میکنه

Amirhossein
۱۳۹۹/۱۰/۲۷

کتاب خیلی خوب و جذابیه ولی برای درک بعضی مطالبش باید پیش زمینه ای از فیزیک داشته باشی

@afsa_ane
۱۴۰۰/۰۶/۱۰

مطالعه یک کتاب لزوما به این معنا نیست که مجبوریم صحت محتوا را بپذیریم. بلکه میخایم با نظریات و جهان بینی دیگری آشنا بشیم. در نهایت هر شخص میتونه تصمیم بگیره بخش یا بخش هایی از محتوا رو قبول یا

- بیشتر
vahiddl70
۱۴۰۰/۰۵/۰۵

اون طوری که فکر می کردم نبود

ر.ص.صفا
۱۳۹۹/۱۱/۳۰

عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۶)
آیا خدا وجود دارد؟
Espejismo
در ارتباط با قوانین طبیعت من نیز هم‌چون اینشتین از واژهٔ خدا در معنای غیرشخصی استفاده می‌کنم و بدین‌ترتیب درک ذهن خدا در واقع درک قوانین طبیعت است. پیش‌بینی من این است که تا پایان این قرن ذهن خدا را خواهیم خواند.
eskandari
اگر شما هم مثل من بپذیرید که قوانین طبیعت ثابت هستند آن‌گاه دیری نمی‌پاید که بپرسید پس نقش خداوند در ارتباط با آن‌ها چیست؟ این همان بخش اعظم تضاد بین علم و دین است.
eskandari
جهان‌هستی مکانی بی‌رحم است.
Espejismo
زندگی‌ام را وقف سفر در سرتاسر جهان‌هستی کرده‌ام، البته در درون ذهنم.
eskandari
اگر حاصل‌جمع محتوی جهان هیچ است آن‌گاه برای خلق آن به خدا نیازی نیست. در آشپزی کیهانی جهان‌هستی در حکم یک ناهار رایگان تمام عیار است.
azin
برای بعضی‌ها این همان جایی است که وجود خدا دوباره مطرح می‌شود. این خدا بود که انرژی و فضا را خلق کرد و مِه‌بانگ لحظهٔ خلقت بود. اما دانشمندان در این خصوص داستان متفاوتی را مطرح می‌کنند. اگرچه خودم را در معرض دردسر قرار می‌دهم؛ اما فکر می‌کنم از پدیده‌های طبیعی که موجب وحشت وایکینگ‌ها می‌شد، به مراتب درک بهتری داریم. حتی می‌توانیم فراتر از تقارن زیبای انرژی و مادّه گام برداریم که توسط اینشتین کشف شد. می‌توانیم از قوانین طبیعت استفاده کنیم تا به ریشه‌های اصلی جهان برسیم و کشف کنیم که آیا وجود خدا تنها راه توصیف آن است.
Ali
قوانین علمی که تحول جهان‌هستی را تعیین می‌کنند گویای حالت آن در هر لحظه‌اند. این قوانین شاید توسط خدا وضع شده باشند و شاید هم نشده باشند؛ اما او نمی‌تواند در شکست این قوانین مداخله و یا آن‌ها را نقض کند. بدین ترتیب آن‌چه می‌ماند آزادی عمل خدا در انتخاب حالت اولیهٔ جهان‌هستی است هرچند به نظر می‌رسد در این خصوص هم قوانینی وجود دارند. بنابراین چنین به نظر می‌رسد که خداوند اصلاً هیچ آزادی عملی نداشته است.
eskandari
قبل از مِه‌بانگ چه رخ داده است؟ طبق فرضیهٔ بدون مرز این پرسش که قبل از مِه‌بانگ چه رخ داده پرسشی بی‌معنی است و در واقع شبیه آن است که بپرسیم جنوبِ قطب جنوب کجاست - به این دلیل که اساسا قبل از مِه‌بانگ زمان وجود نداشته که به آن رجوع کنیم. مفهوم زمان فقط درون جهان‌هستی معنا دارد.
azin
انسان می‌تواند خداوند را هم‌چون تجسم قوانین طبیعت تلقی کند. اما این آن چیزی که اغلب مردم در خصوص خدا فکر می‌کنند نیست. منظور آن‌ها یک موجودیت بشرگونه است یعنی شخصی که انسان می‌تواند با او یک ارتباط شخصی داشته باشد. هنگامی که شما به گسترهٔ وسیع جهان، زندگی تصادفی و ناچیز بودن بشر در آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چنین دیدگاهی غیرقابل باور است.
azin

حجم

۲۱۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۷ صفحه

حجم

۲۱۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۷ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان