دانلود و خرید کتاب طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن سید‌علی خامنه‌ای
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن اثر سید‌علی خامنه‌ای

کتاب طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن

معرفی کتاب طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سلسله جلسات آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، با موضوع اندیشه اسلامی در قرآن در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ است. این کتاب را انتشارات صهبا منتشر کرده و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اثر سیدعلی خامنه ای

سخن‌رانی‌های طرح کلی اندیشه‎ اسلامی در قرآن مربوط به زمانی است که رهبر انقلاب در مسجد امام حسن (ع) مشهد، در کسوت یک روحانی مبارز جوان سخن‌رانی می‌کرد. سخن‌رانی‌هایی که بیشتر به کلاسی آموزشی شباهت داشت و مردم از زن و مرد و پیر و جوان با اشتیاق تمام در آن حاضر می‌شدند. سخن‌رانی‌هایی که سرانجام او را به پایتخت استبداد و کمیته ضد خرابکاری کشاند.

حالا که بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، آن دریای معارف قرآنی مکتوب شده تا به باقی تشنگان هم قطره آبی برسد.

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن پنجمین اثر مکتوب حضرت آیت‌اللّه سیدعلی خامنه‌ای بود که قبل از انقلاب، در سال ۱۳۵۴ به چاپ رسید.

این کتابچه مجموعه همان پلی‌کپی‌ها است که در جلسات روزانه‌ی ماه رمضان مسجد امام حسن (ع) در سال ۱۳۵۳ در اختیار حاضران قرار داده می‌شد؛ به‌علاوه‌ی مقدمه‌ای که خود معظّم‌له، قبل از چاپ بر آن نوشته بودند. مقدمه‌ای که در آن به‌خوبی ضرورت و لزوم ارائه‌ی طرحی کلی از اندیشه‌ی اسلامی مبتنی بر قرآن، بیان، و اهداف و ثمرات آن ذکر و دستاوردهایش برای مخاطب توضیح داده شده است.

خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

همه‌ی علاقه‌مندان به معارف ناب قرآنی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و کتاب‌های مذهبی و دینی.

بخشی از متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

در زمان پیغمبر، هم پیغمبر مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن‌کسانی‌که در جبههٔ مقابل او، با او می‌جنگیدند، اخلال می‌کردند، رهبران و آقایان و رهبانان مسیحیت و احبار یهود، اینها هم ادعا می‌کردند. «وَ قالَتِ الیَهودُ وَ النَّصاریٰ نَحنُ اَبناءُ اللّهِ»، یک‌ذره هم بالاتر از پیغمبر؛ او می‌گفت من بندهٔ خدا هستم، اینها می‌گفتند ما فرزندان و پسران خدا هستیم. آنها فکر می‌کردند که اطاعت خدا دربست در اختیار آنهاست. یا به تعبیر دیگر بگویم، خودشان فکر نمی‌کنند؛ بعضی از نافرمانان خدا این‌جور وانمود می‌کنند که مطیع خدایند، درست است یا نه؟ عده‌ای هستند که خودشان وقتی با خود خلوت می‌کنند، می‌یابند که چه نامهٔ سیاهی دارند؛ می‌فهمند که آنچه می‌گویند سرا پا دروغ است، اما به مردم این‌جور وانمود می‌کنند که بندگان خوب خدا و مطیعان و عابدان پروردگارند. اینها درمقابل مردم حق‌پرستِ واقعی باید ممتاز بشوند، باید مشخص بشوند. این است که اینجا خدای متعال، در مقام بیان اطاعت و لزوم آن برای مؤمنان، این‌جور می‌گوید: «وَ اَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسولَ» اطاعت کنید خدا را و پیامبر را. اگر نمی‌گفت پیامبر را، دشمنان پیامبر هم می‌گفتند ما مطیع خداییم؛ لذا بایستی مشخص بشود که اطاعت خدا یعنی چه. آن‌کسانی‌که خود را بندهٔ خدا می‌دانند، اما بندهٔ فرمانِ قانون خدا نیستند، عمل به قانون نمی‌کنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور می‌توانند بگویند ما بندهٔ خداییم؟ «اَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسولَ» اطاعت کنید خدا را و رسول را، «لَعَلَّکم تُرحَمونَ» شاید مورد رحم پروردگار قرار گیرید.

رحم خدا یعنی چه؟ مورد رحم خدا قرار گرفتن یعنی چه؟ اینجا یک مقایسه‌ای بکنید بین بیان قرآن و پندار عامیانهٔ ما. ما می‌گوییم که اگر گناهکاریم، اگر نافرمانی خدا کردیم، اگر به واجبات و تعهدات و تکالیف عمل نکردیم، اگر چنانچه از منطقه‌های ممنوعهٔ پروردگار پا عقب نکشیدیم؛ فقط یک امیدواری داریم، آن چیست؟ آن رحم خداست. خدا با رحمتش با ما عمل کند، خدا ما را رحم کند، این داعیه و حرف ماست؛ یعنی حرف معمول اجتماع ما و مردم ما این است. رحمت خدا را برای کجا می‌دانیم؟ برای آنجا که عمل نکردیم. درصورتی‌که نافرمانی کردیم، درصورتی‌که منطقهٔ ممنوعهٔ خدا را زیر پا لگدکوب کردیم، مسئولیت و تعهدِ الهی را ملاحظه نداشتیم؛ در یک‌چنین صورت‌هایی می‌گوییم: ما که عمل نداریم، مگر خدا رحممان کند. رحم را، رحم خدا را، رحمت پروردگار را، رقیب عمل‌کردن و جایگزین عمل‌کردن می‌دانیم. آیهٔ قرآن به‌عکس است؛ می‌گوید عمل کنید، اطاعت کنید، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن‌وقتی‌ست که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند. خدا آن‌وقتی به مردمی رحم می‌کند که او را اطاعت کنند، تکالیف خود را انجام بدهند. هفتصد میلیون مسلمان بنشینند به انتظار ابر رحمت پروردگاری که بر سرشان ببارد، آن‌وقت راه‌ها را باز کنند تا دزدانِ ناموس و غارتگران دین بیایند همه چیزشان را ببرند؛ به امید رحمت خدا بنشینند؟ پس بگو بنشینند حالا!

نظرات کاربران

parisa
۱۳۹۹/۰۴/۰۹

عالی عالی یک کتاب فوق العاده در باب اندیشه اسلامی آن هم از منظر قرآن...در واقع تفسیری از آیات قرآن... روان و پرمحتوا... من نسخه چاپی این کتاب رو با تمام وجود خوندم (:

narges
۱۳۹۹/۰۴/۲۹

اگر بخوام حق مطلب رو در مورد این کتاب بگم اینه که بعد از خوندنش متوجه میشین، تا الآن عملا اصول دین رو نمیفمیدین! معنی انفاق، تقوا، ولایت و.... همه با عمیق ترین شکلش تو این کتاب توضیح داده شده خلاصه

- بیشتر
msani
۱۳۹۹/۰۴/۲۸

این کتاب فوق العاده است،سه بار خوانده ام و هر بار که میخوانم بیشتر لذت میبرم،عصاره اندیشه اسلامی انقلابی همین کتاب

n.d
۱۳۹۹/۰۷/۱۹

این کتاب محشره. به نظر من خوندنش بر هر مسلمان واجب هست. از دست بدید ضرر کردید.

کاربر ۱۴۰۲۸۱۷
۱۳۹۹/۰۷/۲۷

کتاب از چند بعد بسیار ویژس یکی اینکه به صورت ساختار یافته مباحث رو میگه ،نه در هم و خروجیش این میشه که یک نظام فکری پیدا میکنید و دوم اینکه دید جدیدی از مفاهیم رایج مثل توحید و تقوا

- بیشتر
mohammad.zhale
۱۳۹۹/۰۴/۰۹

فوق العاده فوق العاده و فوق العاده

گل نرگس
۱۳۹۹/۰۹/۰۲

این کتاب رو ما پارسال بصورت کلاس در مسجد محلمون‌ برگزار کردیم. ممنون از استاد زهدی عزیز که خیلی زیبا و جذاب برامون کتاب رو توضیح دادن. کتاب بسیار ارزشمندیه

eskandari
۱۳۹۹/۰۴/۰۹

منظومه‌ای جدید از متن قرآن. تاکید می‌کنم کتاب طرح کلی، نوشته سید علی خامنه‌ای در سال ۱۳۵۴ را نیز بخوانید که تفاوت‌هایی با پلی کپی ها دارد مخصوصا فصل دوم توحید

مائده
۱۳۹۹/۰۴/۱۵

عالی عالی حتما بخونید بسیار روان و پر محتواست

مجید مهدی پور
۱۳۹۹/۰۴/۱۶

بیان مبانی اعتقادی اسلام، به سبکی نو و بدیع؛ با زبانی روان و مبتنی بر آیات قرآن. ارائه تعاریف جدید از مفاهیمی که برایمان تکراری شده‌اند. قول می‌دهم بعد از مطالعۀ این کتاب از تلاوت قرآن لذت بیشتری خواهید برد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۶۸)
ایمانِ بدون تعهد، بدون احساس مسئولیت، بدون انجام‌دادن تعهدها و به تعبیر قرآن، بدون عمل صالح، ایمان نیست
آفتاب
قرآن را که نگاه می‌کنید، مطالعه می‌کنید، به‌جای اینکه سعی‌تان این باشد که جزء را تمام کنید یا سوره را تمام کنید، سعی‌تان این باشد که قرآن را بفهمید. همچنانی‌که در روایت از امام علیه‌السلام است یا از پیغمبر خدا صلی‌اللّه‌علیه‌وآله که همت شما در حین تلاوتِ قرآن این نباشد که سوره را تمام کنید یا جزء را تمام کنید. می‌خواهد تمام بشود، می‌خواهد نشود، یک آیه بخوانید؛ با تدبر، با دقت.
آسمان
آن‌وقتی کسی می‌تواند بگوید من به خدا مؤمن و معتقدم، که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن‌کسی‌که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد.
s.latifi
اصلاً دین بدون اعتقاد به نبوت معنایی ندارد.
آفتاب
و چه کسی غفران و مغفرت می‌بخشد گناهان را به‌جز خدا؟
آفتاب
معنی ندارد که من پای قُلهٔ کوه بِلَمَم و بخوابم، عطشْ تمام وجود مرا بپژمرد و بیَفسُرد، بعد به شما بگویم آقایان، آن بالای کوه یک آب خوشگواری هست، بدوید، بروید، زود باشید، شتابان باشید، سارِعوا، سابِقوا؛ خود من از اینجا جُنب نخورم.
حام
آن ایمانی که فلان مرد مسلمان دارد، برای نگه‌داشتنش باید بگوییم روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه‌بازار راه نرود، با فلان‌کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد، آفتاب و مهتاب نبیند، تا بماند؛ این ایمان متأسفانه نخواهد ماند. ایمانی لازم است که آن‌چنان آگاهانه انتخاب شده باشد که در سخت‌ترین شرایط هم آن ایمان از او گرفته نشود.
bahar narenj
او به یارانش، به دوستانش می‌گفت بجنگید، مبارزه کنید، در همان وقتی‌که می‌بینید کار سخت است، بازهم مبارزه کنید، تا وقتی‌که ببینید که قطعاً شکست خواهید خورد، برسید به آنجایی‌که ببینید که الآن دیگر قطعاً شکست خواهید خورد، وقتی رسیدید به آنجایی‌که دیدید حتماً شکست می‌خورید، بازهم مبارزه کنید، آن‌وقت پیروز خواهید شد
آسمان
دست قدرتمندی‌ست که در دل ذره، آن غوغا را ایجاد کرده و در بالاترینِ جهان‌های ناشناخته، کهکشان‌ها و آن‌سوی کهکشان‌ها که ممکن است میلیاردها برابر آنچه که تا امروز کشف کردیم، چیزهای قابل کشفی باشد؛ این‌همه را به‌وجود آورده است.
آفتاب
تعهدات یک فرد مؤمن، گاه‌گاهی و دل‌بخواهی نیست.
raziyeh

حجم

۴٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۹۳ صفحه

حجم

۴٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۹۳ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان