دانلود و خرید کتاب فقر احمق می کند سندهیل مولاینیتن ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فقر احمق می کند

کتاب فقر احمق می کند اثری از سندهیل مولاینیتن و الدار شفیر است. نویسندگان در این کتاب روایت متفاوتی از فقر و دلایل آن ارائه داد‌ه‌اند. آن‌ها از مفهومی به‌نام کمیابی سخن گفته‌اند که گسترده‌تر از تصورات ماست و مانند یک بیماری پیشرفته تمام شئون زندگی فرد گرفتار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در این کتاب از آمار و یافته‌های علمی استفاده و راهکاری برای عبور از «کمیابی» که نمود آشناترش فقر اقتصادی است، ارائه شده است.

این کتاب با ترجمه‌ی امیرحسین میرابوطالبی توسط انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره‌ی کتاب فقر احمق میکند

کتاب فقر احمق می‌کند اثری متفاوت و خواندنی از سندهیل مولاینیتن استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و الدار شفیر دانشمند اقتصاد رفتاری است. کتابی که در توضیح علت «کمیابی» و بررسی آن است. کمیابی البته محدود به اقتصاد نیست و جنبه‌های مختلفی دارد. کمبود زمان احتمالا فراگیرترین نوع آن است و همه‌ی ما آن را تجربه کرده‌ایم. محدودیت‌های آزاردهنده‌ای که گاهی به باتلاقی دهشتناک می‌ماند و هر چه بیشتر تقلا کنیم تا از آن رها شویم، فروتر می‌رویم. به گفته‌ی مؤلفان کتاب، فقر مالی که یکی از عمومی‌ترین و مهلک‌ترین جنبه‌های کمیابی است، صرفا به دلیل تصمیم‌های اشتباه فرد فقیر به وجود نمی‌آید، بلکه ترکیبی از مشکلات و مسائلی به‌هم پیوسته است، که همچون زنجیری به پای فرد می‌پیچد و فائق‌ آمدن بر آن نیاز به تدبیری اساسی دارد.

نویسندگان کتاب فقر احمق می کند ابتدا با استفاده از داده‌ها و یافته‌های علمی و با توضیحی آسان‌یاب و همه‌فهم کمیابی، دلایل آن و اثری را که می‌تواند بر زندگی فرد بگذارد، تبیین کرده و بعد از آن راهکارهای خود را برای مقابله با کمیابی بیان نموده‌اند. این کتاب در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و جایزه‌ی «ویلیام جیمز» را نیز به خود اختصاص داد. «سیدامیرحسین میرابوطالبی» این کتاب را به فارسی برگردانده و انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشرش کرده است.

خرید و دانلود کتاب فقر احمق می‌کند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان کتاب‌های توسعه‌ی رفتاری و کتاب‌های عمومی اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید کتاب فقر احمق می کند را بخوانیم؟

این کتاب اثری متفاوت و پژوهش‌پایه است که با زبانی ساده، عاملی مضر و زیان‌بار با نام «کمیابی» را معرفی و راه‌های مواجهه با آن را به‌تفصیل بیان می‌کند.

درباره‌ی سندهیل مولاینیتن و الدار شفیر

سندهیل مولاینیتن نویسنده استاد اقتصاد رفتاری دانشگاه هاروارد است. او سال‌ها در حوزه‌ی اقتصاد توسعه، اقتصاد رفتاری و مالی به پژوهش و کار پرداخته است. سندهیل برنده‌ی بورسیه‌ی نابغه‌ی بنیاد «مک‌آرتور» است. مولاینیتن در کمبریج ماساچوست زندگی می‌کند.

الدار شفیر، نویسنده، استاد دانشگاه و دانشمند علوم رفتاری است. شفیر مدرک دکترایش را در سال ۱۹۸۸ در رشته‌ی علوم شناختی از انستیتوی فناوری ماساچوست دریافت کرد. او استاد علوم رفتاری و سیاست‌های عمومی و نیز استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد است.

نقد کوتاه کتاب

کتاب فقر احمق می‌کند اثری تحسین‌شده و محبوب است که از سوی بسیاری از منتقدان و مخاطبان با استقبال مواجه شده و نقدها و مرورهای مثبت بسیاری دریافت کرده است. کتابی که دو شخصیت دانشگاهی، سرشناس و زبده در زمینه‌های اقتصاد رفتاری و روان‌شناسی، با استفاده از پژوهش‌ها و یافته‌های علمی معتبر و با زبانی ساده تالیفش کرده‌اند. آن‌ها کوشیده‌اند با توضیح مفهوم کمیابی، دلایل، آثار و تبعات آن، درک درستی در مخاطبان خود ایجاد کنند و برای رفع این عامل مضر و پیچیده راهکارهایی ارائه دهند. این کتاب متقن و پرجزئیات و در عین‌حال ساده و روان و جذاب است.

کمیابی ذهن را تسخیر می‌کند

نویسندگان کتاب پس از شرح کمیابی و نفوذ آن در عرصه‌های مختلف زندگی فردی یک نمونه‌ی تحقیقاتی آورده‌اند که می‌تواند شیوه‌ی تاثیرگذاری کمیابی بر ذهن انسان را به‌خوبی توضیح دهد. پژوهشی که در اواخر جنگ جهانی دوم در دانشگاه مینیسوتا انجام شد، زمانی که محققان در پی یافتن راهی بهتر و درست‌تر برای تغذیه‌ی افرادی بودند که در اثر جنگ مدت‌ها گرسنگی کشیده و دچار کمبود غذایی مفرط و مستعد آسیب‌های ناشی از آن بودند. به ۳۶ نفر شرکت‌کننده در این پرژوه چند ماه غذای بسیار کم داده شد، تا پس از آن واکنش بدن گرسنگی‌کشیده‌ی آن‌ها به رژیم‌های متفاوت غذایی بررسی شود. نتایج به‌دست‌آمده بسیار جالب بود.

به‌جز رفتارهای عجیبی که داوطلبان از خود نشان می‌دادند، تغییرات ذهنی و رفتاری تازه‌ای در آن‌ها به وجود آمد که دور از انتظار بود؛ تغییراتی مثل صرف زمان‌های طولانی برای مطالعه‌ی قیمت‌ میوه و سبزیجات در یک روزنامه و مقایسه با قیمت‌های درج‌شده در روزنامه‌های دیگر، علاقه به کتاب‌های آشپزی، از دست دادن علاقه به پرداختن به مسائل آکادمیک و رویاپردازی در خصوص آزمودن مشاغل مرتبط با غذا همچون مدیریت رستوران. آن‌ها حتی زمانی که به سینما می‌رفتند بیش از صحنه‌های عاشقانه، جذب صحنه‌های خوردن غذا می‌شدند. این یافته‌های جذاب نشان داد چگونه فقر غذایی تمام ذهن و تمرکز افراد را محدود می‌کند. حالا می‌توان این امر را به حوزه‌های دیگر نیز بسط داد؛ از جمله فقر مالی که توانایی ذهن را در پردازش بسیار کم کرده و آن را محدود به مسائل مالی و رهایی ار تنگناهای اقتصادی می‌کند. از این‌روست که گفته‌اند «کمیابی ذهن را تسخیر می‌کند».

تونل کمیابی

یکی از اصطلاحات جالبی که در کتاب فقر احمق می‌کند به‌کار رفته است، تونل است. به این معنی که فرد دچار کمیابی، همیشه مجبور است روی یک بعد از زندگی خود تمرکز کند. مثلا فرد فقیر تنها باید به فکر ادای قرض و پرداخت‌ قسط‌های وامش باشد و گاهی برای پرداخت یک وام، وام دیگری بگیرد. فرد کم‌برخوردار با هر چیزی که می‌خرد در ذهنش حساب می‌کند از خرید چه چیزهای دیگری محروم شده است. مولاینیتن و شفیر این مسیر اجباری تک‌‌بعدی را به یک تونل تشبیه کرده‌اند.

ورود به تونل البته مزیتی نیز دارد: تمام تمرکز فرد تنها به یک‌جا و یک‌ مسیر معطوف می‌شود؛ اما محرومیت از ابعاد دیگر و عقب‌ماندگی در سایر عرصه‌های زندگی، ضرر جبران‌ناپذیری به فرد خواهد زد. در این حالت فرد فرایند غفلت را تجربه می‌کند. او توانایی درک درست شرایط را از دست می‌دهد، گاهی هزینه‌ها را بزرگ‌تر از آن‌چه هست برآورد می‌کند و زیان‌های بلندمدت و گاهی دائمی به خود می‌زند. فرد مجبور می‌شود برای جلوگیری از فروپاشی و شکست قطعی، منافع آنی را بر منافع آتی ترجیح دهد و فرصت‌های برگشت‌ناپذیر را از کف بدهد. نویسندگان کتاب همچنین نشان داده‌اند چگونه کمیابی بسیاری از یافته‌های پذیرفته‌شده مانند ارزش‌سنجی نسبی در هزینه‌کرد را از معنا خالی می‌کند. از سویی کمیابی همیشه در حال پیشروی است و به‌قول نویسندگان اثر، «کمیابی، کمیابی می‌آورد».

چه باید کرد

مولاینیتن و شفیر بخش سوم کتاب فقر احمق می‌کند را به «طراحی برای کمیابی» اختصاص داده‌اند. یک جمله‌ی کلیدی در ابتدای این بخش به چشم می‌خورد: «خطا اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان جلوی سانحه را گرفت». این بخش شامل سه فصل «بهبود زندگی فقرا»، «مدیریت کمیابی در سازمان‌ها» و «کمیابی در زندگی رزمره» است. بدین ترتیب نویسندگان کتاب پس از آن‌که به‌خوبی مفهوم کمیابی، آثار و میزان پیچیدگی آن را تبیین کرده‌اند، برای مقابله و رفع آن در حوزه‌های مختلف زندگی فردی و نیز سازمان‌ها راهکارهایی درخور ارائه داده‌اند. آن‌ها علاوه‌بر مطرح کردن راه‌های مقابله با کمیابی، راه درست کنار آمدن با شرایط کمیابی و به‌ حداقل رساندن تبعات و زیان‌های آن را نیز تشریح کرده‌اند. راهکارهای که دست مخاطبان را برای عبور از شرایط مختلف و کمیابی‌های متفاوت پر می‌کنند.

بهترین ترجمه کتاب فقر احمق می‌کند

این کتاب با عنوان فقر احمق می‌کند با ترجمه‌ی سیدامیرحسین میرابوطالبی و به‌همت نشر ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. نسخه‌ی دیگری از این کتاب با عنوان «کمبود» ترجمه شده است. این ترجمه را «حسین علیجانی رنانی» به انجام رسانده و نشر ققنوس چاپش کرده است. هر دو ترجمه روان و خوش‌خوان و قابل‌اعتنا هستند.

فهرست کتاب

بخش اول: ذهنیت کمیابی

بخش دوم: کمیابی، کمیابی می‌آورد

بخش سوم: طراحی برای کم یابی

جملاتی از کتاب فقر احمق میکند

یک لحظه فکر کنید که این موضوع تا چه حد جالب توجه است. برطبق اصول اولیه‌ی حسابداری حتما پای بده‌بستان درمیان است. هرقدر هم که ثروتمند باشید، پولی که در اختیار دارید محدود است. اگر 10 دلار را خرج یک چیز کنید، 10 دلار کمتر برای چیزی دیگر باقی خواهد ماند (حتی اگر آن چیز دیگر ارثی باشد که برای فرزندتان به جا می‌گذارید). بالاخره آن 10 دلار باید از جایی بیاید. اما افراد معمولا چنین احساسی ندارند. بسیاری از ما خریدهای 10 دلاری را به صورتی انجام می‌دهیم که انگار خبری از بده بستان نیست. برای انجام این خرید لازم نیست خرید دیگری را فدا کنیم. شاید حتی بتوان گفت احساس می‌کنیم که موجودی نامحدودی از اسکناس‌های 10 دلاری در بودجه مان داریم. البته در نهایت می‌دانیم که این‌طور نیست، اما رفتارمان به همین صورت است.

نظرات کاربران

Amin Rostami
۱۴۰۰/۰۱/۱۸

به عنوان اولین نکته باید گفت که عنوان کتاب (هرچند که با محتوا مرتبطه) میتونه در جذب مخاطبش گمراه کننده باشه. عنوان اصلی کتاب «Scarcity» به معنای «کمیابی» است که مخاطبانش، تمامی اقشار گرفتار در جوامع امروزی هستن و بیشتر

- بیشتر
Mina
۱۳۹۹/۱۲/۲۸

به مناسب ۱۴۰۰ کتاب های این انتشارات رو میخواید بذارید تو قسمت بی نهایت؟ چه عالی :)

Javad Mohammadnia
۱۴۰۰/۰۱/۰۹

بسم الله الرحمن الرحیم اول می خواهم نکاتی را در مورد خود کتاب بگویم: ۱- باید توجه داشته باشیم که این کتاب به وسیله یکی از اساتید دانشگاه هاروارد نوشته شده است یعنی آن دانشگاهی که همیشه بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان

- بیشتر
علی رضا
۱۴۰۰/۰۴/۱۹

ضمن تقدیر از ترجمه این کتاب، متأسفانه به نظر می رسد عنوان فارسی کتاب غلط انداز، غیرمسؤولانه، تبلیغاتی و دور از عنوان اصلی کتاب است. فقر(Poverty) چیزی است، کم یابی(Scarcity) که عنوان و موضوع اصلی کتاب است، چیزی دیگر! از

- بیشتر
محسن
۱۴۰۰/۰۷/۲۰

سند هیل مولاینیتن استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و الدار شفیر استاد روانشناسی دانشگاه تاد قرار بود یادداشتی در مورد زندگی قشر کم‌درآمد جامعهٔ آمریکا بنویسند. بعد از انجام تحقیقاتی به ایدهٔ جالبی رسیدند که رفتار عجیب قشر کم درآمد را

- بیشتر
Mahdi
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

اگر چه با عنوان فارسی استفاده شده کتاب موافق نیستم(علاوه بر آنکه عنوان اصلی کتاب به ترجمه دیگر همین اثر که در ایران چاپ شده نزدیکتر است، محتوای کتاب هم بازگو کننده چنین صراحت پیامی نیست) اما انصافا ترجمه روان

- بیشتر
taravat
۱۴۰۰/۰۴/۲۱

من الان دو صفحه از مقدمه این کتاب رو با ترجمه دیگه این کتاب و اصل کتاب مقایسه کردم، به جز نقدهای جدی که به ترجمه عنوان کتاب وارده تو همون مقدمه هم چندین مورد ضعف ترجمه مشاهده کردم، مثلاً

- بیشتر
hossein
۱۴۰۰/۰۵/۰۹

اول اینکه این کتاب به هیچ عنوان زرد و بازاری نیست. البته که ناشر اسم کتاب رو فدای بازار کرده و واقعا عنوان مناسبی انتخاب نکرده . این کتاب خیلی خیلی آگاهی بخشه و آموزنده .

Marzia
۱۴۰۰/۰۴/۱۹

این کتاب به همه ی کسانی که به مباحث اقتصادی و روانشناسی و اقتصاد رفتاری علاقه دارن و مخصوصا کسانی می خواهند تصمیمات بهتری داشته باشند توصیه می کنم

کاربر ۱۱۶۵۹۷۹
۱۳۹۹/۱۲/۲۹

NNNX1RDQRNR کدتخفیف ۴۰ درصدی خرید کتاب

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۴۱)
(۲۵) همان‌طور که هنری دیوید ثورو گفته «انسان به اندازهٔ چیزهایی که می‌تواند نادیده بگیرد ثروتمند است». (۲۶)
Anahid
همان‌طور که افراد درگیرِ گرسنگی مهلک به چیزی جز غذا فکر نمی‌کنند، همهٔ ما، در مواجهه با هر نوع کمیابی، جذبش می‌شویم. ذهن به شکلی خودکار و پرقدرت به‌سمت نیازهای برآورده نشده متمایل می‌شود.
Anahid
وقتی زمان زیادی داریم لم می‌دهیم و گذر عمر را تماشا می‌کنیم. دقایقی که به‌مرور هدر می‌روند، ساعت‌های هدررفته را می‌سازند. درنهایت از یک روز ۱۶ ساعته شش ساعت استفادهٔ مفید می‌کنیم. یک هفته را صرف کاری می‌کنیم که می‌شد دوروزه انجامش داد. در اینجا نیز منظورمان ساعت‌هایی نیست که دانسته به «انجام‌ندادن هیچ کار» اختصاص می‌دهیم. منظور ما ساعت‌هایی است که اصلاً به کاری تخصیص نمی‌یابد.
Mohammad Ghoroobi
حتی حواس‌پرتی‌های کوچک نیز آثار عظیمی در پی دارند.
Anahid
کمیابی چیزی بیش از نارضایتی حاصل از کم‌داشتن یک‌چیز است. کمیابی شیوهٔ تفکر ما را تغییر می‌دهد و خود را به ذهن ما تحمیل می‌کند.
fahime
در یک مطالعه از بچه‌ها خواسته شده بود که اندازهٔ سکه‌های آمریکایی را به‌وسیلهٔ ابزاری که در اختیارشان قرار گرفته بود تخمین بزنند، سکه‌هایی از یک پنی تا نیم دلار. (۱۱) سکه‌ها به نظر بچه‌های فقیرتر بزرگ‌تر «به نظر رسیده بود» و آن‌ها اندازهٔ سکه‌ها را بسیار بیشتر تخمین زده بودند. (۱۲) اشتباه در تخمین سکه‌های باارزش‌تر، که ربع و نیم دلار ارزش داشت، بیش از همه بود. همان‌طور که غذا تمرکز افراد گرسنه را مال خود می‌کند، سکه‌ها تمرکز بچه‌های فقیر را تسخیر کرده بود. (۱۳) این تمرکزِ افزایش‌یافته باعث شده بود این سکه‌ها بزرگ‌تر «به نظر برسند».
نون صات
فرض کنید که یک روز را به خرید گذرانده‌اید. یکی از کالاهایی که به‌دنبال خریدش بودید لپ‌تاپ است. عصر که می‌شود در فروشگاهی هستید که مدل و مارک مورد نظر شما را به قیمت ۱۰۰۰ دلار دارد. این قیمت مناسب است، اما بهترین قیمتی نیست که امروز مشاهده کرده‌اید. فروشگاهی دیگر که مسیرتان به خانه را ۳۵ دقیقه دور می‌کند، همین کالا را ۹۶۵ دلار می‌فروشد. آیا لپ‌تاپ را همین‌جا به قیمت ۱۰۰۰ دلار می‌خرید یا تصمیم می‌گیرد برای خرید از فروشگاه دیگر به قیمت ۹۶۵ دلار راهتان را ۳۵ دقیقه دور کنید؟ کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟
Anahid
افراد غنی و فقیر، در جهان واقع، از جهات بسیاری با هم فرق می‌کنند. پس‌زمینه‌ها و تجربیاتِ متفاوت آن‌ها به شخصیت‌ها، توانایی‌ها، سلامت، تحصیلات و ترجیحات متفاوت ختم می‌شود.
لیلی مهدوی
روزی را تصور کنید که چندتایی جلسه دارید و فهرست کارهایتان به اندازه‌ای نیست که از دست در برود. زمانی‌که کاری ندارید را صرف طول‌دادن نهار یا حضور در یک جلسه می‌کنید و یا به یکی از همکارانتان زنگ می‌زنید تا احوالش را بپرسید. حالا روز دیگری را تصور کنید که برنامهٔ کاری‌تان پر از جلسات پشت سر هم است. آن وقتِ آزاد کوتاهی هم که دارید باید به یک پروژهٔ عقب‌افتاده اختصاص یابد. در هر دوِ این موارد زمان از نظر فیزیکی کمیاب است. مقدار ساعتی که سر کار بوده‌اید یکی بوده و فعالیت‌های زیادی برای پرکردن این ساعات پیش رویتان بوده است. بااین‌حال در یک مورد شما عمیقاً نسبت به این کمیابی و محدود بودن زمان آگاه بوده‌اید؛ در مورد دیگر این کمیابی واقعیتی مبهم بوده و شاید اصلاً توجهتان را جلب نکرده باشد. احساس کمیابی از واقعیت فیزیکی‌اش مجزاست.
Anahid
فشار زمانی ذهن را متمرکز کرده و ما را بر آن می‌دارد که تلاش‌های گذشته را تجمیع کرده و یک خروجی فوری ارائه دهیم.
سپهر

حجم

۴۷۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

حجم

۴۷۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
تومان