دانلود و خرید کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق اثر علی صفایی حائری

کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۸از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق

جلد چهارم از «مروری بر دعای مکارم الاخلاق؛ نظام اخلاقی اسلام» جلد چهارم از مجموعه سخنرانی‌های استاد صفایی حائری است. در فصل اول، با بررسی و تبیین طرح نظام‌ها و ارتباط آن با نظام اخلاقی، مباحث و مکاتب اخلاقی تحلیل شده است. فصل دوم به بحث در باب دعا اختصاص دارد. فصل سوم شامل مروری است بر دعای مکارم الاخلاق که در سه قسمت «خلوت خویش»، «در حضور جمع» و «در حضور حق» تنظیم شده است.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
این واقعیت است که مرگ ناچار ما را انتخاب می‌نماید و ما را به بازی می‌گیرد، پس بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد
نون صات
یکی از مکاید شیطان این است که وقتی انسان در کاری بدی می‌بیند، خیر را رها می‌کند. نماز می‌خوانده، ریا که در آن پدید آمد، می‌گوید دیگر نماز نمی‌خوانم. احسانی که کرده و در آن بدی بوده می‌گوید اصلا احسان نمی‌کنم. سلامی کرده و درگیری میان آن‌ها پیش آمده، می‌گوید دیگر اصلا سلام نمی‌کنم. نمی‌گوید طوری سلام می‌کنم که درگیری پیش نیاید یا طوری نماز بخوانم که ریایی شکل نگیرد، می‌گوید دیگر نماز نمی‌خوانم.
منتظر طلوع
من ریاکارم، می‌خواهم خودم را نشان بدهم، نیاز به مقبولیت یک نیاز روانی است که انسان دارد. دوست دارد خودش را نشان بدهد. بچه‌ها با شیطنت‌ها و تحرکاتِ خودشان در جلوی بزرگترها، می‌خواهند خود را نشان دهند تا تعریف‌شان کنی، این یک نیاز در انسان است. حال اگر این معرفت در انسان بیاید که چه چشمی سزاوار است که تو را ببیند و چه وجودی ارزش آن را دارد که تو خودت را به او عرضه کنی؟ این معرفت از بی‌ارزشی چشم‌ها و ناپایداری‌ها نگاه‌ها و آدم‌ها و توجهشان، تو را وادار می‌کند که به خاطر نظر حق، برای کسی و نظری، خودت را عرضه نکنی.
نون صات
آنها که از امکانات خود بهره‌برداری نکرده‌اند دعایشان مستجاب نیست؛ چون این‌ها در واقع خواسته‌ای ندارند تا برآورده شود.
نون صات
همراه تمام وسیله‌ها نمی‌گویند که رسیدیم و بدون وسیله نمی‌گویند که ماندیم
نون صات
همچون زمین‌های بلندی که جز از باران آب نمی‌گیرند
نون صات
ما معتقدیم نظام اخلاقی اسلام مبتنی بر دو اصل ترکیب و تبدیل است؛ یعنی اینکه هر گونه تحول و تغییری در فردی بخواهد ایجاد شود منوط به این دو اصل است؛ مثلا آدم بخیلی را اگر بخواهی عوض کنی باید در کنار بخل او چیزی قرار دهی؛ یک معرفتی یا یک محبتی. یقین و معرفت با محبت و ایمان، این دو، عامل تغییر و تحول انسان است. علی (ع) از کنار زباله‌دانی می‌گذرد، غذاها گندیده‌اند، می‌ایستد نگاه می‌کند و می‌فرماید: «هذا ما بخل به الباخلون». تو می‌بینی که بخل، نعمت‌ها را برایت نگه نمی‌دارد، که می‌گنداند؛ و با این آگاهی و معرفت، اگر با بخل شدید هم همراه باشی، به سخاوت می‌رسی.
نون صات
ما خیال می‌کنیم که مستند شدن یک جزء در حکم مستند شدن یک مجموعه است، اصولاً مجموعه‌ها در خیلی از اجزاء با هم شباهت دارند. شما یک مجموعه از یک شهر را ببینید؛ این بیمارستان، آن مسجد، آن هتل و منازل در اجزاء ممکن است عین هم باشند. این گچ داشته باشد، سیمان داشته باشد، اطاق داشته باشد ولی مبدا و منتهای آن با هم متفاوت باشد، در نتیجه مجموعه متفاوت است. این جنایت است که دو دلیل بر تفکر، دو دلیل بر صدق عبارتی بیاوریم و بعد بگویم با این دو دلیل معلوم می‌شود که اخلاق اسلامی چیست.
نون صات
من همان چیزی هستم که آن را می‌خواهم و همان قدر هستم که نیازش را احساس می‌کنم
منتظر طلوع
حب به نفس اگر با حب به الله ترکیب شود و به حبّ بالاتری پیوند بخورد، به جای اینکه مانع شود، خودش انگیزه ساز می‌شود. تو دنیا را دوست داری، پول را دوست داری، ولی وقتی چیز دیگری را بیشتر از پول دوست داشتی، به راحتی این پول را خرج آن می‌کنی. این خصلت ممتاز اخلاقیات اسلامی است که می‌تواند همراه ترکیب، انسان را تبدیل کند.
نون صات

حجم

۱۰۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱۰۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
۱۲,۵۰۰
۵۰%
تومان