دانلود و خرید کتاب روش نقد؛ جلد اول علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روش نقد؛ جلد اول اثر علی صفایی حائری

کتاب روش نقد؛ جلد اول

معرفی کتاب روش نقد؛ جلد اول

کتاب «روش نقد» در پنج مجلد انتشار یافته. در این مجموعه پس از بررسی مفهوم و ضرورت نقد به معیار و روش نقد نظر شده. سپس هدف‌ها و بعد مکاتب و آدم ها و عمل ها، از راه های گوناگونی، انتقاد شده اند.

جلد اول این مجموعه به مفهوم نقد و ضرورت و معیار آن و سپس به روش نقد و قلمرو آن پرداخته. از نیازها و آفریدگار آن ها و تنوع آنها، از اهداف و دگرگونی آنها و ضرورت انتخاب و روش نقد اهداف بر اساس سنجش اهداف با خودم و سنجش آن چه که یک هدف می دهد با آن چه میستاند، صحبت شده.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۰)
آنجا که سعدی می‌گوید: باید دو عمر داشت... تا در یکی تجربه آری بدست، در دگری تجربه آری بکار... علی می‌گوید:... فرزندم تو در تاریخ نگاه کن... تا به اندازهٔ تمام عمر آنها تجربه بدست بیاوری... و آنها را در عمر کوتاه خودت، به کار بگیر... تا به این گونه، غرامت‌های دیگران را، تو جلوگیر غرامت خودت ساخته باشی.
Saeed Hasani
وقتی هنگام بهار، به باغ می‌رفتم و شاخه‌ها را غرق در شکوفه می‌دیدم، راستی شرمم می‌آمد که چندین بهار بر ما گذشته و هنوز چوبیم...
امیری حسین
من در کنار زباله‌ها، شاهد درگیری بچه‌هایی بوده‌ام که به خاطر قرقره‌ها و مدادهای کوچک و جلدهای دفترهای پاره، چطور بر هم می‌شوریدند. و چطور با یکدیگر پیچ و تاب می‌خوردند. خود ما هم وقتی کوچک‌تر بودیم، همین بودیم، ولی امروز حتی اگر آن آشغال‌ها را بخواهند در نزد ما امانت بگذارند، نمی‌پذیریم؛ چون ما بزرگ‌تر شده‌ایم و حرکت کرده‌ایم. تحرّک ما، تنوع‌ها را هم کهنه می‌کند. در حرکت انسان، هر تنوّعی رنگ می‌بازد.
امیری حسین
تو در برابر حریف زرنگ و نیرومند و آگاه، بیدارتر و نیرومندتر و هماهنگ‌تر می‌شوی و نهفته‌های خویش را بیرون می‌ریزی و در خودت به کشف‌ها و حتی به خلق‌ها و آفرینش‌هایی می‌رسی.
Fs
انسان همراه بیشتر طلبی و بهتر طلبی و تنوع خواهی، به نیازهای عظیمی می‌رسید. این نیازهای بزرگ، او را به اجتماع وادار می‌کردند و در جامعه گره می‌زدند. در جامعه رابطه‌ها و داد و ستدهایی وجود دارد که از نیازهای انسان، الهام می‌گیرند. این رابطه‌ها ضرورت تدبیر و رهبری و تنظیم و خط مشی را پیش می‌کشند، تنظیمی هماهنگ با نظام هستی و تدبیری هماهنگ با ترکیب و استعدادهای انسان. آنچه با این هر دو هماهنگ نباشد، عامل درد و رنج و انهدام و نابودی جامعه و انسان است. سوخت هر ماشین باید با ساخت آن هماهنگ باشد وگرنه آن را می‌سوزاند و منهدم می‌سازد. با این معیار به راحتی می‌توانیم مکتب‌های زیادی را کنار بگذاریم؛ چون آنها یا به تنظیم و تدبیر توجهی ندارند و یا در این تنظیم و تدبیر، به هماهنگی آنها با هستی و با انسان توجهی ندارند، در حالی که انسان حتی در ساده‌ترین نیازهایش، حتی در یک لقمه خوراک و یک قطعه لباسش، با تمام هستی رابطه دارد.
esrafil aslani
مادام که انسان مجهول است، اسلام معلوم نخواهد شد.
bahar
هدف‌های بزرگ ما، از عشق‌ها و هوس‌ها گرفته تا شهرت‌ها و چشم‌ها و زبان‌های مردم تا جلوه‌های پر رنگ و آب دنیا، همه کوچک‌تر از ما هستند. اینها برای ما بوده‌اند، ولی ما برای آنها شده‌ایم...
Fs
یک فکر ولو فکر بد... اگر همنوا و هماهنگ باشد، خوب است. و بدِ خوب، بد خطرناکی است. اگر این هماهنگی را نداشته باشد، خودش، خودش را می‌خورد و با دست خویش چالهٔ خود را می‌کند. بَدِ خوب، باز این خاصیت را دارد که خوب‌ها را به جریان بیندازد و سازمان بدهد و هماهنگ بسازد
Fs
غرامت نداد. آنجا که سعدی می‌گوید: باید دو عمر داشت... تا در یکی تجربه آری بدست، در دگری تجربه آری بکار... علی می‌گوید:... فرزندم تو در تاریخ نگاه کن... تا به اندازهٔ تمام عمر آنها تجربه بدست بیاوری... و آنها را در عمر کوتاه خودت، به کار بگیر... تا به این گونه، غرامت‌های دیگران را، تو جلوگیر غرامت خودت ساخته باشی.
ریحانه شاکر
هنگامی که با عقیدهٔ خویش، با تعصب خویش، مکتبی را و شخصی را و عملی را نقد می‌زنیم این می‌رساند که ما هنوز، خود به روشی نرسیده‌ایم و متر ثابتی در دست نداریم. هنگامی که به آن معیارهای ثابت رسیدیم می‌توانیم به نقد و ارزیابی هر کس و هر عقیده و هر عمل دست بزنیم و خانه تکانی کنیم و خود را از زیر بار خاکروبه‌های ذهنی آزاد سازیم و به طهارت و نزهتی برسیم که زمینهٔ رستن و رویش (فلاح) ما باشد.
Saeed Hasani

حجم

۵۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۵۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
۸,۵۰۰
۵۰%
تومان