دانلود و خرید کتاب حکمت هنر هند حسن بلخاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حکمت هنر هند اثر حسن بلخاری

کتاب حکمت هنر هند

نویسنده:حسن بلخاری
امتیاز:
۲.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حکمت هنر هند

«حکمت هنر هند» نوشته دکتر حسن بلخاری قهی، کتابی درباره تجلی حکمت و تمدن در آثار هنری کشور هند است. نویسنده عقیده دارد از جمله راه‌های شناخت فرهنگ و تمدن، بررسی هنر و زیبایی‌شناسی در آن تمدن است و از آنجایی که او ریشه‌های فرهنگ ایرانی را در سرمنشا و آغاز خود پیوسته و گره خورده با فرهنگ هند و مبانی هنری هر دو تمدن هند و ایران را مشترک می‌داند در این اثر به بررسی هنر و فرهنگ باستانی هند و ریشه‌های مشترکش با فرهنگ ایرانی پرداخته و بخش مهمی از کتاب را به اندیشه‌های حِکمی این دو حوزه اختصاص داده است؛ «زیرا در بطن و متن این فرهنگ‌ها، هماره رابطهٔ ژرف و تنگاتنگی میان آفرینش‌های هنری و حکمت نظری ـ به‌ویژه در جهان‌بینی سنتی ـ وجود داشته است؛ نسبتی ژرف که بدون درک و دریافت صحیح آن، راه بردن به کنه آن آفرینش‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.» دو حوزه دیگری که در این کتاب بررسی شده‌اند،حکمت هنر و زیبایی‌شناسی و ارتباطات گستردهٔ هنر و معماری ایران و هند است. مطالعه این اثر برای ایران‌شناسان و پژوهشگران حوزه تاریخ تمدن و آنها که به مباحث بررسی‌تطبیقی فرهنگ و تمدن‌ها و اساطیر علاقه دارند، جذاب و سودمند خواهد بود.

نظرات کاربران

فرزانه محمدزاده
۱۴۰۰/۰۲/۲۷

سلام اپلیکشن طاقچه. من انتقادی دارم ازتون. کتاب حاضر فایلش پی دی اف نیست من به عنوان پژوهشگر این کتاب رو لازم دارم ولی فرمتش با گوشی و تبلت سازگار و اصلا قابل ارجاع نیست! من هزینه کتاب رو پرداختم

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
حکمت شرقی و فلسفهٔ یونانی در برخی از بنیادی‌ترین مبانی نظری وجوه مشترکی باهم دارند؛ همچون ایده و نظریهٔ وحدت وجود، که هم شاه‌بیت معانی در اوپانیشادها (بزرگ‌ترین کتاب حکمت هندو) است و هم در اندیشه‌های فلاسفهٔ بزرگی چون هراکلیت (کاپلستون، ۱۳۶۸: ۵۵)، افلاطون، و فلوطین حضوری بارز دارد. سروپالی راداکریشنان، متفکر بزرگ هندی، برخی از این اشتراکات و تشابهات، من‌جمله «نوس» و «آتمن»، را در کتاب تاریخ فلسفهٔ غرب و شرق مورد تأمل و تأکید قرار داده است (راداکریشنان، ۱۳۸۲: ۷). این اشتراک معانی در حوزهٔ هنر و زیبایی نیز حضور دارد. برای مثال، میمزیس، که بنیاد ایده و نظریهٔ هنر در اندیشهٔ یونانیان به‌ویژه با رویکرد معنوی فلوطین است، در هند با عنوان سادرشیا نمایانگر نوعی سیر و سلوک معنوی در خلق آثار هنری است.
esrafil aslani
این را نیز گوید که هر گلی از آن امشاسپندی است و باشد که گوید: مورد و یاسمن هرمزد را خویش است، و یاسمن سپید بهمن را، و مرزنگوش اردیبهشت را و شاه اسپرغم شهریور را، پلنگ‌مشک سپندارمذ را و سوسن خرداد را، چمبگ امرداد را، بادرنگ دی ـ به ـ آذر را، و (آذر) یون آذر را، و نیلوفر آبان [اناهیتا] را، و مروسپید خور را، نرگس ماه را، بنفشه تیر را، میزورس گوش را، و کاردک دی ـ (به ـ مهر) را، (گل) همیشه‌بشکفته مهر را، و خیری‌سرخ سروش را، و نسترن رشن را، بستان‌افروز فروردین را، سنبل بهرام را، و خیری‌زرد رام را، بادرنگ‌بویه باد را، شنبلید دی ـ (به ـ دین) را، گل یکصدبرگ دین را، همیشه‌بهار ارد را، آلاله اشتاد را، هوم سپید آسمان را، بانو اسپرغم زامیاد را، کرکم ما را سپند را، مرو اردشیران انغران را.
☆Nostalgia☆
یکی از القاب و صفات بی‌شمار شیوا، نترجه یا رب‌النوع رقصندگان و بازیگران است؛ رب‌النوعی که در بینش هندوان با رقص خود قدرت ازلی پروردگار را به تجلی می‌گذارد. رقص‌های متعدد و متفاوت او، از حیث عدد، بی‌حساب است، اما مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها عبارت‌اند از: رقص شامگاهی، رقص تنداوا، و رقص ندانتا.
☆Nostalgia☆
آگنی سرپرست والای قربانی، شعلهٔ بزرگ سنن و مراسم، عطاکنندهٔ ثروت بی‌پایان، و نیز روزی و فرزند نرینه به تقدیم‌کنندهٔ نذورات، سرور جمعیت‌های بسیار، سرور خانه و روحانی شادی‌بخش، حامی جنگاوران، موجود جاویدان، تدهین‌شده با شیر خالص، و بیننده و خردمند است.
کاربر ۶۹۰۴۴۸۰
این کتاب، که برآمده از مجموعه مطالعات مؤلف در سه حوزهٔ حکمت و اندیشه، حکمت هنر و زیبایی‌شناسی، و درنهایت ارتباطات گستردهٔ هنر و معماری ایران و هند است، به تبیین عمیق‌ترین ارتباطات فرهنگی و تمدنی میان دو فرهنگ عظیم ایرانی و هندی پرداخته است.
Bardia
هند حامل شرقی‌ترین و در عین حال گسترده‌ترین حوزهٔ جغرافیایی فرهنگ شرقی است. ردّپای بسیاری از بنیادی‌ترین اصول حکمی هند، چون دهیانه، را می‌توان در خاور دور یافت (که در چین به چَن و در ژاپن به ذِن تبدیل شد) و نیز رد‌ّپای عمیق بودا و تعالیمش؛ و این در حالی است که کنفوسیوس و شینتوئیزم در هند کمتر رد‌ّپا یا حتی نامی دارند.
Bardia

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۸ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۸ صفحه

قیمت:
۶۸,۰۰۰
تومان