دانلود و خرید کتاب تکوین جهان مدرن مری اونز ترجمه محمد نبوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکوین جهان مدرن اثر مری اونز

کتاب تکوین جهان مدرن

نویسنده:مری اونز
انتشارات:انتشارات آگاه
امتیاز:
۴.۳از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تکوین جهان مدرن

مری اونز( - ۱۹۴۶)، جامعه‌شناس است. برایان ترنر، جامعه‌شناس برجسته، درباره این کتاب می‌نویسد:«پژوهشی درخشان در باب فرهنگ و جامعه در طی هفت سده. مری اونز در این اثر به بررسی خاستگاه‌های مدرنیته و راه‌هایی می‌نشیند که مدرنیته از عصر دین‌پیرایی تا عصر روشن‌گری و سپس تا دوره‌ معاصر پشت سر گذاشته است. در جای‌جای اثر، احاطه‌ او بر اندیشه‌های بغرنج و شواهد گوناگون خودنمایی می‌کند. اونز با بررسی دیدگاه‌های شرانگارانه‌ فردریش نیچه، ماکس وبر و تئودور آدورنو دربار‌ه‌ی مدرنیته، از موضوع میانه‌ای جانب‌داری می‌کند که هم به پیامدهای مثبت مدرنیته نظر دارد و هم به پیامدهای منفی آن. این اثر جامعه‌شناسی تاریخی در بهترین شکل آن است: سنجیده است، اطلاعات نظری فراوانی در بر دارد، با دقت و وسواس نوشته شده، از پژوهش‌های تجربی برآمده، و بالاتر از هر چیز، هوشیارانه نوشته شده است. تکوین جهان مدرن کتابی ارزش‌مند برای دانشجوان و همه‌ کسانی است که می‌خواهند گزارش جامعه‌شناختی عالمانه و کوتاهی از مدرنیته بخوانند». از این‌رو، این کتاب نمی‌‌خواهد بگوید که جامعه‌‌ای که ما در آن زندگی می‌‌کنیم آگاهانه کوشیده است تا تاریخ ما و خاطره‌‌ جمعیِ ما از گذشته را بزداید؛ این که آیا چنین چیزی رخ داده یا نه موضوع بحث‌های دیگری است. اما این کتاب در پرتوِ رویه‌‌ای نوشته شده است که محصول منسوخ شدن آموزش تقویمی تاریخ در بافت‌های گوناگون و وقوف بر اهمیتِ زمینه‌‌ شکل‌‎‌گیریِ ایده‌‌ها و بسترِ وقوع رویدادهاست. می‌‌گویند ما در یک جامعه‌‌ «خطرخیزِ» جدید زندگی می‌‌کنیم (اولریش بک)، و انسان‌ها و نیز مناسباتی که آن‌ها با هم و با خودشان برقرار می‌‌کنند تفاوتی بنیادی با یکدیگر دارند (آنتونی گیدنز، برایان ترنر، و دانا هراوِی ). این نویسندگان، و بسیاری نویسندگان دیگر، تفسیرهایی از سده‌‌ بیست‌‌‎ویکم به دست می‌‌دهند که بر تفاوت آن با دوره‌‌های تاریخیِ پیشین تأکید می‌‌گذارند. این کتاب البته به آن مسائل نمی‌‌پردازد، اما تبیینی از جهانِ پیش از این رخدادهای آشکارا دگرگون‌‌ساز به دست می‌‌دهد و می‌‌کوشد تا رابطه‌‌ متقابلِ ایده‌‌ها و زمینه‌‌ آن‌ها و رابطه‌‌ گذشته با حال را تااندازه‌‌ای نشان بدهد.

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۵/۰۱/۰۶

در باره جهان مدرن و مدرنیت کتاب های ز یادی نوشته و تحقیقات گسترده ای انجام شده تا زوایای پنهان و عوامل تحول جهان مدرن و دگرگیسی شگرف آن به رشته تحریر درآید. این کتاب نیز از آن دسته

- بیشتر
هومن ج
۱۳۹۴/۰۶/۱۸

خیلی عالیه. ممنونم از انتخاب خوبتون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
اگر تاریخ درسی در بر داشته باشد آن است که در مسائل انسانی امور «طبیعی» بسیار اندک‌اند.
AmirHossein.GhP
اهمیت اثر دکارت در این نبود که او آن را برای اثبات وجود خدا به کار گرفت یا برای روی‌گرداندن از باور دینی، بلکه در آن بود که این اثر باور را موضوع کنکاش عقلی قرار داد. او نمی‌گفت می‌توان به‌گونه‌ای قطعی وجود خدا را اثبات کرد، بلکه بر آن بود که می‌توان فرآیندی را که طی آن ما مدعی وجود خدا می‌شویم به آزمون کشید. همین شیوه‌ی تفکر بود که جایگاهی مرکزی در تاریخ روشن‌گری پیدا کرد. اما، و این امای مهمی است، خدا هم‌چنان نیرویی قطعی و استعلایی در جهان است.
شمیرانی
جهان تاکنون هیچ‌گاه مادی‌تر از این نبوده است و هیچ‌گاه فقیرانه‌تر از این نرد عشق و نیکی نباخته است ... همه‌چیز، علم و هنر روزگار، در خدمتِ دررسیدنِ بربریت است.
مجتبی
در سده‌ی هفدهم می‌توان شاهد سه سنتِ نوپا در دین و دانش بود. نخستینِ آن‌ها، سنت اروپای «کهن»، مشتمل بود بر پذیرش بی‌چون‌وچرای هر آن‌چه روحانیان کاتولیک آموزش می‌دادند و مجموعه‌ای از باورها که احتمالاً مقادیر زیادی خرافه و جادو در خود داشت. سنت دوم، که می‌توان آن را سنتِ باورِ «سکولار» یا روشنی‌یافته نامید، هم‌چنان ایده‌ی خدا و پرستش در قالب یک کلیسای مشخص را می‌پذیرد، اما خرافه را مردود می‌داند و قائل به حق فرد برای به پرسش کشیدن و آزمودنِ دین است. سومین سنت، که رادیکال‌ترین و نوآورترین سنت است، همانا ردِ آشکارِ ایده‌ی خداست. شخصی که بیش از هر کس دیگری این سنت را پیش برد فیلسوف هلندی، اسپینوزا، بود که اوضاع بغرنج اروپای سده‌ی هفدهم یک‌جا در زندگی و کارِ او نمود یافت.
شمیرانی
اما نه پایان سده‌ی شانزدهم و نه پایان سده‌ی هفدهم، هیچ‌یک، شاهد گسست نهاییِ یک دنیا از دنیای دیگر نبودند. فرهنگ‌ها در طی صد سال تغییر بنیادینی به خود ندیدند و، چنان‌که از گزارش‌های تاریخی از انگلستانِ سده‌ی شانزدهم برمی‌آید، مذهب‌های قدیمی و جدید، و ایده‌های قدیمی و جدید هم‌چنان جزء لاینفک جهان اجتماعی باقی ماندند. اما این ایده که انسان‌ها می‌توانند جهان را مستقل از آموزه‌های کلیسای کاتولیک درک کنند با سرزندگی و عزم راسخ مسلط شده بود؛ و این نشانه‌ای از آغاز امر مدرن بود.
شمیرانی
درواقع، جهانِ ابن‌بطوطه بسیار فراخ بود، جهانی بود که به‌واسطه‌ی بازرگانی و اسلام وحدت می‌یافت و از بنگال تا شمال آفریقا را در بر می‌گرفت و مناطق شرق آفریقا را به دامنه‌های جنوبی هیمالیا پیوند می‌زد. مارکوپولو را اغلب نخستین مسافر بزرگ اروپایی شمرده‌اند، اما ابن‌بطوطه، گرچه سفرهایش را پس از مرگ مارکوپولو آغاز کرد، بسیار پی‌گیرتر از او بود. برای آن میلیون‌ها انسانی که به‌زحمت به نزدیک‌ترین روستای همسایه سفر می‌کردند، این سفرها، اگر اصلاً از آن‌ها باخبر می‌بودند، داستان‌های خیالینی بیش درباره‌ی دنیایی دوردست نبودند.
شمیرانی
گرچه منتقدان تا حدی بر سر این نکته هم‌داستان‌اند که رنسانس سرآغاز امرِ «مدرن» است، اما واقعیت آن است که بسیاری از آثار بزرگِ آن دوره ملهم از تعهدات و سرسپردگی‌های دینی بودند. اگر بنا را بر آن بگذاریم که امر «مدرن» متضمن احترام به فرد و تحسینِ اوست، مدرن شمردنِ لئوناردو داوینچی (1452 ـ 1519)، میکل‌آنژ یا شکسپیر از جهاتی کاملاً درست است. اما در عین حال، این فرض که مدرن بنا به تعریف سکولار است و چهره‌های بزرگ هنر و ادبیات رنسانس به سنتی سکولار تعلق دارند جای بحث دارد.
شمیرانی
تا سده‌ی نوزدهم خدا «نمی‌میرد»، یعنی به بخشی انتخابی از فلسفه بدل نمی‌شود؛ و تا آن زمان، وجودِ جهانی عاری از خدا برای اکثریت بزرگی از کسانی که به پرسش‌های فلسفی و سیاسی می‌پردازند بیگانه است. اما در میان کسانی که به این مسائل می‌پرداختند، آن‌چه داشت تغییر چشمگیر پیدا می‌کرد اساسِ باور بود: باور به خدا دیگر محصول گردن نهادن به آموزه‌های کلیسا نبود، بلکه محصول اندیشیدن و فرآیند عقلانیِ فهم بود.
شمیرانی

حجم

۲۲۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۲۲۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۴,۸۰۰
تومان