دانلود رایگان کتاب دیوان شاه نعمت الله ولی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شاه نعمت‌الله ولی اثر نعمت الله ولی ماهانی

کتاب شاه نعمت‌الله ولی

انتشارات:طاقچه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۶۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شاه نعمت‌الله ولی

کتاب شاه نعمت الله ولی دربردارنده مجموعه آثار یکی از عارفان و صوفیان بزرگ قرن هشتم و نهم هجری قمری و موسس طریقت نعمت اللهیان، شاه نعمت الله ولی است.

دیوان این صوفی بزرگ در طاقچه که شامل قصاید، غزلیات، ترجیعات، قطعات، مثنویات، رباعیات، دوبیتی‌ها، متفرقات و مفردات است برگرفته از وبگاه ادبی گنجور است. کتاب شاه نعمت الله ولی در طاقچه برای دانلود رایگان ارائه شده است.

درباره کتاب شاه نعمت الله ولی

کتاب مجموعه آثار شاه نعمت الله ولی دربردارنده اشعار این عارف بزرگ قرن هشتم هجری قمری است. در این کتاب می‌توانید تعداد بسیار زیادی از قصیده‌ها، غزل‌ها، قطعه‌ها، رباعی و دوبیتی‌های او را بخوانید.

شاه نعمت الله ولی که در کرمان، کربلا و سوریه زندگی کرده بود، از عارفان بزرگ دوران خود بود. او این افتخار را داشت که در حلب سوریه در محضر ابن عربی، صوفی، سخنور و دانشمند اهل آندلس، کسب دانش و معرفت کند و سپس به سفرهای بسیاری برود. از مصر و حجاز و ترکستان دیدن کند و در نهایت تصمیم بگیرد که به ایران بازگردد و همان راهی را برگزیند، که مردم را به آن تشویق می‌کرد: کار کردن و خدمت کردن به خلق خدا.

شاه نعمت الله ولی از سوی دیگری نیز مشهور است. یک کتاب پیشگویی به نام او منتشر شده است که از علائم ظهور مهدی موعود، سخن می‌گوید. همان قائمی که مسلمانان جهان سال‌هاست در انتظار ظهورش هستند. هرچند با تحقیق و تصحیح دیوان او با نسخه‌های اولیه می‌توان متوجه شد که برخی از اشعار متعلق به او نبوده و فقط شعر را به او منسوب کرده‌اند. به‌هرحال بیشتر مردم این پیشگویی‌ها را از جانب او می‌دانند.

شاه نعمت الله ولی توانایی بسیاری در سرودن شعر در قالب‌های گوناگون داشت. در این دیوان که برای دانلود رایگان در طاقچه قرار گرفته، می‌توانید اشعار او در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه، دوبیتی و رباعی را بخوانید و از صلابت کلام او و نیز مغز اندیشه‌ها و گفته‌هایش آگاه شوید.

خوب است بدانید که قالب‌ قصیده عموما برای مدح بزرگان و شاهان، وصف طبیعت، انذار، پند و اندرز استفاده می‌شود. اما بعد از ورود عرفان به شعر در قرن ششم، قصیده نیز به یکی از قالب‌هایی بدل شد که در شعر عرفانی از آن استفاده می‌شود. در غزل می‌توان وصف زیبایی‌های طبیعت و اظهار عشق عاشق به معشوق را دید. عارفان معمولا برای بیان موجز اندیشه‌های عرفانی خود از قالب دوبیتی بهره می‌گرفتند.

حال در کتاب مجموعه آثار شاه نعمت الله ولی می‌توان مجموعه‌ای عالی از این قالب‌های شعری را در کنار یکدیگر دید. همچنین این دیوان، مجموعه‌ای برای آشنایی با افکار و اندیشه‌های شاه نعمت الله ولی است؛ کسی که مردم را به کار کردن دعوت می‌کرد. تعبیر جدیدی از تزکیه نفس ارائه کرده بود و آن را نه در انزواطلبی عارفانه و عزلت‌نشینی، بلکه با حضور در اجتماع و خدمت به خلق می‌دید. اعتقاد داشت احترام به انسان‌ها را باید بر صرف انسانیت دانست و نه مقام و جایگاهی که دارند و مردم و پیروانش را به صلح‌طلبی و دوری از خرافات دعوت می‌کرد.

خواندن و دانلود رایگان کتاب شاه نعمت الله ولی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن کتاب مجموعه آثار شاه نعمت الله ولی را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات کهن ایرانی پیشنهاد می‌کنیم. اگر به تصوف و عرفان ایرانی و اسلامی علاقه‌مندید، خواندن این اثر می‌تواند تجربه لذت بخشی را برایتان رقم بزند.

چرا باید کتاب مجموعه آثار شاه نعمت الله ولی را بخوانیم؟

کتاب مجموعه آثار شاه نعمت الله ولی دربردارنده اشعاری از عارفی بزرگ به همین نام است. او در محضر عارفان بسیار بزرگی به تحصیل علوم عرفان پرداخت و خدمت کرد، سیر و سفرهای بسیاری داشت و تمام عمر خود را صرف کسب دانش و نیز خدمت به خلق کرد. از همین رو، اشعاری که سروده است، حلاوت و زیبایی خاصی دارند. او همانند بسیاری دیگر از افراد که تنها در سخن گفتن زیبا عمل می‌کنند، نبوده و خود مصداق بارزی است از آنچه که می‌گفته و به آن اعتقاد داشته است.

از طرف دیگر، او را باید موسس طریقت نعمت اللهی دانست. آثار او، رساله‌ها و دیوان اشعارش، قطعا به مخاطبان در شناخت تصوف او، دیدگاهش به دنیا، درکش از عرفان کمک می‌کند.

کتاب مجموعه آثار شاه نعمت الله ولی را باید یکی از کتاب‌های ارزشمند به‌جامانده از میراث تصوف در ایران دانست.

درباره نعمت الله ولی ماهانی

شاه نعمت‌الله ولی صوفی و عارف بنام ایرانی و موسس طریقت نعمت اللهی است. نام کامل او ابن عبدالله بن محمد بن عبدالله بن کمال‌الدین حلبی کوهبنانی کرمانی است. او را با القابی مانند نورالدین و شاه نعمت الله ولی نیز می‌شناختند و تخلصش، سید بود.

شاه نعمت الله ولی در سال ۷۳۰ یا ۷۳۱ ه.ق به دنیا آمد. در مورد محل تولد او که کوهبنان کرمان یا حلب سوریه است، اختلافاتی وجود دارد. پدرش، میر عبدالله ولی، از همان دوران کودکی او را با خود به مجالس صوفیه می‌برد. شهر حلب در آن روزگار، مرکز مکتب وحدت وجودی ابن عربی بود. او نیز از این فرصت استفاده کرد و در خدمت محی‌الدین ابن عربی درآمد و از عرفان او بهره برد. پس از چندسال به شیراز آمد تا در علم فقه مذهب سنی تحصیل کند و مراد و مرشدی برای خودش بیابد. او همچنین علوم بلاغت و حکمت را نیز نزد استادان بزرگی فراگرفت.

شاه نعمت الله ولی در مصر، حجاز، ترکستان و ایران به سیر و سفر پرداخت. در مکه با شیخ عفیف‌الدین یافعی آشنا شد و مدت هفت سال زمان نزد او سپری کرد و از محضر او کسب دانش کرد. به ایران بازگشت، ازدواج کرد و همراه همسرش به سوی کوهبنان، منطقه‌ای در شمال شهر کرمان رفت. آنجا نیز مشغول ریاضت کشیدن شد و البته مفهوم ریاضت را معنای جدیدی بخشید: در خدمت خلق بودن. او به گفته‌های خودش پایبند بود و تلاش کرد با احداث ساختمان و باغ و حفر قنات به خلق خدمت کند.

از شاه نعمت الله ولی رساله‌ها، اشعاری در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه، رباعی و دوبیتی و چند مورد پیشگویی به جا مانده است. او در سال ۸۳۲ یا ۸۳۴ ه.ق در منطقه ماهان شهر کرمان از دنیا رفت.

غزلی از کتاب دیوان شاه نعمت الله ولی

در آمد ساقی و آورد جام می برای ما

منور کرد نور او سرای که سرای ما

همه می های میخانه به ما انعام فرمودند

کرم بنگر که الطافش چه ها کرده به جای ما

خراباتست و ما سرمست و ساقی جام می بر دست

حیات جاودان یابی از آن آب و هوای ما

در میخانه بگشادند و داد عاشقان دادند

به حمدالله اجابت شد دعای کدخدای ما

حریف دردمندانیم و دُرد درد مینوشیم

به ماده دُردی دردش که آن باشد دوای ما

چه خوش ذوقیست ذوق ما که عالم ذوق از او یابند

نوای عالمی بخشد نوای بی نوای ما

گدای نعمت اللهیم سلطان همه عالم

بیا و پادشاهی کن ز انعام گدای ما

نظرات کاربران

سعید جان
۱۳۹۷/۰۸/۲۱

تشکر واسه این همه کتاب رایگان جدید... باریکللا طاقچه... راستی این که از روی اشعار شاه نعمت الله ولی یه چیزایی رو پیش گویی می کنن تا چه حد قابل استناده؟؟؟

کاربر 1124730
۱۳۹۸/۰۵/۲۲

عالی

fatemeh
۱۴۰۱/۱۱/۰۳

این کتاب تحریف شده هست و قسمت پیشگویی هاش نیست متاسفانه 🙁

حمید مومنی پور
۱۴۰۱/۰۹/۱۴

از شما و زحمات تون که برای جمع اوری ودسته بندی و دردست رس همه قرار داده اید بسیار سپاس گدارم .فقط از نحوه پول دادن ویا خ ی اری کردن و رازگان بودن و نبودن من یخورده نگرفتم .نمیدونم

- بیشتر
کاربر 792014
۱۴۰۳/۰۱/۳۰

فقط میتونم بگم وقتتون تلف نمیشه آموزنده ومفیده موفق باشید

کاربر 4425597
۱۴۰۳/۰۱/۱۱

کتابیست ارزشمند با مطالبی بسیار زیبا ومفید

کاربر 8438209
۱۴۰۲/۱۲/۱۲

خیلی عالیه

کاربر 8268398
۱۴۰۲/۱۲/۰۷

عالی در عالی

کاربر 7979421
۱۴۰۲/۱۱/۰۷

اشعار زیبای دارد

کاربر 7911608
۱۴۰۲/۱۰/۲۶

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
غم مخور یارا که غمخوارت منم این جهان و آن جهان یارت منم بر سر بازار ملک کائنات اول و آخر خریدارت منم رو به داروخانه و درد من آر چون شفای جان بیمارت منم گر به دوزخ می کشندت خوش برو چون که در آتش نگهدارت منم ور به جنت می روی بی ما مرو چون فروغ باغ و گلزارت منم یک دو روزی هر کجا خواهی برو بازگشت آخر کارت منم هاتفی از غیب می داد این ندا نعمت اللها طلبکارت منم
S
عشق او گنجی است در کنج دل ویران ما
|ݐ.الف
جان ما آئینه دار حضرت جانان بود عشق او گنجی است در کنج دل ویران ما
mehran mohammadi
از نور روی اوست که عالم منور است حسنی چنین لطیف چه حاجت به زیور است
nedsalehani
همه ذرات می‌داند که ایشان را خداوند است همه در ذکر و تسبیح‌ اند و حق ز ایشان خبر دارد
کاربر ۸۲۶۸۳۹۸

حجم

۴۹۳٫۳ کیلوبایت

حجم

۴۹۳٫۳ کیلوبایت

قیمت:
رایگان