دانلود و خرید کتاب افسانۀ زبان: چرا زبان غریزی نیست؟ ویویان ایوانز ترجمه شاهو مجیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب افسانۀ زبان: چرا زبان غریزی نیست؟ اثر ویویان ایوانز

کتاب افسانۀ زبان: چرا زبان غریزی نیست؟

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب افسانۀ زبان: چرا زبان غریزی نیست؟

«افسانۀ زبان» نوشته ویویان ایوانز، با بهره‌گیری از تفکرات رویکردشناختی در تلاش برای نشان‌دادن عملکرد واقعی زبان و ذهن است. در این راه با کنار گذاشتن تصورات مغرضانه‌ای که به عنوان افسانه از آنها یاد می‌شود حقایقی در رابطه با زبان و سایر نظام‌های ارتباطی ارائه می‌گردد که این کار در نهایت درک درست‌تری از این قوۀ شناختی به‌دست‌می‌دهد. زبان نه یک توانایی غریزی بلکه حاصل هوش فرهنگی و ارتباطی انسان است. زبان معیار حیات انسان است و انسان بودن با آن معنا پیدامی‌کند.

بخشی از این اثر را می‌خوانید:

آیا زبان ذاتی است؟

کسی مخالف این نیست که کودک انسان به لحاظ زیست‌شناختی با ظرفیتی برای داشتن زبان متولّد می‌شود. ما به لحاظ زیستی – عصب‌شناختی به دستگاه تولید گفتار، توانایی پردازش اطلاعات و ذخیره‌سازی در حافظه مجهز هستیم که درنهایت فراگیری زبان گفتار یا اشاره را برایمان ممکن می‌سازند و این‌که سایر گونه‌ها فاقد این توانایی‌ها می‌باشند. اما نکته‌ای که نیاز به بررسی دقیق دارد این است که رویکرد غریزی زبان مدعیِ یک دانش خاص یا همان دستور همگانی است که همزمان با تولّد کودک همراه او می‌باشد. دستور همگانی که همۀ انسان‌ها با آن متولّد می‌شوند به‌صورت سخت‌افزاری در ریز مدارهای ذهن انسان قرار داده شده است. ادعای ذاتی بودن زبان نکات جالب توجهی دارد، به‌نوعی تلاش برای توجیه این مسئله را حل می‌کند که کودک هنگامی که دچار اشتباهات زبانی می‌شود، بدون دریافت بازخورد منفی از جانب والدین و پرستار، چگونه زبان را فرا می‌گیرد. بارها گزارش شده که والدین خطاهایی که در فرآیند زبان‌آموزی برای کودک پیش می‌آید را اصلاح نمی‌کنند و کودکان زبان مادریشان را بدون اصلاح از جانب آن‌ها فرامی‌گیرند.

علاوه بر این فراگیری زبان گفتار قبل از آن‌که کودک به مدرسه برود آغاز می گردد. زبان گفتار به کودک آموزش داده نمی‌شود بلکه او خود و به‌طور خودکار آن را فرامی‌گیرد. اما این دیدگاه فرآیند یادگیری را نادیده می‌گیرد، البته جدا از یادگیری جزئی واژگانی که برای گفتار لازم است. آنچه برای زبان ضروری است و در همۀ زبان‌ها مشترک است قبل از تولّد در ذهن قرار داده شده است...

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
صداهایی که انسان می‌تواند تولید کند محدود هستند. زبان‌های مختلف تعداد مختلفی از این صداها را برای ساخت کلماتی که زبان را تشکیل می‌دهند، به‌کار می‌گیرند. به همین علّت است که یک فرانسوی زبان در تولید صدای th انگلیسی مشکل دارد یا این‌که یک چینی زبان نمی‌تواند صدای r را تولید کند. در زبان چینی عبارت fried rice به‌صورت flied lice تلفظ می‌گردد. این صداها در زبان‌های فرانسه و ماندارین وجود ندارند. همین وضعیت برای انگلیسی زبانانی که به زبان دیگری صحبت می‌کنند پیش می‌آید. مصداق آن نتیجۀ سال‌ها تلاش من در بررسی زبان فرانسوی است؛ تعدادی از صداهای موجود در زبان فرانسه در انگلیسی وجود ندارند. انگلیسی معیار، دارای ۱۲ واکۀ ساده است که /i/ در واژه /pit/ و /e/ در واژه pet از آن دسته‌اند. علاوه بر این، تعداد هشت، دو واکه‌ای دیگر هم وجود دارند که اصطلاحاً واکۀ مرکب نامیده می شوند مانند /ei/ در واژه day. زبان انگلیسی همچنین دارای ۲۴ همخوان است مانند /z/ در zip و /n/ در ring. همۀ این موارد ۴۴ صدای موجود در زبان انگلیسی را تشکیل می‌دهند که روی هم رفته واژگان زبان انگلیسی معیار بریتانیایی از آن‌ها ساخته می‌شوند. این تعداد به‌ظاهر شاید عجیب به نظر برسند چرا که می‌دانیم الفبای زبان انگلیسی شامل ۲۶ حرف می‌باشد.
آرمان
در بخش های مختلف کتاب دستاوردهای مطالعات علمی را بررسی خواهیم کرد که بیشتر آن‌ها مطالبی است در حوزه‌های زبان‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی عصبی، نخستی‌شناسی، رفتارشناسی و انسان‌شناسیِ شناختی. این دستاوردها از اواسط دهۀ ۱۹۸۰ به بعد منجر به پدیدآیی فرضیات متقنی در مورد ماهیت و ساختار زبان، ذهن و روش یادگیری زبان بومی‌شده اند. در مورد واقعیت شکل‌گیری زبان هم بحث خواهیم کرد.
آرمان
یک کودک در حال رشد حدوداً در سن چهارسالگی ازلحاظ زبانی یک نابغه است. با این وجود ما یادگیری زبان مادریمان را در کل فرآیند زندگی پی می‌گیریم؛ این مسئله خالی از اهمیت نیست. زبانی که با آن صحبت می‌کنیم، در دوره هایی تغییر و رشد می‌کند.
آرمان
اگر به شما بگویند که پاسی گالور از جیمزباند بزرگ‌تر است و اوریک گُلدفینگر از پاسی گالور بزرگ‌تر، استنباط شما این خواهد بود که گُلدفینگر از جیمزباند بزرگ‌تر است. نژادشناسان این‌گونه استدلال را استنباط غیرمستقیم می‌نامند. آن‌ها رفتار حیوانات را نیز بررسی می‌کنند؛ با مطالعاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از موجودات، خصوصاً آن‌هایی که در گروه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند، مانند میمون‌های قد کوتاه و پرندگانی مانند زاغ صنوبر، دارای چنین قوّۀ استدلالی هستند.
Rayan
بنیان‌گذار آن زبان‌شناس برجستۀ سویسی، فردینان دو سوسور است که کتاب دوره زبان‌شناسی عمومی او پس از مرگش در ۱۹۱۶ انتشار یافت. تفکّر غالب نیمۀ قرن بیستم شکلی جدی از عقل‌گرایی بود مبنی بر این‌که زبان ذاتی است و هیچ شباهتی با سایر نظام‌های ارتباطی غیر انسانی ندارد. این افسانه، بر این مبنا قرار داشت که همه زبان‌ها دارای مجموعه‌ای از همگانی‌هایی هستند که درون ذهن انسان نهاده شده و با آنها متولّد می‌شود.
آرمان
هدف نگارنده این است که به شما نشان دهد زبان ذاتی نیست و آن‌چه اصطلاحاً دستور همگانی نامیده شده، در پدیدآیی آن هیچ‌گونه دخالتی ندارد. چیزی که خواهیم گفت این است که زبان ساخته و پرداختۀ توانایی‌های ذهن انسان است. به عبارت دیگر، زبان یک نوع توانایی فرهنگی است که انسان از آن بهره‌مند شده است. زبان ماهیت اجتماعی انسان را در ارتباطات جمعی نشان می‌دهد. برایتان آشکار خواهیم ساخت که ما زبان را در دوران کودکی، با تلاش و حتی با اشتباهات زیادی، از والدین و پرستارانمان فرامی‌گیریم و چیزی نیست که به‌طور خودکار یا بدون تلاش پدید آید. زبانی که در معرض آن قرار می‌گیریم، به‌تدریج همان زبان مادری ما خواهد شد. البته اینطور هم نیست که نوزاد انسان، دست خالی و بدون هیچ زمینه‌ای به مرحلۀ فراگیری زبان بیاید. او به نیرویی مجهز است که فراگیری زبان مادری را برایش ممکن می‌سازد.
آرمان

حجم

۶۵۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۶۵۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان