دانلود و خرید کتاب نظریه پشت مدرنیسم (مجموعه مقالات طنز دروبر علوم اجتماعی) میلاد ملاعبدالوهاب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظریه پشت مدرنیسم (مجموعه مقالات طنز دروبر علوم اجتماعی) اثر میلاد ملاعبدالوهاب

کتاب نظریه پشت مدرنیسم (مجموعه مقالات طنز دروبر علوم اجتماعی)

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نظریه پشت مدرنیسم (مجموعه مقالات طنز دروبر علوم اجتماعی)

«نظریه پشت مدرنیسم (مجموعه مقالات طنز دروبر علوم اجتماعی)» به کوشش دکتر میلاد ملاعبدالوهاب (-۱۳۵۸) منتشر‌شده‌است. این اثر همان گونه که از نامش پیداست مجموعه‌ای از مقاللات طنز جامعه‌شناسی است. دکتر ملاعبدالوهاب در مقدمه می‌نویسد که این اثر حاصل تلاشی منقطع برای شکستن برخی از بت‌های عرصه جامعه‌شناسی همچون بت «روش» و بت «نظریه» است اما: نکوشیده‌ایم در پایان تلاش خود، تبر را رها کنیم و یا بر دوش بت بزرگ‌تری بگذاریم. بدین معنا که قصد نداشته‌ایم علوم اجتماعی مدرن را به‌وسیله علوم اجتماعی پست‌مدرن مورد تبر قرار دهیم، یا مثلاً لیبرالیسم را با سوسیالیسم نقد کنیم. بلکه کوشیده‌ایم اگر نمی‌توانیم همه بت‌های نظریه و روش را بشکنیم، لااقل یک خط و خشی بر آن‌ها بیندازیم که ناتوانی آن‌ها را به چشم دیگران آید. چرا که از نظر ما پست‌مدرنیسم، نفی و حتی نقد مدرنیسم نیست، بلکه ادامه آن و در واقع رفع و رجوع عیب‌های ظاهری آن به منظور ادامه کار است (همچنان‌که فیلسوف اجتماعی چون هابرماس، در کار پروژه تکمیل «مدرنیته ناتمام» است). به زعم ما، عبور از مدرنیته و رجوع به پست‌مدرنیسم، با تمام دست‌آوردهایش، حکایت افتادن از چاه به چاله است. لذا کوشیده‌ایم تحت لوای عنوان «پُشت‌مدرنیسم» با احتیاط کامل به هردو این مراحل تطورات تاریخی تفکر غرب پشت کنیم و به دنبال راه چاره جدیدی باشیم. البته راه چاره‌ای نشان نداده‌ایم ـ که نه پروژه سهلی می‌تواند باشد، نه پروسه سریعی ـ و درباره امکان آن نیز نمی‌توانیم چیزی بگویم؛ بلکه کوشیده‌ایم تا صرفاً با بطلان راه‌های دیگر از طریق استفاده از طنز، ضرورت راه‌های جدید دیگری را به باور آن‌ها که به‌تازگی به مطالعه این سیر تاریخی و صورت‌های نظری در علوم اجتماعی روی آورده‌اند، نشان دهیم. چرا که به تعبیر ویلفردو پاره‌تو، اقتصاددان و جامعه‌شناس کلاسیک ایتالیایی: «طنز همیشه سلاح اقلیت است. اکثریت مردم از ابلهان و نیز شیادانند. برای همین شخص باید با زور آن‌ها را سر جای‌شان بنشاند و در دوران انتقالی که هنوز چنین کاری امکان‌پذیر نیست، تنها کاری که برای‌مان باقی می‌ماند، خندیدن به بلاهت‌ها و شیادی‌های‌شان است».

نظرات کاربران

S
۱۳۹۶/۰۹/۱۹

مقدمه کتاب جالب بود. نگاه نویی دارد.

MSadra
۱۳۹۹/۰۱/۲۸

دعوت می کنم که اصلا مقدمه رو از دست ندید، حتی اگه خود کتاب رو نمی خونید. مقدمش هم مقدمس هم مؤخره و نتیجه در مورد مقالات کتاب هم، گزیده خوانی کنید از بعضی بخش‌ها واقعا هیچ متحوایی به دست نیاوردم.

آیهان
۱۴۰۱/۰۹/۰۲

یه کتاب قدیمی برای هفت هشت سال پیش که مطالبشم کهنه و برای همون دورانه و الان به کار نمیاد. توصیفش از فضای مجازی و فضای دانشگاه و جامعه برای یک دهه پیشه که تو این زمان شرایط زمین تا آسمون

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
درباره محتوای این مجموعه چند نکته ضروری است: ـ مطالب در فرم مقاله علمی پژوهشی علوم اجتماعی تنظیم شده‌اند، که طعنه‌ای است به استادان و دانشجویان مقاله‌باز علوم انسانی، ـ مطلب و مراجع فارسی و انگلیسی در متن آمده که نویسندگان غیرواقعی یا نویسنده واقعی اما بی‌سواد پرمدعا دارد، و به‌وضوح طنز است، ـ رفرنس‌های داده شده به نظریه‌پردازان کلاسیک و مدرن علوم اجتماعی، کاملاً صحیح و دقیقند و هیچ سخن طنزی به آن‌ها نسبت داده نشده، مگر معدود مواردی که نام یک نویسنده دروغین یا بی‌سواد پرمدعا در کنار نامی چون کارل مارکس آمده، به‌عنوان پژوهش مشترک، یا مطلبی به متفکر فقیدی همچون دکتر شریعتی نسبت داده شده که تاریخ آن مربوط به سال‌های اخیر است و نشان طنز دارد.
S
معتقد است جنبش فمینیستی رادیکال همانند یک تیم فوتبال با برنامه سراسر تهاجمی است که حتی دروازه‌بان هم ـ به تبعیت از الگوی نظری خوزه لوئیس چیلاورت (Chilavert González José Luis Félix) ـ هوای مشارکت در گل زدن و کسب عنوان آقای گل را دارد؛ اما نهایتاً مجبور به عقب‌نشینی در محوطه هجده‌قدم می‌شود، در حالی که مهارت و سرعت کافی برای دفاع در برابر حملات رقیب را ندارد.
MSadra
اگر غربی‌ها از چند دهه قبل، پست‌مدرنیسم را مطرح کرده و از مدرنیسم عبور کرده‌اند، یا از پوزیتیویسم گذشته‌اند، ظاهراً هنوز کسانی در دانشگاه‌های ایران هستند که مدرنیسم و پوزیتیویسم را به‌مانند هبل و لات و منات می‌پرستند و حاضر نیستند این بت شکسته را (که خودشان هم نتراشیده‌اند) کنار بگذارند.
MSadra
«این نامه که می‌رود به سویش صد فحش بُوَد به عمه جونش»
Mr.nobody
دموکراسی خوب است (۱۳۷۶:Sazgara) ولی در واقع، خوبی از لیبرالیسم است (۱۳۸۰:Soroush)
MSadra
خاصه اینکه هنوز ایرانسل (Irancell) به‌عنوان ابزار تولیدی (Instruments of production) وجود نداشت که روابط تولیدی (Relations of production) جدیدی را سامان دهد، بورژوازی و خرده‌بورژوازی دارای خط و گوشی موبایل هم نداشت. البته رابطه ایرانسل و ظهور بورژوازی، دیالکتیکی بوده؛ بدین معنا که هم ایرانسل به رشد این طبقه کمک کرده، هم شکل‌گیری این طبقه به رشد ایرانسل در برابر سیم‌کارت‌های بورژواپسند همراه اول (MCI)، به ویژه خط‌های ۹۱۲ تهران که مابه‌التفاوت آن از قیمت ثبت‌نامی هفتصد و پنجاه هزار تومان تا قیمت بازار آزاد که یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان معامله می‌شدند، نشان‌دهنده حجم سوداگری بود.
MSadra
نتیجه‌گیری بدین ترتیب ضربه‌ای که این اساتید در بهترین دانشکده‌های علوم انسانی کشور به «علم» و «انسان» وارد می‌کنند، به مراتب وحشتاک‌تر از جنایات صنف محترم پایان‌نامه‌فروش میدان انقلاب است. (Mohsen Namjou, ۲۰۱۳) جنایتی سازمان‌یافته که از صدر اسلام تاکنون سابقه نداشته است (Panahian: ۲۰۱۰) اما این بار بر منطق «مقاله می‌دهم پس هستم») ۲۰۲۰ (Iranian Descartes: استوار شده است.
MSadra
به تعبیر ویلفردو پاره‌تو، اقتصاددان و جامعه‌شناس کلاسیک ایتالیایی: «طنز همیشه سلاح اقلیت است. اکثریت مردم از ابلهان و نیز شیادانند. برای همین شخص باید با زور آن‌ها را سر جای‌شان بنشاند و در دوران انتقالی که هنوز چنین کاری امکان‌پذیر نیست، تنها کاری که برای‌مان باقی می‌ماند، خندیدن به بلاهت‌ها و شیادی‌های‌شان است.»
MSadra
نظریه‌پردازان بزرگ که نماینده سازمان‌یافته بخش کوچکی [یا به تعبیر مترجم: جداافتاده] از جامعه هستند، توصیف، تبیین و درک روشن کردار انسانی و جامعه را کنار گذاشته‌اند. آن‌ها مطالب نامنظمی را که از جامعه‌شناسان برجسته سده نوزدهم فراگرفته‌اند، در قالب نثری پر آب‌وتاب و کش‌دار مطرح می‌کنند و در این فرایند حرف‌های آغازین خود را با نتایج و یافته‌های پایانی تحقیق، عوضی می‌گیرند.
MSadra
مدعی است که علوم اجتماعی امروز، آن چیزی نیست که باید باشد و این علوم به انحراف از واقعیات جامعه رسیده‌اند: «از زمان وبلن آغاز قرن بیستم [دو مکتب جامعه‌شناختی در آمریکا] رشد کرده است، یکی بت «روش» را می‌تراشد و دیگری بت «نظریه» را. هر دو مکتب بینایی خود را برای مطالعه کامل از دست داده‌اند. آماردان‌های ماهر، راست و دروغ را آن‌قدر خرده‌ریز می‌کنند که نمی‌توانیم تفاوت بین آن‌ها را بیان کنیم. با روش‌های بسیار دشواری که در پیش می‌گیرند، موفق می‌شوند انسان و جامعه را به‌طور سطحی بررسی کنند، و ذهن خودشان را هم به سطحی‌اندیشی می‌کشانند.
MSadra

حجم

۱۶۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۱۶۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۳,۹۵۰
۱,۹۷۵
۵۰%
تومان