دانلود و خرید کتاب آیا برای فرزند خود قصه می‌گویید؟ رضا پورحسین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آیا برای فرزند خود قصه می‌گویید؟ اثر رضا پورحسین

کتاب آیا برای فرزند خود قصه می‌گویید؟

معرفی کتاب آیا برای فرزند خود قصه می‌گویید؟

«آیا برای فرزند خود قصه می‌گویید؟» به قلم دکتر رضا پورحسین (-۱۳۳۸)، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، کتابی درباره جنبه‌های روان‌شناختی قصه‌گویی برای کودکان است. در مقدمه کتاب چنین آمده‌است: قصه گویی یکی از قدیمی‌ترین هنرهایی است که میان مردم رواج داشته است. در گذشته قصه‌ها وسیله‌ای برای انتقال ارزش‌ها، آداب و رسوم، تاریخ و .... بوده است...با پیشرفت تکنولوژی‌هایی نظیر ماشین چاپ و تولید فیلم و انیمیشن سازی، اهمیت قصه‌گویی رو به کاهش گذاشته است. ممکن است از خود بپرسیم وقتی کودک می‌تواند ساعت‌ها خود را با تلویزیون و کامپیوتر سرگرم کند چرا ما به خود زحمت دهیم و برای او قصه بگوییم؟ اگرچه دیدن برنامه‌های تلویزیونی و بازیهای کامپیوتری می‌تواند مزیت‌هایی برای کودک داشته باشد ولی معایبی هم دارد که نمی‌توان به سادگی از آنها گذشت، تلویزیون جریان کنترل شده‌ای از اصوات، تصاویر و داستان‌ها را پخش می‌کند که ما هیچ کنترلی بر روی آنها نداریم... بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی کودکان را سر گرم می‌کنند بدون این‌که فایده‌ای برای آنها داشته‌باشد. در این جا هدف ما برشمردن نکات منفی رسانه‌های جمعی برای کودکان نیست بلکه شناساندن هنر قصه‌گویی و فواید آن برای کودک است. قصه‌گویی با اثرات مثبتی که بر روی کودک دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای این قبیل سرگرمی‌ها باشد. «دیویی» معتقد است در این گونه برنامه‌ها جوهر و نکات اصلی هنر قصه‌گویی یعنی پیوندی که در زمان و مکانی معین میان قصه‌گو و شنوندگانش به‌وجود می‌آید، از دست می‌رود. قصه‌گویی موثر که براساس رابطه میان قصه‌گو و شنوندگانش جریان داشته‌باشد یک تجربه خلاق و شخصی است، و در واقع یک آفرینش دوجانبه است، قصه‌گو و شنونده با هم دست به خلق جهانی می‌زنند که براساس کلمه‌ها و تخیل بنا شده‌است.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
دیدن فیلم های ترسناک و یا بازیهای کامپیوتری خشن می‌تواند اثرات منفی جبران ناپذیری بر روی کودک داشته باشد، دیدن اخبار وحشت ناک نظیر ترورها، قتل‌ها حوادث طبیعی، و ... کودک را با دنیای پر تلاطم و غیر قابل باور مواجه می‌کند.
مادربزرگ علی💝
اگر شما وقت کافی برای انتخاب و آماده کردن یک داستان خوب را ندارید هرگز قصه گفتن را به این خاطر کنار نگذارید، شما می‌توانید از بچگی خودتان داستاهایی تعریف کنید، کودکان دوست دارند داستانهایی از بچگی شما بشنوند، حتی می‌توانید داستانهایی از سایر اعضا خانواده بگویید، کودکان برای این داستانها ارزش زیادی قائل هستند، اکثر ما این تجربه خوشایند را هنگام خاطره تعریف کردن مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها داشته‌ایم. در این صورت شما با وجود نداشتن وقت کافی می‌توانید به بخشی از فواید قصه گویی مثل تعامل بیشتر با کودک، آموزش مهارتهای اجتماعی و رفتارهای سازگارانه و ... دست یابید.
مهدی
قصه‌ها به کودکان یاری می‌رسانند تا ارتباط‌ها را درک کنند رابطه‌ای که بین شخصیتهای یک قصه وجود دارد می‌تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند، در این مسیر حتی کودک فرصت می‌یابد تا تجربه‌های عاطفی خود را در سایه این ارتباط‌ها تمرین کند
مهدی
در هنگام بروز واقعه‌ی چالش برانگیز در داستان از کودک راه حل او را برای حل مشکل جویا شوید و درباره‌ی چرایی تأثیر راه حل ها برای کودک توضیح دهید.
مهدی
توجه داشته باشید که کودکان در سنین پایین دامنه‌ی تمرکز کمتری دارند و نباید با آنها سختگیرانه برخورد کرد تا به داستان گوش دهند.
مهدی
نیازی نیست که همه‌ی مطالب را برای کودک توضیح دهید به او فرصت دهید تا عقایدش را بیان کند و خودش درباره مسائلی که شنیده است فکر و نتیجه گیری کند.
مهدی
قصه گویی یکی از بهترین شیوه‌ها در مشاوره با کودکان است این به آن معنا نیست که قصه درمانی باید الزما توسط مشاوران و روان درمانگران اجرا شود. اتفاقاً ثابت شده که محیط خانه و قصه گویی توسط والدین تاثیرات بهتر و ماندگارتری داشته است و اگر همراه با نوازش و تماس بدنی باشد کودک آرامش بیشتری می‌یابد
مهدی
توصیه‌های صریح فراموش می‌شدند، اما وقتی همین توصیه‌ها در قالب یک داستان جالب و سرگرم کننده ارائه می‌شوند گیرایی آنها چند برابر می‌شود. (میلتون اریکسون، ترجه مهدی قراچه داغی،‌۱۳۸۶)
مهدی
فواید قصه گویی در ذیل به صورت سه بخش: اثرات روانشناختی، اجتماعی و هنری توضیح داده شده‌اند، باید توجه داشت که فقط با تکرار قصه گفتن برای کودک می‌توان به این مزیت‌ها دست یافت.
مهدی
براساس نظریه بندورا کودک حتی از طریق این تجربه‌ی جانشینی و همانند سازی با قهرمان داستان پیامدهای رفتار را مورد تجزیه تحلیل قرار می‌دهد و آنرا الگو برداری می‌کند و به کار می‌برد.
مهدی

حجم

۵۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲ صفحه

حجم

۵۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲ صفحه

قیمت:
۳,۰۰۰
تومان