دانلود و خرید کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی سید خلیل حسینی عطار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی اثر سید خلیل حسینی عطار

کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی

انتشارات:انتشارات محقق
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی

کتاب الکترونیکی کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی نوشتۀ سید خلیل حسینی عطار است و انتشارات محقق آن را منتشر کرده است. کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی، به بررسی نقش کتابفروشی‌های شهر مشهد در دورۀ پهلوی پرداخته است.

درباره کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی

کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی پژوهشی با بهره‌گیری دانشورانه از منابع پرشمار کتبی و شفاهی، تصویری گویا و خواندنی از روزگاری است که جز با بررسی منابعی که مؤلف بدان دسترسی داشته، میسر نبوده است. خلیل حسینی عطار در مقدمه کتاب می‌نویسد: هنگامی که از سوی «چهارسو» - گروهی ۱۰ نفره که مشی آنان افزایش حس تعلق به هویت شهر است - پژوهش صدسال با کتاب‌فروشان به من سپرده شد، هر لحظه نگران ازدست‌رفتن فرصت‌ها بودم؛ لذا هم‌زمان با همکاری در پروژه ساخت مستند «صدسال با کتاب‌فروشی‌های مشهد» به کارگردانی مهدی شایقی پژوهش این کتاب نیز ادامه می‌دادم و طرح اولیه را چنین سامان داده بودم؛ عهد قاجار، عصر پهلوی و دوره انقلاب اسلامی. نخست منابع مکتوب هر دوره را مطالعه و مطالب موردنیاز را فیش‌برداری و اسامی را استخراج می‌کردم، آنگاه برای تکمیل یافته‌ها و ابهام‌زدایی از آن، به گفتگو و مصاحبه با صاحب‌نظران و نقش‌آفرینان می‌پرداختم.

خلیل حسینی عطار ادامه می‌دهد: عهد قاجار، صحن عتیق نخستین خاستگاه کتاب‌فروشان مشهد، آشنایی با سه تن از کتاب‌فروشی‌های مشهد به نام‌های مشهدی نوروز علی‌کتابفروش «کتابفروشی زوار»، میرزانصرالله‌مهرخوان «کتابفروشی‌فردوسی» و کتابفروشی رحمانیان، عصر پهلوی، پایان قاجار و برآمدن رضاخان، کتابفروشان دوره پهلوی اول، کتابفروشان دوره پهلوی دوم، زندگی و کارنامه ۱٨ کتابفروش و ناشر و آشنایی با زندگی و کارنامه شیخ هادی راثی، نخستین و نام آورترین کتابفروشی در میان کتابفروشان ورپا، بی جا و مکان و کسی که نیاز اهل کتاب و فرهنگ و تحقیق را عاشقانه فراهم می‌کرد، از مهم‌ترین سرفصل‌هایی هست که در کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی مطرح شده است. 

خواندن کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به مسائل تاریخی و فرهنگی مناسب است.

بخشی از کتاب کتابفروشی های مشهد در عصر پهلوی

«از آن روزگار که کار وراقان در تمدن اسلامی رونقی چشمگیر داشت و آنان صنفی از اصناف شهری را در مدنیت اسلامی می‌گرداندند و عموماً در شهرها، صاحب دکان‌ها، حجره‌ها و بازاری بودند که در آنجا نه تنها به کتابت می‌پرداختند، بلکه ابزار و اسباب کتابت مانند قلم مرکب و غیره را هم می‌فروختند تا به امروز، کتاب آرایی در تمدن اسلامی راهی بس طولانی را پیموده تا به صنعت چاپ رسیده است. پیش درآمد ترجمه و چاپ کتاب از روزگار عباس میرزا و وزارت میرزا بزرگ قائم مقام است. نخستین چاپخانۀ مشخص برای چاپ به زبان فارسی در ۱۱۹۵ شمسی به دست آقا زین العابدین تبریزی و با حمایت عباس میرزا در تبریز بر پا شد. نخستین کتاب‌های منتشره فتح نامه و جهادیه اثر میرزا بزرگ بود که در سال ۱۱۹۶ شمسی منتشر شد. برای آموختن فن چاپ چند صنعتکار به فرنگستان فرستادند، چند استاد چاپ از آن جا آوردند و چاپخانۀ حروفی و سنگی در تبریز و تهران بر پا گردید...» 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۴ صفحه

حجم

۸٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۴ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان