دانلود و خرید کتاب بوطیقای شعر نو شاپور جورکش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بوطیقای شعر نو اثر شاپور جورکش

کتاب بوطیقای شعر نو

نویسنده:شاپور جورکش
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بوطیقای شعر نو

کتاب «بوطیقای شعر نو» نوشتۀ شاپور جورکش است و گروه انتشاراتی ققنوس آن را منتشر کرده است. بوطیقای شعر نو، نگاهی علمی و نو به نظریه و شعر نیما یوشیج دارد. 

درباره کتاب بوطیقای شعر نو

نیما یوشیج شعر کهن را می‌شناخت و از عظمت و جلالش آگاهی داشت؛ اما بحران ذهنیت در شعر سنتی را هم شناسایی کرده بود و این حقیقت را می‌دانست که باید در برابر کلاسیک پردازان ایران که در کار خود تبحر داشتند و همچنین در جامعه‌ای استبداد‌زده، این بحران را بازسازی می‌کرد. تغییراتی که نیما ایجاد کرد تنها به تغییر وزن‌های عروضی محدود نمی‌شود؛ بلکه او با ایجاد یک نظام منسجم،نه‌تنها کل ساختار شعر را هدف قرار داده بود، بلکه در تغییر جهان‌بینی شاعران و مخاطبان هم تأثیرگذار بود.

شاپور جورکش در کتاب بوطیقای شعر نو تلاش کرده است یادداشت‌ها و نظریه‌های نیما را بررسی کرده،‌ نظام فکری‌اش را به شکل تماتیک و شماتیک بشناسد و سپس نمونه‌هایی از اشعار نیما را که این نظام ارگانیک در آن‌ها متجلی شده، ارائه کند. کتاب بوطیقای شعر نو حاصل تلاش و مطالعۀ دقیق آثار نیما یوشیج است و قصد دارد در آن سیمای ادبی نیما و تعالیم او را همان‌طور که می‌اندیشید نشان دهد. این کتاب همچنین نکات مثبت و منفی متن‌هایی که دربارۀ شعر نو و نیما یوشیج نوشته شده را مشخص و بررسی می‌کند.

شاپور جورکش در ۳ فصل ابتدایی کتاب بوطیقای شعر نو به چند سؤال پاسخ می‌دهد؛ پرسش‌هایی مانند: آیا نیما را شناخته‌ایم؟ منظور نیما از شعر نو چه بود؟ شعر نو چه مؤلفه‌هایی دارد؟ بحران شعر معاصر از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ و نیما چه راه‌حل‌هایی برای آن پیشنهاد می‌کند؟ او سپس در فصل چهارم و پنجم به شعرهای نیما را بر اساس این یافته‌ها تحلیل می‌کند. مصاحبه با منوچهر آتشی و م. آزاد هم که نزدیک‌ترین حلقۀ اتصال نسل امروز با نیما یوشیج بودند، در ششمین فصل کتاب آمده است. در انتهای کتاب هم گزیده‌ای از اشعار نیما یوشیج گنجانده شده است.

کتاب بوطیقای شعر نو در ۶ فصل تنظیم شده است. عناوین فصل‌های کتاب عبارت است از: «فصل اول: گونه‌های متفاوت آب برداشتن از رودخانه»، «فصل دوم: میدان دید تازه»، «فصل سوم: تکنیک»، «فصل چهارم: میدان دید تازه در عمل»، «فصل پنجم: نیما و پیروان او»، «پی‌جویی دستاوردهای نیما».

خواندن کتاب بوطیقای شعر نو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به شعر نو، شعر کهن و دوستداران نیما یوشیج پیشنهاد می‌کنیم. 


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان