دانلود و خرید کتاب اوپنهایمر دیوید بویل ترجمه امید حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اوپنهایمر اثر دیوید بویل

کتاب اوپنهایمر

نویسنده:دیوید بویل
انتشارات:همراز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۹از ۳۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اوپنهایمر

کتاب اوپنهایمر نوشتهٔ دیوید بویل و ترجمهٔ امید حسینی است و همراز آن را منتشر کرده است. این کتاب راوی دنیای ویران است؛ یعنی داستان‌های به‌هم پیوستهٔ رابرت اوپنهایمر، ادوارد تلر و لوییس استراوس.

این کتاب داستان سه مرد است که اگرچه بیشترین نقش را در ساخت بمب اتم و بعد هم بمب هیدروژنی داشتند و در تصمیم‌گیری‌های منجر به بمباران ژاپن در سال ۱۹۴۵ کاملاً دخیل بودند، سرآخر در جلسهٔ دادرسی محرمانه‌ای در واشنگتن که در تاریخ به‌عنوان یک اشتباه قضایی بسیار معروف ثبت شده- با هم گلاویز شدند.

جورج کنن، دیپلمات سابق، در مراسم یادبود رابرت اوپنهایمر در شهر پرینستن ایالت نیوجرزی گفت: «هیچ‌کس به‌اندازهٔ او خواستار جلوگیری از فجایع ناشی از ساخت سلاح‌های کشتار جمعی نبود. او به منافع بشر فکر می‌کرد و به‌عنوان یک آمریکایی می‌خواست از طریق جامعه‌ای که به آن تعلق داشت، این خواسته‌ها را دنبال کند.»

رابرت اوپنهایمر پدر بمب اتم بود و ادوارد تلر، مبتکر بمب هیدروژنی، که بعدها به‌شدت با اوپنهایمر درگیر شد. لوییس استراوس هم شغل اصلی‌اش بانک‌داری بود، اما علاقه و دانش بالایش در سیاست‌های هسته‌ای و سخت‌کوشی‌اش مقامات ایالات متحده را مجاب کرد تا اوپنهایمر را در فضای تیره و خفقان‌آور مک‌کارتیسم در دههٔ ۱۹۵۰ «محاکمه» کنند.

جالب است که هر سه‌شان از پدر و مادرهایی با اصالت کاملاً اروپایی به دنیا آمدند: آلمان، مجارستان و وین.

درباره کتاب اوپنهایمر

بدون تردید، رابرت اوپنهایمر یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر است؛ کسی که نقش اصلی را در طراحی و ساخت بمب اتم و در پی آن، آغاز عصر هسته‌ای ایفا کرد. از اوت ۱۹۶۴ که ایالات متحده دو بمب هسته‌ای روی هیروشیما و ناگازاکی انداخت، دورانی تلخ و تاریک در تاریخ بشریت آغاز شد و دنیا به سمت جنگ هسته‌ای پیش رفت. در پی این اتفاق، کشورهای قدرتمند در رقابتی دیوانه‌وار به‌دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای قوی‌تر افتادند. این رقابت تا جایی پیش رفت که حتی شرکت‌کنندگان در آن هم از قدرت بمب‌های ساخته دست خودشان به وحشت افتادند و تصمیم گرفتند آن را بیش از این ادامه ندهند. دیوید بویل در این کتاب بدون جهت‌گیری خاصی، این دوره وحشتناک و وقایع قبل و بعدش را توصیف می‌کند. به قول خودش، فاجعه هسته‌ای همچنان دنیایمان را تهدید می‌کند، پس شاید وقتش باشد که یک بار دیگر نگاهی به داستان پیشگامان بزرگ سلاح‌های هسته‌ای بیندازیم.

این روزها فیلم اوپنهایمر ساختهٔ کریستوفر نولان نیز حسابی سر و صدا راه انداخته است.

خواندن کتاب اوپنهایمر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر می‌خواهید بدانید چطور وارد عصر بمب اتم شدیم این کتاب را حتما بخوانید.

بخشی از کتاب اوپنهایمر

«یکی از وحشتناک‌ترین لحظه‌های تاریخ بشریت بود. و شاید هم دورهٔ رهایی، که هرگز از شرش راحت نخواهیم شد. همان نسلی که اوپنهایمر و تلر را بزرگ کردند، با پیشینهٔ دو جنگ جهانی و یک جنگ سرد، می‌خواستند چاره‌ای برایش بیندیشند.

اوپنهایمر و تلر و هم‌نسل‌هایشان در عصری انقلابی به دنیا آمده بودند که در آن نوآوری‌هایی مثل لامپ، سینما، خودرو، تلفن، زیردریایی و سفر هوایی داشتند زندگی مردم را در کشورهای توسعه‌یافته زیر و رو می‌کردند. همان موقع گروه کوچکی از دانشمندان هم داشتند اصول پذیرفته‌شدهٔ نیوتنی دربارهٔ درک‌مان از ساختار حیات و دنیا را بازنگری می‌کردند.

برای کسانی که به ایده‌های نو علاقه دارند، که قطعاً اوپی و تلر هم در این دسته می‌گنجند، دههٔ ۱۹۰۰ بهترین دوره برای به‌دنیاآمدن بود.

در واقع در اولین سال از زندگی اوپنهایمر (یعنی ۱۹۰۵) که با نام «سال جادویی اینشتین» هم شناخته می‌شود، این فیزیک‌دان نظری بزرگ چهار مقالهٔ انقلابی منتشر کرد که مفهوم کلی نسبیت را توصیف می‌کردند.

اما اینشتین هم روی شانهٔ بزرگان ایستاده بود. در سال ۱۹۸۶، این هنری بکرل (Henri Becquerel) و ماری کوری (Marie Curie) بودند که با کار روی مواد فسفرسنت، پرتوزایی (یا رادیواکتیویته) را کشف کردند. این مواد بعد از این که در معرض نور قرار می‌گیرند، در تاریکی می‌درخشند. بکرل فکر می‌کرد که نکند درخشش ایجادشده در لوله‌های اشعهٔ کاتد توسط اشعه‌های ایکس هم نقشی در این قضیه داشته باشد.»

نظرات کاربران

sinsad
۱۴۰۲/۰۹/۱۰

از اولش هم میدونست داره چی رو میسازه،وقتی از بازی قدرت کنار گذاشته شد،ننه من غریبم بازیش شروع شد که عذاب وجدان دارم.تازه فهمید از سیاسیون بازی خورده

Ati_
۱۴۰۲/۰۹/۱۸

عالی بود حیفه نخونین نشون دهنده اینکه ی آدم چقدر میتونه به هر قیمتی سازنده یا نابودگر باشه

رضا صادقی
۱۴۰۲/۰۹/۱۹

سلام به نظرم حتی توی فیلمش هم خودشونو سفید کردند یعنی کسی که از همون اول میدونه داره چی رو میسازه و بعد بهش قدرت میدن و وقتی که میسازه ازش میگیرن و خداحافظ شروع میکنه به اینکه من یه

- بیشتر
Davood Rajabi
۱۴۰۲/۰۹/۲۱

عزیزان یک لحظه به متن انتشار یافته توسط طاقچه دقت کنید هانری بکرل و ماری کوری در ۱۹۸۶ توانستند پرتوزایی مواد رادیو اکتیو را کشف کنند!!!!!!!

کورش
۱۴۰۲/۰۹/۱۹

کتاب جالبی است که بصورت خلاصه داستان دستیابی آمریکا به سلاح های هسته ای را شرح می دهد با اطلاعاتی از روابط دانشمندان اتمی با یکدیگر و همکاری ها یا رقابت ها میان آنها و شرح مختصر اما مفیدی از

- بیشتر
shamotiyath
۱۴۰۲/۰۹/۱۸

فیلمش رو ببینید

کاربر ۳۵۶۶۰۹۳
۱۴۰۲/۱۱/۲۰

دنیای پر از تعارض و پلیدی را جالب بیان کرده آمریکا به بهانه مبارزه با جنایت هیتلری به یک جنایتکار تبدیل شد که همچنان به جنایت هاش ادامه میده. هیتلر یک فرد جنایتکار بود که تمام شد ولی آمریکا سیستم

- بیشتر
n poorfarid
۱۴۰۲/۰۹/۱۹

بنظرم تمام جنگ افزارهای ساخته شده طبق نظر همه ی ما بد هستن از تبر تا .... اما

Sharareh Haghgooei
۱۴۰۳/۰۱/۲۵

برای اولین بار به نظرم فیلمی دقیق‌تر از کتابش بود.کتاب در ابتدا آرشیوی از اسامی اعضای تیم و جلوتر هم خلاصه ای از همین پروژه و درگیری بین مدافعان و مخالفان استفاده از تسهیلات هسته‌ای بود .اتفاقات به ترتیب تاریخ

- بیشتر
بهراد
۱۴۰۳/۰۱/۲۴

عالی حتما بخونید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
اوپنهایمر آدم حساسی بود و عقایدش را با احتیاط و معمولاً در هاله‌ای از ابهام عنوان می‌کرد -مثل سفر شجاعانه‌ای که سال ۱۹۶۰ با کیتی به ژاپن داشت. وقتی خبرنگاران ازش پرسیدند از نقش خودش در این بمباران متأسف است یا نه، جواب داد: «از این که در موفقیت فنی بمب اتم نقش داشتم، پشیمون نیستم. حسی که الان دارم، بدتر از حس دیروزم نیست». این حرف نمونهٔ فوق‌العاده‌ای از ترکیب شفافیت و ابهام در گفتار است -کاری که اوپنهایمر در آن استاد بود. این لحن گفتار، عمق زیادی هم دارد.
gharib206
نوشته «در آن پنج ثانیهٔ آخر، که انگار یک عمر طول کشید، همه‌مان آرام دراز کشیده بودیم و فکر می‌کردیم شاید بمب عمل نکرده یا آزمایش دوباره به تعویق افتاده. بعد نور خیلی کم‌رنگی دیدم که انگار به سه پرتو تقسیم شده بود ... اول با خودم فکر کردم همه‌ش همین بود؟ اما بعد یادم افتاد دو لایه محافظ روی صورتم است. بعد از این که نورهای درخشان کم‌رنگ شدند، دست راستم را برداشتم تا کمی نور از زیر ماسک جوشکاری وارد شود. انگار پرده از شبی تاریک برداشته بودم.»
red rose
کمبریج مرکز فیزیک تجربی در اروپا و گوتینگن مرکز فیزیک تئوری بود.
red rose
امروزه فرسنگ‌ها با «تحویل مواد هسته‌ای‌مان به سازمانی بین‌المللی برای نظارت بر همهٔ مسائل هسته‌ای» فاصله داریم -حتی بیشتر از سال ۱۹۴۶، که ترومن این ایده را برای اولین بار مطرح کرد. با همهٔ این تفاسیر، همچنان فاجعهٔ هسته‌ای دنیایمان را تهدید می‌کند. پس شاید وقتش باشد که یک بار دیگر نگاهی به داستان پیشگامان بزرگ سلاح‌های هسته‌ای بیندازیم
Mohammad.D.Ali

حجم

۱۲۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۱۲۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۳۹,۵۰۰
تومان