دانلود و خرید کتاب باتری فرید نصیری آبکنار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب باتری اثر فرید نصیری آبکنار

کتاب باتری

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب باتری

کتاب باتری؛ مقدمه‌ای بر باتری‌ها و نحوه شارژ آن‌ها نوشتهٔ فرید نصیری آبکنار است و انتشارات متخصصان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب باتری

فرید نصیری آبکنار درمورد نوشتن کتاب باتری چنین می‌گوید: «تصمیم بر نوشتن این کتاب از آنجایی شروع شد که بعد از دیدن خودروهای برقی تسلا و نحوه‌ی کارکرد آنها به این موضوع پی بردم که تمامی نیروی خودرو از طریق هزاران باتری‌های لیتیومی کوچک تأمین می‌شود. برای بررسی بیشتر به سراغ منابع مختلف رفتم و متوجه شدم که مثل بسیاری از موضوعات تخصصی، هیچ‌گونه منبع و مطلب و یا کتابی در مورد باتری‌ها، به زبان فارسی موجود نیست. بیشتر مطالب درباره باتری اسیدی خودرو یا درباره باتری‌های لیتیومی تلفن همراه بود که بیشتر ترجمه کورکورانه مطالب به‌روز خارجی است. البته که این مطالب به‌خودی‌خود بد نیستند؛ اما بدون دانستن مطالب پایه، این ترجمه‌ها کاربرد چندانی برای ما ندارند به‌طوری‌که بیشترین اطلاعات باتری‌ها به فارسی، مربوط به پیشرفته‌ترین نوع باتری‌ها و نحوه ساخت آنهاست. بعدازاین مسئله، مصمم شدم که کتابی در این موضوع بنویسم. در این کتاب سعی کردم بسیاری از مطالب را پوشش دهم تا کم‌وکاستی‌ای نداشته باشد، مطمئناً همراه با مثال کاربردی و عکس هم خواهد بود.»

خواندن کتاب باتری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند اطلاعاتشان در مورد باتری بیشتر شود پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب باتری

«فصل اول: آشنایی با باتری و اصطلاحات

ذخیره‌سازی انرژی

از نیازهای مهم بشر نیاز به انرژی است؛ این انرژی در سال‌های دور فقط از سوزاندن چوب تهیه می‌شد اما بعد از انقلاب صنعتی با افزایش ساخت ماشین‌های بخار این انرژی از زغال‌سنگ تأمین می‌شد؛ امروزه اکثر دستگاه‌های برقی هستند، الکتروموتورها، ماشین برقی، تلفن همراه و بسیاری از دستگاه‌هایی که اطراف شماست با برق کار می‌کنند. می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده هواپیمای برقی تجاری هم خواهیم داشت. اما تولید برق و ذخیره‌سازی برق دو مقوله جداست. تولید برق در نیروگاه بیشتر با سوزاندن منابع فسیلی مثل نفت و گاز انجام می‌شود و با خطوط برق به شهرها می‌رسد و در لحظه مصرف می‌شود؛ اما هرچه که به جلو می‌رویم نیاز به وسایل برقی «قابل‌حمل» بیشتر می‌شود؛ در اینجا نیاز به قطعه‌ای داریم تا انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کند. راه مستقیم، استفاده از قطعه‌ای به نام خازن است همان‌طور که از اسم آن پیداست یک مخزن است، مخزن انرژی الکتریکی. اما ازآنجایی‌که تقاضای انرژی در وسیله‌های برقی بالاست و در حال حاضر فنّاوری خازن به ما اجازه ذخیره مقدار انرژی کمی را می‌دهد، بنابراین باید به‌صورت غیرمستقیم عمل کنیم؛ یعنی انرژی الکتریکی به یک ‌شکل دیگری از انرژی تبدیل کنیم تا ذخیره‌سازی در آن شکل صورت گیرد.

اینجاست که نقش باتری مشخص می‌شود؛ باتری وسیله‌ای است که زمانی که از آن استفاده می‌کنیم انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و در زمانی که آن را شارژ می‌کنیم؛ انرژی الکتریکی را به شیمیایی تبدیل می‌کند. در مورد این موضوع و فعل‌ و انفعالات شیمیایی درون باتری در فصل‌های بعد، بحث خواهد شد.

تاریخچه باتری

می‌توانیم شروع ساخت باتری را توسط شخصی به نام آلساندرو ولتا بدانیم. او که در جایگاه استادی در دانشگاه پاوی مشغول بود در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۱۷۸ هجری شمسی نامه‌ای درباره تحقیقات و یافته‌هایش به مجمع سلطنتی لندن میفرستد. این مجمع که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مجمع‌های علمی در اروپا بود، این یافته‌ها را در مجله خود چاپ میکند؛ در این مقاله، ولتا شرح داده است که اگر صفحاتی دیسک مانند از دو فلز مختلف از جمله نقره و مس و فلز روی و فلز برنج روی‌ هم قرار بگیرند به‌طوری‌که بین این دو دیسک یک ماده‌ای مثل چرم و یا کاغذی که آغشته به محلولی اسیدی (مثل محلول آب‌نمک) قرار بگیرد باعث تولید جریان الکتریسته می‌شوند که به این مجموعه پیل ولتا یا سلول ولتا می‌گویند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

حجم

۴٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

قیمت:
۶۳,۰۰۰
تومان