دانلود رایگان کتاب ازدواج ناصر مکارم شیرازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ازدواج اثر ناصر مکارم شیرازی

کتاب ازدواج

معرفی کتاب ازدواج

«ازدواج: الگوها، معیارها و ارزش‌ها» نوشته آیت‌لله العظمی مکارم شیرازی(-۱۳۰۵) است. این کتاب به ارزش‌های اسلامی در امر ازدواج، ویژگی‌های خانواده نمونه و برخی امور در خصوص ازدواج مانند مهریه و جهیزیه و جشن عروسی از منظر اسلامی می‌پردازند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: به راستی مسأله تشکیل خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن می‌تواند محک خوبی برای شناخت مسلمانان راستین، از مسلمانان سطحی باشد. همان‌ها که دم از حجّ و نماز و روزه می‌زنند، هنگام شوهر دادن دختران خود چنان برای مهریه‌های میلیونی پافشاری می‌کنند، و حتّی برای محکم کاری و پیش‌بینی نرخ تورّم در آینده، مبلغ مهریه را از پول رایج به طلای خالص ناب! تبدیل کرده، و به هنگام تعیین شیربهاء و مقدار طلا و جواهرات، چنان خونشان به جوش می‌آید و رگ‌های گردنشان ستبر می‌شود که گویی تمام موجودیت آنها به خطر افتاده! آنها مرتب از شغل داماد، و مقدار ثروت او و پدرش و فامیلش، و خانه و اتومبیلش سخن می‌گویند، خدا را پاک فراموش کرده، و توکل بر ذات مقدّس او را در زندگی از دست می‌دهند. به‌ سرعت از خانه ملکی داماد سؤال می‌کنند؛ در حالی که بسیاری از جوانان حقوق‌بگیر اگر تمام حقوق سی سال کارمندی خود را جمع کنند به زحمت پول یک خانه می‌شود! از سوی دیگر، آنها که به سراغ دختری می‌روند تمام چشمشان را به فرش‌های خانه، و تجمّلات و زینت‌آلات و میزان ارث احتمالی او در آینده، و میزان قدرت آنها در تهیه یک مشت وسایل تجمّلی به نام جهیزیه که گاه بعضی از آنها در تمام عمر نیز یک‌بار مورد نیاز قرار نمی‌گیرد، دوخته‌اند.

نظرات کاربران

Mohammadii
۱۳۹۷/۱۱/۱۴

خوب و خواندنی و راه گشا بسط بین ازدواج ناب اسلامی و تفکرات نوین در ازدواج و خرافات و موانع ازدواج ساده و توام با خوشبختی واقعی زوجین.

کاربر طاقچه
۱۴۰۰/۰۷/۰۷

متن خیلی روانی داشت و به آسونی با مخاطب صحبت کرد زیباترین موضوع رو در بحث ازدواج انتخاب کرده بود(کیفیت مراسمات ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت فاطمه سلام الله علیها) من لذت بردم کتاب با ارزش (و کم‌حجمی

- بیشتر
yaheydar
۱۳۹۷/۰۹/۰۷

عالی عالی

Ehsan shokati
۱۳۹۶/۱۰/۲۴

درسته مختصر بود ولی عالی بود

نرگس امیری
۱۴۰۲/۰۹/۱۴

کتاب خوب ، مناسب و خلاصه ای هستش که می‌تونید با خوندن اون به یه سری از ارزش ها و باور های درستی که به دست فراموشی سپرده شده اند ، را برای خودتون یادآوری کنید. یا حق

کاربر ۲۵۰۱۳۳۳
۱۳۹۹/۱۰/۰۹

واقعا ارزش خواندن را دارد مقایسه دیدگاه اسلام ناب به ازدواج و الگوی عملی آن و موانع و خرافات امروزی.. ببین تفاوت ره از کجا است تا به کجا

کاربر 945069
۱۳۹۸/۰۹/۰۲

عالی

کاربر 1278108
۱۴۰۳/۰۱/۰۸

خوبه ولی امروزه کسی قبولش ندارم متأسفانه

hanieh
۱۳۹۷/۰۳/۲۷

کتاب خوبی بود ولی همه ی مطالب خیلی کلی گفته شده بود و به جزئیات نپرداخته بود . با این حال مقایسه ی ازدواج حضرت علی (ع)و فاطمه ی زهرا (س) با زندگی امروزی خیلی خوب و مفید بود .

سعید هستم
۱۴۰۱/۰۸/۱۵

گرچند از نویسنده اش بدم میاد ولی کتاب ب شدت عالی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۳)
در حدیثی از امام صادق (ع) می‌خوانیم: اَمّا الْمَرْئَةُ فُشُوْمُها غِلاءُ مَهْرِها؛ امّا شومی و بد قدمی زن آن است که مهرش سنگین باشد!
اِیْ اِچْ|
هرگاه کسی که اخلاق و دین او را می‌پسندید به‌ خواستگاری آید، او را به همسری دخترتان بپذیرید؛ اگر چنین نکنید فتنه عظیم و فساد بزرگی در زمین خواهد افتاد!
parisa amraee
و در حدیث دیگری از امام باقر (ع) چنین آمده است: شخصی خدمت پیامبر (ص) آمد و درباره ازدواج (و ارزشهای حاکم بر آن) با آن حضرت مشورت کرد، پیامبر (ص) فرمود: اِنْکحْ وَ عَلَیکَ بِذاتِ الدِّینَ تَرَبَتْ یداکَ؛ ازدواج کن و بر تو است که به سراغ همسری با ایمان و دیندار بروی که معیشت تو را افزایش می‌دهد!
💐
هنگامی که مردی، همسری را تنها به خاطر زیبایی وثروتش انتخاب کند؛ خداوند او را به همان زیبایی و ثروت وا می‌گذارد (و از همه چیز محروم می‌شود) و هرگاه همسرش را به‌ خاطر دیانتش انتخاب کند، خداوند مال و جمال را نیز به او می‌دهد.
Mohammadii
انسان به یاد حدیث معروف سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) می‌افتد که درباره گروهی از مردم فرمود: اَلنّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیا وَالدِّینُ لَعِقٌ عَلَی اَلْسِنَتِهِمْ؛ مردم بندگان دنیایند، و دین تنها بر زبان آنها دور می‌زند!
R. a
ازدواج که معمولا باید چشمه جوشانی از شادی برای خانواده‌های دو طرف باشد، تبدیل به یک دوران مصیبت‌بار و غم‌انگیز شده؛ چرا که پشت داماد در زیر بار مهرهای سنگین، اعم از نقد ونسیه، و هزینه‌های کمرشکن جشن عقد و عروسی و انواع تجمّلات و جواهرات، و پشت خانواده عروس در زیر بار سنگین جهیزیه که چیزی جز چشم‌ و هم‌چشمی و تقلیدهای کورکورانه و موهومات و خیالات، بر آن حاکم نیست، خم می‌شود و نزدیکان دو طرف گاه تلخ‌ترین ساعات عمر خود را در این جلسات به اصطلاح شادی یا مقدّمات آن می‌گذرانند!
javad
دختران زیادی در خانه‌ها مانده و در انتظار ازدواجند، و در حالی که هیچ مشکل اساسی ندارند، خود را در برابر انبوهی از مشکلات جانکاه و موانع غیرقابل عبوری مشاهده می‌کنند. از سویی دیگر نیز، پسران زیادی، سنین شاداب جوانی را پشت سر گذارده، و در زندگی سرگردانند، در حالی که آرزوی تشکیل خانواده را دارند، آداب و رسوم زشت اجتماعی و پیرایه‌های غلطی که به این امر حیاتی بسته‌اند، آنها را از رسیدن به مقصود باز می‌دارد. و عجیب این است که این مسأله در خانواده‌های مرفّه و فقیر از امور پیچیده به حساب می‌آید! چرا که هرکدام کوهی از توقّعهای غلط را بر دوش می‌کشند، و زیر آوار سنگینی از آداب و رسوم موهوم دست و پا می‌زنند.
💐
بسیاری از مردم چنان برای مهریه چانه می‌زنند که گویی می‌خواهند خانه و ملکی را خرید و فروش کنند و نه تنها به مهریه‌های نسیه و در ذمّه، بلکه به مهریه‌های نقدی از نوع «پول رایج» نیز قانع نیستند، چرا که با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و ارزش آن کاسته می‌شود. باید حتمآ «سکه‌های طلا» و «املاک ششدانگ» و مانند آن باشد. در برابر این گروه اخیر، بعضی (به تقلید اروپاییها که مهریه ندارند) بطور کلّی با مهریه مخالفند، و آن را بی‌معنا می‌دانند؛ در حالی که مهریه فلسفه‌هایی دارد که این گروه از آن غافل و بی‌خبرند. فلسفه مهریه را در چند مورد می‌توان خلاصه کرد: مهریه یک نوع اکرام و احترام نسبت به مقام والای زن است، و در واقع هدیه‌ای است از سوی شوهر که دلیل محبّت، و نشانه جدّی بودن پیمان زناشویی است.
💐
گیاهی که به مزبله‌ها می‌روید چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: اَلْمَرْئَةُ الْحَسْناءُ فِی مَنْبِتِ السُّوْءِ؛ زنِ زیبایی است که در خانواده آلوده و بدی پرورش یافته! این برداشت از ارزشهای حاکم بر انتخاب همسر کجا، وآنچه امروزه در میان گروهی رایج است که از مسأله مال وجمال نیز فراتر رفته و به اموال پدر و بستگان او می‌اندیشند، کجا یعنی انتظار مرگ آنها را می‌کشند تا صاحب ثروتی شوند! و گاه در برابر موهوماتی که مردم از نظر طبقات اجتماعی به‌هنگام ازدواج مطرح می‌کنند و یک جوان باایمان وپاکدامن را به حکم آن‌که پدرش مثلا یک کارگر ساده یا کشاورز است، لایق همسری دختر خود نمی‌دانند، و حتّی مسایل نژادی و قبیلگی را مقدّم بر این فضایل اخلاقی می‌شمرند، می‌گوید: مؤمنان خونهایشان مساوی، و همه در ازدواج با هم برابرند!
Mohammadii
و از همه مضحکتر این ‌که، گاه برای تیمّن و تبرّک در کنار مهریه‌های سنگین چند میلیونی، مهریه پانصد درهمی حضرت زهرا (س) را نیز ضمیمه می‌کنند! یا بعضی از قلمهای جهیزیه آن حضرت را برای تأسّی به آن بزرگوار در کنار اجناس لوکس و وسایل پر زرق و برق و گرانقیمت خود قرار می‌دهند. این درست به آن می‌ماند که در کنار سفره‌ای که انواع غذاهای رنگین داخلی و خارجی، و سنّتی و مد روز، در آن جمع است، مقداری نان جو و نمک هم قرار دهیم که این خوراک مولای متّقیان و پیشوای آزادگان جهان، علی (ع) است و ما شیعیان و پیروان مکتب او هستیم! چقدر این کار سطحی و شرم‌آور است!
Mohammadii

حجم

۴۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

حجم

۴۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

قیمت:
رایگان