دانلود و خرید کتاب فرسودگی هیجانی معلمان مهناز مستری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرسودگی هیجانی معلمان اثر مهناز مستری

کتاب فرسودگی هیجانی معلمان

نویسنده:مهناز مستری
انتشارات:نشر برگ و باد
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب فرسودگی هیجانی معلمان

کتاب فرسودگی هیجانی معلمان نوشتهٔ مهناز مستری است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب فرسودگی هیجانی معلمان

فرسودگی هیجانی که نوعی حالت تحلیل و خستگی است، جزء اولیه فرسودگی شغلی است. فرسودگی هیجانی مشتمل بر احساسات متنوع و وسیعی نظیر احساس تهی شدن هیجانی نسبت به کار و شغل، احساس خستگی در زمان‌های شروع کار، احساس ناکامی و سرخوردگی از کار و احساس فشار زیاد کاری از لحاظ هیجانی در مواقع انجام کار است.

فرسودگی هیجانی احساس بیش از حد هیجانی شدن توسط افراد درگیر با کار است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد شاغل از نظر فیزیکی احساس خستگی می‌کند و یا از نظر روان‌شناسی و احساسی تخلیه شده است. فرسودگی هیجانی ناشی از فشارهای عصبی و روانی است که باعث می‌شود فرد احساس درماندگی، خلق پایین، بی‌اشتهایی، گوشه‌گیری و کناره‌گیری از اجتماع کند و نتواند هیجانات مثبت و منفی را بروز دهد. عملکردش کاهش و توان استفاده از تمام توان و انرژی خود را ندارد. چنین فردی ممکن است در جستجوی مشاغل و نقش‌های اداری و اجرایی باشد. معمولاً افراد درگیر با فرسودگی هیجانی هیچ گونه پیشرفت و ترقی در زندگی حرفه ای و شخصی خویش ندارند.

کتاب فرسودگی هیجانی معلمان به این موضوع مهم در بین معلم‌ها می‌پردازد و سعی دارد با ارائهٔ راهکارها به آن‌ها یاری رساند.

خواندن کتاب فرسودگی هیجانی معلمان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همه‌ٔ معلم‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فرسودگی هیجانی معلمان

«مدارس، سیستم های اجتماعی بسیار پیچیده و دارای عناصر متعددی هستند که هر یک از این عناصر با یک دیگر و با محیط خود کنش و واکنش دارند. در مدارس، عنصر انسانی جایگاهی خاص دارد و در بین افراد حاضر در مدرسه، معلمان مهم ترین نقش را بر عهده دارند. معلمان به خاطر نقش حساسی که دارند، به طور دائم از طرف مدیران مدرسه، دانش آموزان، والدین آن ها، نهادهای سیاسی- اجتماعی و گروه های رسمی و غیر رسمی جامعه، تحت فشار هستند. به علاوه، آن ها با مشکلات عدیده ای در خارج و داخل مدرسه روبرو می باشند. مثلاً با افزایش روز افزون مسئولیت مدارس و پیچیده تر شدن محیط آن ها، از معلمان و مدیران مدارس انتظار می رود که فعالیت هایشان را در سطحی بسیار گسترده تر از قبل به انجام برسانند. هم چنین میزان مسئولیت آن ها جهت پاسخ گویی به دانش آموزان در رابطه با تغییرات پیشهٔ فرهنگی و تنوع نیازهای آنان که هر یک دارای توانایی های فیزیکی و ذهنی و سبک یادگیری متفاوتی هستند، روز به روز افزایش می یابد. این انتظارات روز افزون، معلمان را تحت فشار دائمی قرار می دهد و این فشارها اگر بیش از اندازه باشد، سلامت و آسایش شخصی آنان را به خطر می اندازند و ایشان را دچار استرس می‌کند؛ تا جایی که پس از مدتی، از توان و انرژی اولیهٔ آن ها کاسته شده و دچار فرسودگی می شوند. یافته ها: در ارتباط با حرفهٔ معلمی، کیراکو (۱۹۹۸) استرس که معلمان تجربه می کنند رابه عنوان «تجربهٔ معلم از هیجانات نامطبوعی چون: تنش، ناامیدی، اضطراب، خشم و افسردگی به دست آمده از جنبه های کاری به عنوان یک معلم» تعریف کرده است. با توجه به این که تدریس، عموماً به عنوان فعالیتی استرس آور شناخته می شود، بنابراین می توان گفت شغل معلمی از جمله مشاغلی است که خطر فرسودگی شغلی در آن به نسبت زیاد است. در واقع، معلمان به واسطهٔ ماهیت شغل خود، با مشکلات عدیده ای مانند: حجم زیاد کار، افت تحصیلی دانش آموزان، بی اعتباری حرفه، حقوق و مزایای ناکافی، عدم علاقهٔ دانش آموزان به تحصیل، نادیده گرفتن نیازهای معلمان از طرف سازمان‌های آموزشی، عدم حمایت از سوی خانواده، جمعیت زیاد کلاس ها، مسائل مربوط به ترفیع شغلی و تعارض نقش مواجه هستند؛ که همهٔ این مشکلات می توانند بر سلامت روانی معلمان تأثیر گذار بوده و با استمرار این مشکلات، آسیب پذیری آن ها بالا رفته ودر نهایت منجر به فرسودگی شغلی در میان آنان شود. آن چه ثابت شده، این است که فرسودگی در میان معلمان، یک پدیده ای بین المللی است و بسیاری از مطالعات در رابطه با استرس شغلی در میان معلمان بیان گر آن است که معلمان، سطوح بالاتری از استرس را در مقایسه با سایر مشاغل تجربه می‌کنند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

حجم

۸۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان