دانلود و خرید کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی ویلیام هـ. کمپل ترجمه مهران شایگان فرد
کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی اثر ویلیام هـ. کمپل

کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی

معرفی کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی

کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی؛ راهنمایی برای متخصصای بهداشت روان نوشتهٔ ویلیام هـ. کمپل و رابرت م. روهرباف و ترجمهٔ مهران شایگان فرد است و انتشارات ارجمند آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی

شناخت و درک مجموعه‌ای از عوامل پیچیده شامل ژن‌ها، داروها و مواد، آسیب‌پذیری‌های روان‌شناختی، عوامل تنش‌زای روانی اجتماعی و نیز عوامل فرهنگی و معنوی، درمانگر را برای ارائه تفسیر چندبعدی و درمان مؤثر و فراگیر بیماری یاری می‌‌دهد؛ عواملی که باعث شکل‌گیری و تداوم بیماری و مشکلات فراوان برای بیمار و اطرافیانش می‌شود. این مهم با گردآوری بیشترین اطلاعات مفید بیمار در زمان اندک مصاحبه و سازمان‌دهی آن محقق می‌شود.

دستنامه فرمول‌بندی زیستی روانی اجتماعی که بر اساس مدل جورج آنجل به رشته تحریر درآمده است به دانشجویان و دستیاران بهداشت روان کمک می‌کند تا با کمی تمرین، توانایی ارائه یک جمع‌بندی قابل قبول از وضعیت بیمار در کمترین زمان را کسب کنند و در نتیجه یک طرح درمانی چندبعدی و مؤثر برای بیمارانشان ارائه دهند.

دکتر کمپل و دکتر روهرباف، اساتید باتجربه و نامدار در زمینه آموزش دستیاری، بِحق توانسته‌اند با رعایت اصل ایجاز در حجمی اندک اصول کاربردی و مفید فرمول‌بندی را در این کتاب آموزش دهند که علاوه‌‌بر ارتقای مهارت‌های عملی خوانندگان، به آنان برای مطالعات وسیع‌تر بر اساس نوع تخصّصشان، سرنخ‌های مفیدی ارائه می‌دهد.

دکتر مهران شایگان‌فرد، دستیار روان‌پزشکی دانشگاه همدان، این کتاب را ترجمه کرده است.

دکتر الهام سالاری، فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان، استادیار دانشگاه همدان، دکتر محمد حقیقی، دانشیار روان‌پزشکی دانشگاه همدان و دکتر لیلا جهانگرد، دانشیار روان‌پزشکی دانشگاه همدان ویراستاران این کتاب هستند.

خواندن کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران رشتهٔ روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دستنامه فرمول بندی زیستی - روانی - اجتماعی

«قدم اول در شناسایی یک قالب، ارزیابی از نظر انقطاع در رشد روان‌شناختی است. بالینگر باید جهت استخراج تجارب آسیب‌زننده در زندگی بیمار به سرگذشتش به‌دقت گوش فرا دهد و کشف کند که بیمار چگونه با آن شرایط کنار آمده است. آنچنانکه قبل از این اشاره شد جهت تحقق این موضوع نیاز است که شما یک شرح حال اجتماعی و رشد "غنی از اطلاعات روان‌شناختی" تهیه کنید. برای یافتن تناقض‌ها در داستان بیمار به‌دقت گوش کنید و زمانی که بیماری به شما اظهار می‌دارد که کودکیش "عالی" بوده است و در عین حال می‌افزاید که پدرش الکلی بوده و مادرش از دوره‌های مکرر افسردگی رنج می‌برده است از پرسیدن سؤال‌های روشن‌کننده نترسید. به‌ندرت احتمال دارد که شخصی در چنان جَوی بزرگ شده باشد و در عین حال کودکیش "عالی" بوده باشد.

دوباره تأکید می‌شود که بر استخراج اطلاعاتی که بر یکی از سه قالب اصلی روان‌شناختی شامل اطمینان، کنترل و اعتماد به نفس اشاره دارد تمرکز کنید. آیا والدین جهت ارائهٔ حمایت عاطفی و حفاظت جسمی وی به اندازهٔ کافی مسئولیت‌پذیر و در دسترس بوده‌اند؟ آیا آنها بیش از حد وی را کنترل کرده‌اند و یا برعکس آنچنان انضباط اندکی اعمال کرده‌اند که بیمار محیطش را محدود و یا کنترل‌نشده ادراک کرده است؟ آیا والدین یا دیگران چنان بیمار را تحقیر کرده‌اند که در وی اعتماد به نفس سالم شکل نگرفته است؟ به یاد داشته باشید که این تفسیر شخص از تجارب است که مهم است و نه بالینگر و این تفسیر ممکن است با درجاتی از انحراف از واقعیت همراه باشد. برای مثال گرچه ادراک عدم پذیرش، رها شدن و عدم حمایت از جانب والد نتیجهٔ در دسترس نبودن وی است، لیکن دلایل این وضعیت ممکن است متعدد باشد؛ شامل افسردگی پس از زایمان، وابستگی به الکل، یا تعهد به یک شغل یا فرزندان دیگر.

این انقطاع‌های اولیه مهم هستند؛ چرا که در ایجاد پیش‌فرض‌هایی در بیمار از اینکه تعاملات با دیگران چگونه خواهد بود مؤثر است. اگر این ارتباطات اولیه [با والدین] تخریب شده باشد بیمار در روابطی که با دیگران (منجمله شما) برقرار می‌کند به چیزهای خاصی اعتقاد دارد که ممکن است صحیح نباشد. برای مثال، اینکه نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند و روی حمایت دیگران حساب کند؛ دیگران تلاش خواهند کرد که کنترل وی را به دست بگیرند؛ یا اینکه دیگران وی را تحقیر خواهند کرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۴۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

حجم

۵۴۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان