دانلود و خرید کتاب بارش سفره ماهی سروش چیت‌ساز
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بارش سفره ماهی اثر سروش چیت‌ساز

کتاب بارش سفره ماهی

انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بارش سفره ماهی

کتاب بارش سفره ماهی نوشتهٔ سروش چیت ساز است. نشر مرکز این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی یک مجموعه داستان ایرانی است.

درباره کتاب بارش سفره ماهی

کتاب بارش سفره ماهی ۸ داستان کوتاه از سروش چیت ساز را در بر گرفته است. عنوان این داستان‌ها به‌ترتیب عبارتند است از: «وازلین، پنیر و مرحوم گاسپارادزه» (برندهٔ جایزهٔ جشنوارهٔ داستان بیهقی در سال ۱۳۹۱)، «اسفار نیلگون جبروت»، «کنار اتاقک لطیف»، «پرواز سفره‌ماهی»، «خواب فرخ ثریا»، «آهو شدی به جست یا تانگوی عصر جمعه»، «بادِ نرم و آدمِ دوم» (برگزیدهٔ جشنوارهٔ داستان تیرگان در سال ۱۳۹۲) و «لولیدگی».

داستان کوتاه به داستان‌هایی گفته می‌شود که کوتاه‌تر از داستان‌های بلند باشند. داستان کوتاه دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی و برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع هستند، نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. گفته می‌شود که داستان کوتاه باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم میلادی خلق شدند، اما پیش از آن نیز ردّپایی از این گونهٔ داستانی در برخی نوشته‌ها وجود داشته است. در اوایل قرن نوزدهم «ادگار آلن پو» در آمریکا و «نیکلای گوگول» در روسیه گونه‌ای از روایت و داستان را بنیاد نهادند که اکنون داستان کوتاه نامیده می‌شود. از عناصر داستان کوتاه می‌توان به موضوع، درون‌مایه، زمینه، طرح، شخصیت، زمان، مکان و زاویه‌دید اشاره کرد. تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در جهان «آنتوان چخوف»، «نیکلای گوگول»، «ارنست همینگوی»، «خورخه لوئیس بورخس» و «جروم دیوید سالینجر» و تعدادی از بزرگان داستان کوتاه در ایران نیز «غلامحسین ساعدی»، «هوشنگ گلشیری»، «صادق چوبک»، «بهرام صادقی»، «صادق هدایت» و «سیمین دانشور» هستند.

خواندن کتاب بارش سفره ماهی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر ایران و قالب داستان کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره سروش چیت ساز

سروش چیت ساز نویسنده‌ای ایرانی و متولد سال ۱۳۵۷ در آبادان است. او کارشناس‌ارشد مهندسی هوافضا، داستان‌‌نویس و رمان‌‌نویس است. از او ۲ مجموعه داستان با نام «نوبت سگ‌ها» و «بارش سفره‌‌ماهی» توسط نشر مرکز به چاپ رسیده‌ است. بیشتر داستان‌های ۲ مجموعهٔ سروش چیت‌ساز در جشنواره‌‌های داستانی مختلف حائز مقام اول شده‌‌اند و در نهایت کتاب «نوبت سگ‌ها» نیز برگزیدهٔ اول دورهٔ هفدهم و هجدهم جایزهٔ مهرگان ادب شده است. از سروش چیت‌‌ساز در تابستان سال ۱۳۹۹ رمان «زل آفتاب» توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید. او نیز در سریال «نوبت لیلی» به نویسندگی پرداخته است.

بخشی از کتاب بارش سفره ماهی

«فرخ از رویایی به رویایی می‌رفت، از خوابی به خوابی، از کابوسی به کابوسی، از بیداری به بیداری. در جهانی که خودش بود، جهان ناپدید می‌شد و اگر جهانی می‌ماند، دیگر خودش را نداشت. ریحان را در آگاهی کوتاه بین خواب و بیداری یادش می‌آمد: همان حلقهٔ کوچکی که زنجیرهٔ خواب و بیداری را به هم می‌رساندحلقه‌ای با زمردی جاندار. آنجا ریحان را می‌دیدنه تنها اویی که در آن خواب کنار دریاچه بودکه تمام چیزی را می‌دید که ریحان بوداز کودکی تا مرگ. بزرگ شدن و پیر شدن. اولین‌ها و آخرین‌هاش. خنده‌هاش. آبگیر کبک‌ها. خواب‌هاش: خواب نرگس و دو بچه‌اش. شوهری که با آغوشی خالی می‌خفت. پدر که یک روز رفته و مرده‌بود. تمام ریحان را؛ در همان یک آن که با خود بود، ریحان را بغل می‌زد، از پله‌ای بالا می‌رفت و از روی سرسرهٔ عظیمی‌که انحنایی خربزه‌ای داشت سر می‌خورد؛ ریحان جیغ می‌کشید و می‌خندید. همان برش کوتاهی از ریحان که مزه کرده بود. همان صدا. همان قل‌قل خنده‌ها. کابوسِ آدم‌های دیگر بود تا شاید رویای ریحان باشد. ریحان بلند می‌خندید؛ جیغ می‌کشید:

«هااای چه خوب می‌سریم، تیهو جان!»»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱۱۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
تومان