دانلود و خرید کتاب آداب بی قراری یعقوب یاد علی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آداب بی قراری اثر یعقوب یاد علی

کتاب آداب بی قراری

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آداب بی قراری

کتاب آداب بی قراری نوشتهٔ یعقوب یاد علی است. انتشارات نیلوفر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این رمان کوتاه ایرانی برندهٔ جایزهٔ بهترین رمان سال ۱۳۸۳ بنیاد گلشیری بوده است.

درباره کتاب آداب بی قراری

رمان کوتاه آداب بی قراری با توصیف شرایط ذهنی فردی که در حال سیگارکشیدن است، آغاز می‌شود. شخصی به نام مهندس «کامران خسروی» و شکل مرگ او ذهن شخصیت سیگاری را اشغال کرده است. او سیگاری دیگر روشن می‌کند. آیا او همان مهندس کامران خسروی است؟ در ادامه متوجه می‌شویم که شخصیت مضطرب قصه همراه با کارگری در ماشین هستند و دارند به‌سوی کاری تازه می‌روند. این آغاز قصهٔ رمان کوتاه یعقوب یادعلی است. کامران خسروی (شخصیت اصلی این رمان کوتاه) در حال گذراندن زندگی خود است. او نمی‌داند که چه می‌خواهد و از آنچه دارد هم راضی نیست. او از مناسبات خانوادگی خسته شده و به اخلاقیات هم پایبند نیست، اما آن‌قدرها هم جسور نیست که صادقانه خود واقعی‌اش را به همه نشان دهد.

این اثر داستانی در روایتی واقعی و وهم‌آلود در نوسان است؛ ازاین‌رو نمی‌توان خط داستانی سرراستی از آن بازگو کرد. مهندس کامران خسروی در ادارهٔ کشاورزی واحد آب‌خیزداری در شهری نزدیک دنا احتمالاً یاسوج به همراه همسرش «فریبا» زندگی می‌کند. فریبا پس از ۴ سال زندگی در جایی دورافتاده او را ترک می‌کند و به خانهٔ پدرش در اصفهان می‌رود و از کامران می‌خواهد که انتقالی بگیرد و به اصفهان برود. کامران موفق می‌شود انتقالی بگیرد و خانه‌شان در یاسوج را به قیمت ۳۵ میلیون تومان بفروش. او در آغاز داستان با ساکی پر از پول، یک‌دست لباس و دبه‌ای بنزینْ کارگری افغان به نام «گلشاه» را به‌منظور انجام کاری اجیر می‌کند و به‌سمت اصفهان حرکت می‌کند، اما او نقشه‌ای دیگر کشیده و می‌خواهد در چای گلشاه مواد خواب‌آور بریزد تا وقتی خوابش برد، لباس‌های خود را تن او کند و ماشین را به آتش بکشد و ته دره بفرستد تا همه گمان کنند او مرده است و بعد زندگی جدیدی را شروع کند. تمام رمان در همین جاده می‌گذرد با مرور خاطرات وهم‌گونه‌ای از گذشته و آیندهٔ کامران. در این گذشته صحنه‌های نسبتاً اروتیک ارتباط کامران با «تاجماه» همسر «علی‌سینا»، یکی از کارگران واحد کامران، مرور می‌شوند.

این کتاب حاوی روایتی خیال‌آمیز و وهم‌آلود است و نویسنده در آن با شرح روزمره‌های زندگی‌اش نشان می‌دهد که چطور می‌توان به پوچی رسید. این کتاب یکی از جنجال‌برانگیزترین کتاب‌هایی بود که در دهه‌‌های گذشته در ایران منتشر شد؛ زیرا نویسندهٔ آن را به‌دلیل توهین به قوم لر بازداشت و به زندان محکوم کردند. رمان کوتاه آداب بی قراری نوشتهٔ یعقوب یاد علی را بخوانیم.

خواندن کتاب آداب بی قراری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر ایران و قالب رمان کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره یعقوب یاد علی

یعقوب یادعلی اول خرداد ۱۳۴۹ در نجف‌آبادِ اصفهان به دنیا آمد و سوم اسفند ۱۴۰۰ درگذشت. او نویسنده و فیلم‌سازی ایرانی بود. رمان «آداب بی قراری» او برندهٔ بهترین رمان دورهٔ پنجم جایزهٔ هوشنگ گلشیری شد. حدود یک سال پس از انتشار رمان «آداب بی‌قراری» در ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ یعقوب یادعلی به جرم توهین به قوم لر بازداشت شد (او خود از ایل بختیاری است). کانون نویسندگان ایران پیش از برگزاری دادگاه در بیانیه‌ای اعتراض خود را به دستگیری و محاکمهٔ این نویسندهٔ ایرانی ابراز کرد؛ نویسنده‌ای که سرانجام در دادگاه به ۳ ماه حبس تعزیری و ۹ ماه حبس تعلیقی مشروط به نوشتن ۴ مقاله محکوم شد و... . در سال ۱۳۹۳ بود که رمان کوتاه «آداب بی‌قراری» پس از ۱۰ سالْ رفع توقیف، چاپ و منتشر شد.

رمان دوم او به نام «آداب دنیا» در اردیبهشت ۱۳۹۵ توسط نشر چشمه چاپ شد.

مجموعه داستان‌های یعقوب یادعلی:

۱۳۷۷ - حالت‌ها در حیاط

۱۳۸۰ - احتمال پرسه و شوخی

۱۳۹۷ - متغیر منصور

رمان‌های یعقوب یادعلی:

۱۳۸۳ - آداب بی‌قراری - انتشارات نیلوفر

۱۳۹۵ - آداب دنیا - انتشارات چشمه

۱۳۹۸ - آمرزش زمینی - انتشارات نیلوفر

یعقوب یادعلی جوایز گوناگونی را هم از آن خود کرد.

بخشی از کتاب آداب بی قراری

«لبخندزنان چراغ اتاق‌خواب را خاموش کرد. طرح اندامش در نور کم‌رنگ مهتاب، وقتی شلوار را درآورد و پشت به در، روی تختخواب دراز کشید، مشخص و برجسته، ناخودآگاه، جایی توی ذهنش حک شد. سعی کرد وجودش را به نوای ملایم مدی‌تیشن بسپرد و به طرح تنی که دیده بود فکر نکند. می‌دانست فردا هم نمی‌تواند به موقع بیدار شود تا لحظه‌های طلوع خورشید را تماشا کند. بنابراین تلاش نمی‌کرد تمرکز کند و امشب را به ساعت بیولوژیک بدنش استراحت داد. با خودش عهد کرد پس‌فردا صبح به موقع بیدار شود.»

نظرات کاربران

Mehr
۱۴۰۲/۰۵/۱۶

بسیار روان و جذاب نوشته شده. فکر کنم همه مون حداقل یک بار آرزوی فرار را تجربه کرده باشیم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

قیمت:
۵۷,۰۰۰
تومان