دانلود و خرید کتاب بگذار آشغال بخورند رابرت آلبریتون ترجمه کیانوش یاسایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بگذار آشغال بخورند اثر رابرت آلبریتون

کتاب بگذار آشغال بخورند

امتیاز:
۳.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بگذار آشغال بخورند

کتاب بگذار آشغال بخورند نوشتهٔ رابرت آلبریتون با ترجمهٔ کیانوش یاسایی در انتشارات اختران منتشر شده است.

درباره کتاب بگذار آشغال بخورند

کتاب بگذار آشغال بخورند به این موضوع می‌پردازد که چگونه سرمایه‌داری گرسنگی و چاقی می‌آفریند. نویسنده توضیح می‌دهد با نوشتن این کتاب قصد داشته نشان دهد که ابعاد بحران‌های گسترده و عمیق سیستم غذای جهانی و سیستم کشاورزی جهانی تا کجاست. بحران‌هایی که علت اصلی آن‌ها خصلت سرمایه‌دارانهٔ این سیستم‌هاست. علاوه‌ بر این در این کتاب می‌خواهد گستره‌ای را که سرمایه‌داری در آن در ابعادی جهانی بحران‌های متعددی ایجاد می‌کند نشان دهد. نویسنده در این کتاب به‌خصوص بر مجموعه بحران‌هایی که حول سیستم غذایی است متمرکز شده است.

خواندن کتاب بگذار آشغال بخورند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به اقتصاد و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب بگذار آشغال بخورند

«برای اشاره به بحران غذا از استعاراتی مانند «سونامی» و «توفان» استفاده می‌کنند، و می‌خواهند طوری به ما القا کنند که گویی با یک بلای طبیعیِ کم‌وبیش پیش‌بینی‌ناپذیر مواجه شده‌ایم. اصطلاح «توفان تمام‌عیار» به‌خصوص خوش‌آمد ِذائقهٔ نشریات تجاری است؛ چون به این معناست که مجموعه‌ای گسترده از عوامل، به‌طور ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده به‌شیوه‌ای گردهم آمده‌اند که اثرات هرکدام چندین برابر شده و حاصل آن توفانی مهیب شده است. به‌علاوه، این استعاره‌ها تداعی‌گر واکنشی به‌صورت کمک‌های بشردوستانه به قربانیان بلاهای طبیعی است. بلاهایی که در آن هیچ‌کس را نمی‌توان مقصر دانست.

«سونامی» ِ گرسنگی نتیجهٔ خطای یک فرد، یک شرکت یا یک دولت نیست و نمی‌توان آن را بلایی طبیعی پنداشت. علت بحران کنونی غذا در دنیا نظام کشاورزی/ غذای ماست؛ نظامی سرمایه‌دارانه که عمدتاً در ایالات متحد پس از جنگ جهانی دوم توسعه یافته و تا به امروز به درجات مختلف خود را در سرتاسر دنیا گسترده است. من بر این باورم که مهم‌ترین علل این بحران را باید در پویش‌های سرمایه‌داری جستجو کرد، و راه‌حل‌های بلندمدت هم در گرو تغییردادن همین پویش‌هاست.

تصور شایعی در دنیا وجود دارد که می‌گوید سرمایه‌داری و دموکراسی هر دو تقویت کنندهٔ یکدیگرند. یکی از اهداف این کتاب نشان دادن این است که این فرضیه تا چه حد بی‌معناست. سرمایه‌داری فقط تا حدی، آن‌هم نه به‌صورت گسترده، می‌تواند دموکراسی را تقویت کند، چراکه لازمهٔ دموکراسی سطح بالایی از برابری است، در حالی که سرمایه‌داری نابرابری به وجود می‌آورد. سرمایه‌داری تا حدی از حقوق فردی، که یکی از ابعاد مهم دموکراسی است حمایت کرده است؛ با این حال، وقتی نابرابریْ بسیاری از مردم را در تنگدسی و نیازمندی شدید قرار می‌دهد، این حقوق فردی چنان بی‌مایه می‌شوند که معنای خود را از دست می‌دهند. آزادیِ بیان فوق‌العاده مهم است اما وقتی نابرابری شرایطی به وجود می‌آورد که عملاً فقط صدای عدهٔ معدودی از نخبه‌ها شنیده می‌شود، دیگر آزادی بیان هم معنای خود را از دست می‌دهد. از این رو، اهمیت دادن به حقوق فردی باید با اهمیت دادن به حقوق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی که از پیوندها و ازخودگذشتگی‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرد در تناسب باشد.»

نظرات کاربران

mahdokht
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

لطفا در بی نهایت قرار بدین

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
«سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که... در حدود ۳ میلیارد نفر از انواع سوءتغذیه رنج می‌برند... دست‌کم یک میلیارد و صد میلیون نفر گرسنه‌اند. این درحالی است که یک میلیارد و صد میلیون نفر دیگر بیشتر از نیازشان می‌خورند... نیمی یا بیش از نیمی از بیماری‌ها در دنیا ناشی از گرسنگی، پرخوری و کمبود ریزمغذیهاست... هرساله ۵ میلیون کودک از بیماری‌های ناشی از گرسنگی می‌میرند، و آنهایی هم که زنده می‌مانند غالباً رشد جسمی و روانی‌شان دچار مشکل
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
«بسیار بی‌شرمانه است که در قرن بیست ویکم در هر پنج ثانیه یک کودک زیر پنج سال در اثر بیماری‌های مرتبط با گرسنگی بمیرد... گرسنگی بیشتر از همهٔ جنگ‌های امساله می‌کشد. اما آیا نبردی با گرسنگی صورت می‌گیرد؟»(۲)
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
ترجیحات غذایی غالباً در سنین پایین شکل می‌گیرند
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
برخی مصرف کننده‌ها چنان اغوا شده‌اند که تصور می‌کنند برخی کالاها برای آنها خوشی و لذتی به همراه می‌آورد که بدون آن کالاها آن را از دست خواهند داد.
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
آن منزلت اجتماعی‌ای که داشتن برخی کالاها به همراه دارد هم به‌طور اجتماعی شکل می‌گیرد ــ مد لباس و هر کالای دیگری که به منزلت اجتماعی مربوط است مثالی است از این دست. برخی کالاها مانند شکر و توتون خصلت‌های اعتیادآوری دارند که به تمایلات افراد شکل می‌دهد.
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
اینکه افراد چه چیزی می‌خواهند یا نیاز دارند به‌طور اجتماعی از همان خردسالی در آنها شکل می‌گیرد. تمایلات کودکان قابل دستکاری است، و صنعت بازاریابی طوری روی این تمایلات کار می‌کند که از همان سنین ابتدایی الگوهای مصرف و وفاداری به نام تجاری در کودکان جا بیفتد ــ البته شرکت‌ها می‌خواهند این وفاداری تا آخر عمر دوام داشته باشد
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
بسیار بی‌شرمانه است که در قرن بیست ویکم درهرپنج ثانیه یک کودک زیرپنج سال در اثر بیماری‌های مرتبط با گرسنگی بمیرد... گرسنگی بیشتر از همهٔ جنگ‌های امساله می‌کشد. اما آیا نبردی علیه گرسنگی صورت می‌گیرد؟(۱۵۴)
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی در دنیا از آنِ کشورهایی است که سطح درآمدی متوسط و پایینی دارند.
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
در کشورهای توسعه‌نیافته کم و بیش با همان نسبتی که مصرف غذاهای فراوری شده و غذاهای آشغال گسترش یافته چاقی مفرط هم به آن کشورها راه پیدا کرده است.
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵
علاوه بر این بیش از ۵۰ درصد مقدار کالری دریافتی مردم آمریکا از چربی و شکر است، و امروز بیش از دوسوم مردم این کشور اضافه وزن دارند. (۱۰۰) از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵، یعنی فقط در پانزده سال، نرخ چاقی مفرط در این کشور دو برابر شد و به مرز ۴۰ درصد رسید. (۱۰۱) در این میان، گروه «خیلی چاق» (با حداقل ۴۵ کیلو اضافه‌وزن) با سرعت بیشتری از سایر گروه‌های چاقی دارد رشد می‌کند. آمریکایی‌ها به‌طور متوسط چهل درصد قند مصرفی‌شان را از نوشیدنی‌های غیرالکلی دریافت می‌کنند. در
کاربر ۲۳۷۴۶۱۵

حجم

۳۴۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۸۸ صفحه

حجم

۳۴۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۸۸ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان