دانلود و خرید کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر علی مروتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر اثر علی مروتی

کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر

نویسنده:علی مروتی
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر

تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر کتابی در زمینهٔ شهرسازی و توسعهٔ شهری از علی مروتی است که در انتشارات شهرسازی به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع اعمال مادهٔ ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها در زمینهٔ ساخت‌وسازهای شهری در شهر سنندج پرداخته است.

درباره کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر

 علی مروتی در کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر به یکی از مسايل مهم توسعهٔ شهری در قالب یک مطالعهٔ موردی در شهر سنندج پرداخته است؛ مشکل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و ناامن، اسکان‌های غیررسمی، زشتی سیمای شهر و هرآنچه مربوط به ساخت‌وسازهای بی‌تناسب در شهر و در نهایت توسعهٔ بی‌نظم و سازمان‌نیافتهٔ شهری می‌شود او در این کتاب ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها را دربارهٔ ساخت‌وساز و توسعهٔ شهری ملاک پژوهش خود قرار داده است. 

طبق کتاب حاضر، مادهٔ ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها چنین می‌گوید: «در اراضی با مساحت بیشتر از پانصد مترمربع که دارای سند ششدانگ است شهرداری برای تأمین سرانهٔ فضای عمومی و خدماتی تا سقف بیست و پنج درصد (۲۵%) و برای تأمین اراضی موردنیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر در اثر تفکیک و افراز این اراضی مطابق با طرح جامع و تفصیلی با توجه به ارزش افزوده ایجادشده از عمل تفکیک برای مالک، تا بیست و پنج درصد (۲۵%) از باقیماندهٔ اراضی را دریافت می‌نماید، شهرداری مجاز است با توافق مالک قدرالسهم مذکور را براساس قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری دریافت نماید.»

علی مروتی در این کتاب که به نظر می‌رسد پایان‌نامه و یا پژوهش دانشگاهی او باشد، پس از بیان مسئله و اهمیت موضوع موردمطالعه و همچنین تشریح مبانی نظری تحقیق کیفی خود، شهر سنندج را از جنبه‌های گوناگون جغرافیایی، پیشینه و تقسمات کشوری بررسی کرده و سپس به‌سراغ مطالعات جمعیتی و وضعیت اجتماعی و شهرداری آن رفته است. پس از آن، وضع موجود کاربری اراضی شهری در سنندج را بررسی کرده و وضعیت کالبدی این شهر را در گذشته و روند توسعهٔ ساختار کالبدی محلات مسکونی آن را تشریح کرده و سپس الگوی توسعهٔ بافت شهر را بررسی کرده است؛ سپس به‌سراغ تجزیه‌وتحلیل خود از داده‌های تحقیق رفته و در ۲ مبحثِ شرایط ملک قابل‌تفکیک و افراز و ارسال نقشه‌ٔ افرازی به شهرداری، شرایط و اقدامات لازم در اعلام نظر شهرداری طبق ماده‌ٔ ۱۰۱ به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از این پژوهش پرداخته است.

خواندن کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران رشتهٔ شهرسازی مخاطبان این کتاب‌ هستند.

 بخشی از کتاب تاثیرگذارترین استراتژی توسعه شهر

«ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها که دربردارنده ضوابط مرتبط با نحوه تفکیک اراضی است یکی از مهم‌ترین مواد قانون قدیمی شهرداری‌ها محسوب می‌شود که اخیرا اصلاحیه این ماده قانونی پس از رفت و برگشت‌های زیاد بین مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان تصویب و ابلاغ گردیده است و اگر چه تصویب این ماده واحده برخی از مشکلات اجرائی گذشته را مرتفع نموده اما نوع نگارش و کلمات بکار گرفته شده در متن این ماده اصلاحی به نحوی است که امکان تفسیرهای متفاوت را فراهم آورده و در مقام اجرا، کارکنان شهرداری‌ها از یک طرف و شهروندان متقاضی امر تفکیک از طرف دیگر، این قانون را به نفع خود تفسیر می‌نمایند و با توجه به اینکه بسیاری از ابهامات مطرح شده نسبت به این قانون بدلیل عدم توجه به سایر مقررات مر بوطه می‌باشد از این رو در این تحقیق سعی گردیده تا ابهامات و سوالات اساسی که پیرامون این ماده قانونی وجود دارد مطرح و در حد توان پاسخ این ابهامات نیز با لحاظ سایر قوانین مرتبط ارائه شود. زارت کشور و شهرداری‌ها و اداره ثبت اسناد و املاک نهادهایی هستند که با ماده ۱۰۱ قانون شهرداری مستقیما مرتبط می‌باشند. 

در نهادهای وابسته به این سه دستگاه اجرایی تفسیرهای متفاوتی از ماده ۱۰۱ قانون شهرداری وجود دارد. ماده قانونی مذکور مرتبط به تفکیک و افراز اراضی می‌باشد. در برخی از موارد، برداشت نادرست احکام از قوانین راجع به آنها دچار اختلالاتی در حوزه فعالیت این سه ارگان می- گردد؛ این در حالی است که احکام صادره از دادگاه‌ها و تفاسیر مختلف از مواد قانون شهرداری‌ها نیز ممکن است در این حوزه به این اختلالات دامن زند. (زبردست،۱۳۸۳: ۳). شهر سنندج به عنوان مرکز استان و قطب خدماتی برتر، اکثر واحدهای اقتصادی واجتماعی استان را در خود متمرکز کرده است وااین عامل می تواند باعث انگیزه ی بیشتر مهاجرت های شهری و روستای از دیگر نقاط استان گردد. به گونه ای که در سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۴۲ درصد پروانه های ساختمانی صادره، ۲۱ درصد شعبه های پستی، ۲۹ درصد واحدها واماکن ورزشی،۲۱ درصد اماکن توریستی ۲۴ درصد حمل ونقل بار، ۳۶ درصد مراکز ارتباطی و تلفنی، ۳۶ درصد مدارس، ۳۷ درصد دانش اموزان، ۸۴ درصد دانشجویان و ۵۱ درصد اماکن مذهبی استان را به خود اختصاص داده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان