دانلود و خرید کتاب جامه‌دران هادی لزیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامه‌دران اثر هادی لزیری

کتاب جامه‌دران

نویسنده:هادی لزیری
انتشارات:انتشارات خیمه
امتیاز:
۴.۴از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جامه‌دران

کتاب «جامه‌دران» دربردارندهٔ صد عکس از آئین عزاداری بازار تبریز است که توسط هادی لزیری، گرفته شده است.

درباره کتاب جامه‌دران

هادی لزیری دربارهٔ انگیزهٔ جمع‌آوری این اثر گفته است: «همیشه آرزو داشتم که بتوانم مجموعه عکسی از آیین حسینی بازار تبریز را گردآوری و منتشر کنم. آیینی که در آن بزرگ شده‌ام و با خاطرات کودکی‌ام درهم تنیده است. هر سال که در این مراسم شرکت می‌کردم، ایده‌ای نو در ذهنم شکل می‌گرفت. شاید بتوان گفت که این عکس‌ها رسوب تصاویر کودکی‌ام هستند که پس از سی‌سال به عینیت رسیده و بر روی کاغذ چاپ شده‌اند.»

هادی لزیری با چندین‌بار بازبینی موشکافانه از بین هزاران عکسی که در مدت قریب به سه‌سال (پس از ورود و تحصیل در حوزه‌ٔ عکاسی) گرفته بود، به صد عکس حاضر رسیده است. او عکس‌ها را در چهار فصل گنجانده و شرحی نیز بر هر فصل نوشته است. در گزینش عکس‌ها و نگارش آن‌ها تلاش شده تا وفاداری به اصل رویداد حفظ شود. برای همین از ذکر نام افراد یا محله و دسته‌ٔ خاصی اجتناب شده است.

کتاب جامه‌دران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به آثار آیینی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب جامه‌دران

«از یک هفته مانده به محرم، بازار حال و هوایی دیگر دارد. بازاریان حساب‌هایشان را مرتب می‌کنند، موجودی انبار بررسی می‌شود و مطالبات و دیونشان را تسویه می‌کنند. بازار مهیای آیین است. اینجا جایی است که می‌توان محرم را با تمام وجود احساس کرد. رویدادی عظیم در حال وقوع است. کم‌کم علم‌ها نصب می‌شوند و تیمچه‌ها و سراها با خرجی که همه‌ی حجره‌داران در آن سهیم‌اند، رخت عزا می‌پوشند. صحبت‌های اهالی بازار بیشتر درباره‌ی تدارک و تنظیم برنامه‌های پنج‌روزه‌ی آیین است؛ هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم محرم. روز هشتم، شور و شوق مضاعف است. صندلی‌های کرایه‌ای در حجره‌ها چیده می‌شوند، سماورهای بزرگ برپا می‌شوند و بساط چای آماده می‌شود. و طعامی که هر کس در وسع خویش نذر این پنج روز کرده است. حجره‌ها و داالان‌های بازار آب و جارو شده‌اند. دسته‌ها آمده‌اند و مردم هم همه منتظرند تا نوای حسینی اولین دسته بر گنبدهای رشک‌برانگیز بازار طنین بیافکند و خالی کنند عقده‌های مانده بر دل را. عرضه پیش کریم برند و درد دل به دوست گویند. نوای اولین دسته بلند شد و بغض‌ها شکست...!»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۰۵/۲۶

کتاب ۴۴۴ از کتابخانه همگانی ، عکسهای زیبایی بود. ای کاش که هرکدام از عکسها توضیحی هرچند مختصر داشتند برای مخاطبی که با عزاداری بازار تبریز آشنایی ندارد !

canopusoheil
۱۳۹۹/۰۱/۱۸

نداشتن کپشن برای عکس‌ها انگار یتیمشون کرده و این خوب نیست

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۷٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان