دانلود و خرید کتاب انسان و خانه مریم نصراصفهانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انسان و خانه اثر مریم نصراصفهانی

کتاب انسان و خانه

انتشارات:نشر کرگدن
امتیاز:
۳.۸از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب انسان و خانه

کتاب الکترونیکی «انسان و خانه» نوشتهٔ مریم نصراصفهانی در نشر کرگدن چاپ شده است. زن، قلمرو عمومی و قلمرو خصوصی در یونان باستان موضوعاتی است که این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

درباره کتاب انسان و خانه

فصل نخست کتاب به مفهوم اویکوس یا خانوار در پولیس یا دولت‌شهر/حکومت‌شهر پرداخته‌ است. در فصل دوم، ابتدا آرای فیثاغورس دربارهٔ زنان و خانوار بررسی شده و پس از آن بر آثار به‌جامانده از زنان فیلسوف فیثاغوری تمرکز شده است. در فصل بعد رسالهٔ تدبیر منزل کسنوفون با تأکید بر جنبه‌های جنسیتی آن بررسی شده است. فصل بعدی به بررسی آرای افلاطون در این زمینه اختصاص دارد و، به‌طورخاص، بر جمهوری و قوانین متمرکز است سپس به ارسطو پرداخته‌ شده است. تمرکز این فصل بر رساله‌های سیاست، اخلاق نیکوماخوس و اکونومیکا است. در آخرین فصل نویسنده به میراثی که شاعران برجا گذاشته بودند برگشته است. از میان صداهایی که شاعران به سکوت زنان داده بودند، پنه‌لوپه، آنتیگونه، کلئوتایمنسترا، مدئا، لیسیستراتا و پراکساگورا و نمایش‌نامه‌های منتخب و چشم‌انداز اخلاقی و جنسیتی‌ای که آنان به ما نشان می‌دهند انتخاب شده است. در پایان نیز جمع‌بندی مختصری از مباحث مذکور ارائه شده است.

کتاب انسان و خانه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفه پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب انسان و خانه

«بااین‌وصف، بدون اویکوس عملاً حق شهروندی و امکان فعالیت سیاسی در پولیس برای یک یونانی فراهم نمی‌آمد. یونانیان برای اینکه در پولیس پذیرفته شوند، باید عضوی از یک اویکوس می‌بودند؛ مولودی مشروع از ازدواجی قانونی که قوانین و ارزش‌های فرهنگی و دینی شهر را پذیرفته و به آن ملتزم است. همچنین، تعلق داشتن به یک اویکوس، به‌طورضمنی، مؤید این مطلب بود که شهروند مذکور به‌لحاظ اقتصادی انسانی مولد و مفید برای پولیس است. این پایگاه اخلاقی و اقتصادی می‌تواند دلیلی بسیار خوب برای اهمیت ساختار اویکوس نزد متفکران یونانی باشد.

اویکوس‌های یونانی بازتابانندهٔ سبک زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پولیس خود بودند و طبعاً پولیس بهتر اویکوس بهتری داشت. مطابق فکر یونانی، امکانِ داشتنِ زندگیِ سعادتمندانه در پولیس بیشتر از ساختارهایی است که نظام‌های متفاوتی دارند. در میان انواع پولیس‌ها، مردان و زنان، بزرگسالان و کودکان، بردگان و افراد آزاد در «پولیس خوب» زندگی سعادتمندانه‌تری خواهند داشت تا در پولیس بد. افراد و اویکوس‌ها اجزای ساختاری ضروری برای یک واحد اخلاقی و سیاسی بزرگ‌تر، یعنی پولیس، هستند که در جایگاه والای آن شریک‌اند و این وجه تمایز جدی اویکوس در یونان و دیگر نقاط جهان است که با پولیس بیگانه بودند. همهٔ اعضای اویکوس اعم از مرد و زن، بزرگسال و کودک «جایگاه اخلاقی» والایی دارند، زیرا اویکوس است که پولیس را می‌سازد. پولیس در ارتقای حدود اخلاقی درون اویکوس مؤثر است، زیرا اعضای خود، خاصه مردان را، به عمل مطابق فضایل اصلی موردنیاز برای جامعهٔ سعادتمند فرامی‌خواند؛ البته تا حدی که شهروندیِ فرد اجازه می‌دهد و برای او مقدور است.

درعین‌حال، اویکوس در کنار پولیس متولی آموزش نسل بعدی هم هست و این نکته اهمیت آن را تشدید می‌کند؛ هیچ‌یک بدون دیگری موفق نخواهند بود. به عقیدهٔ نیگل، این نکته تأییدی بر این ادعا است که کارکرد اویکوس تنها اقتصادی نبوده و به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز تسری می‌یافته است. این کارکرد برای فیلسوفانی که از یک سو با آموزه‌های شاعران مواجه بودند و از سوی دیگر سوفسطاییان را در میدان داشتند اهمیتی بسیار داشت.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۰۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۹۰۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان