دانلود و خرید کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران قاسم قلیزاده پهنوار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران اثر قاسم قلیزاده پهنوار

کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران

معرفی کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران

کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران نوشتهٔ قاسم قلیزاده پهنوار است. انتشارات آفتاب گیتی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، دربارهٔ موضوع مهم وکالت، وظایف وکیل و حق انسان‌ها برای داشتن وکیل است.

درباره کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران

کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران با مقدمه‌ای دربارهٔ هدف از وکالت و نیز وظایف وکیل آغاز می‌شود.

نویسندهٔ کتاب حاضر، قاسم قلیزاده پهنوار، باور دارد که وکیل هدفی جز اثبات یا رد دعوا به نفع موکل محق خود ندارد؛ او به دنبال آن است که با یاری از فنون دفاع، قاضی را مجاب کند که تنها مدافعات اوست که با ضوابط حقوقی حاکم بر دعوا انطباق دارد.

نخستین فصل این کتاب به ارائهٔ چارچوب نظری و تعریف برخی مفاهیم پرداخته است. در این فصل مفاهیمی مانند وکیل، وکالت و دلیل اهمیت آنها توضیح داده می‌شود.

فصل دوم به رویکردهای جامعه‌شناختی و حقوقی به مصونیت دفاعی وکیل پرداخته؛ فصل سوم از حق برخورداری از وکیل و تضمین‌کننده‌های آن می‌گوید؛‌ فصل چهارم، گونه‌های مختلف محدودیت‌های حق دسترسی به وکیل را شرح می‌دهد و... .

این کتاب با توضیحاتی دربارهٔ آزادی دفاع و آزادی انتخاب وکیل و محدودیت‌های آن پایان می‌گیرد و سپس نتیجه‌گیری می‌کند.

برای نگارش این کتاب، از منابع متعددی استفاده شده است.

خواندن کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران و دانشجویان رشتهٔ حقوق و به‌ویژه شغل وکالت پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب مصونیت وکیل و آزادی دفاع در نظام حقوقی ایران

«حق داشتن وکیل برای مردم، یک تکلیف برای دولت‌هاست به همان میزان که حفظ جان انسانها برای دولت در اولویت است. رویکرد و کارکرد وکلای مدافع در جهت تحقق عدالت کیفری، نه تنها ضروری است از سوی دولتهای متبوعه آنها مورد احترام و حمایت قرار گیرد، بلکه باید از سوی دولتهای آنها نیز تضمین گردد.

یکی از اجزای ذاتی محاکمه عادلانه عبارت از حقوقی است که در معنای نسبتاً محدود، حقوق قانونی تلقی می‌شود و شامل آزاد بودن از چیزی (مصونیت)، مانند حق بر بازداشت نکردن خودسرانه یا برخورداری از چیزی مثل حق داشتن وکیل است.

ضرورت صیانت از نهاد وکالت سبب شده است که در بسیاری از کشورها امتیاز ویژه ای تحت عنوان مصونیت و استقلال به وکلا اعطاگردد. این تاسیس قانونی به منظور تامین آزادی بیان و حفظ استقلال آنها در راستای انجام و ایفای مطلوب وظایف پیش بینی شدهٔ خوداست. در توجیه مصونیت قضایی وکلا نظریات متعددی مطرح شده است که مهمترین آنها نظریه مصلحت خدمت و اهمیتشغل، دادخواهی عادلانه و تامین حقوق دفاعی موکل، تضمین آزادی وکیل در برابر اشخاص ثالث، لزوم اجرای عدالت و حفظ حقوقعمومی، و عدم سوء نیت مجرمانه وکیل است.

اهمیت نهاد وکالت به منزله یکی از مهمترین جلوههای حقوق شهروندی و تضمین دادرسی عادلانه، پرورش یافته مکتب حقوق بشر و رهیافتی به سوی اجرای عدالت و حفظ کرامت انسانی بوده و در بسیاری از اسناد بین المللی هم به رسمت شناخته شده است. بنابراین میتوان گفت که وکیل و نهاد دفاع نقش مستقیمی در استقرار حاکمیت قانون و حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی دارد. لازمه این حضور در ساختار قضایی، قبول و پذیرش صیانت از وکیل و نهاد وکالت است. بنابراین توجه مصونیت دفاعی وکیل دادگستری در حقوق کیفری ایران می‌تواند موجب توسعه سیستم قضای و مدرن شدن آن شود. با شمول وگستردگی این اصل و آثار این اصل نظارت بر مال، جان، حیثیت، شغل، آزادی بیان، مسکن و سایر حقوق قانونی متولیان نهاد دفاع تابع تشریفات خاص و سختگیرانه قانون نظارت بر رفتار قضات قرار گرفته و این نظارت علاوه بر قانون خاص، در مراجع قضایی خاص و توسط مقامات قضایی خاص صورت می‌پذیرد و تمسک به اصل مصونیت دفاعی و آثار آن، نحوه اعمال قدرت قضایی در دعاوی کیفری و مدنی علیه متولیان نهاد دفاع را تابع احکام خاص و مستلزم اعمال تشریفات خاص قضایی در مراجع قضایی ویژه می‌نماید.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

حجم

۲۱۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
تومان