دانلود رایگان کتاب حجاب رحمت الله شریعتی نجف آبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب حجاب


کتاب حجاب نوشتهٔ رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی است و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اصفهان آن را منتشر کرده است. این کتاب دربارهٔ جمال در حجاب، عفاف در نگاه و کمال در زنان است.

درباره کتاب حجاب

در مورد حجاب اسلامی، جایگاه، نقش و حقوق زن و مسئلهٔ نگاه و ویژگی‌های زنان و...، در کتاب حجاب چند مطلب مهم و مورد نیاز تحقیق و پی‎جویی می‎‌شود که از این قرار هستند: حجاب در جهان‌بینی دینی به این معناست که مرتبهٔ هر موجودی عین آن موجود است و تخطی از آن مرتبه، نابودی آن موجود است، لذا تخطی محال است و در حکمت عملی و شریعت نبوی به معنای این است که زن با ستر، موقعیت توأم با کرامت خود را حفظ می‎‌کند و الا نابود می‎‌گردد. عده‌‎ای که به حجاب ایراد می‌‎گیرند آن را به معنای اولیه‌‎اش که به معنای «درپرده‌کردن و بازداشتن از درآمدن و حایل میان دو چیز و سدّ و حبس» است گرفتند، درحالی‌که در اسلام ستر و پوشش، مطرح است و اساس آن هم حیا و بزرگواری روح و طهارت روان و جمال برای زنان است، پس حجاب در معنای جدید همان روگیری است. حجاب از ضروریات اسلام است و به عنوان اصل تلقی می‎‌شود ولی فرم و شکل آن، فرع و قابل تغییر است. بهترین ستر و حجاب چادر است و آن منافات با آزادی زن در هیچ زمینه‌‎ای ندارد و تخطی از آن یا بدحجابی، عامل سلب حریت و عین اسارت و نفس حقارت و خودِ هلاکت، در دنیا و آخرت و رسوایی دو جهان است. از عناد و خصومت و دشمنی مُلحدین نسبت به پوشش زن متوجه می‎‌شویم که پوشش از لحاظ اقتصادی و پیوند خانوادگی و امنیت اجتماعی و مسئلهٔ سیاسی و حماسی و دینی و معنویت بشری و...، نقش زیاد و فراگیر دارد و آن، علت اصلی در نابودی دشمن بین‌المللی و مهاجم جهانی و عامل پیشرفت صنعت و علم و هنر است. جواز عدم پوشش صورت زن، مستلزم جواز رؤیت آن نیست.

از دیگر موارد بررسی‌شده در این کتاب می‌توان به این گزینه‌ها هم اشاره کرد: از دلایل وجوب حجاب، عقل و فطرت و شرع و حیا و سلامتی جان و حفظ نسل و تعالی انسان است.

 ایمان و تقوی و عمل صالح که اساس ارزش انسان است، بین زن و مرد تفاوتی ندارد، چراکه روح، مذکر و مؤنث نیست.

تفاوت زن و مرد محکوم نیست، بلکه تبعیض، مطرود است. قرآن اختلاف مرد و زن را از لحاظ جنسیت بلکه صنفیت تأیید کرده است که آن، مربوط به تن و جسد است، نه روح و کمال. اساساً تبعیض، ترکیب ناموزون و زشت و تفاوت، تألیف موزون و زیباست.

 اسلام توسط حجاب، از جهت توسعه اقتصادی که فی‌المثل همان به کار افتادن کارخانه‎‌های پارچه‌‎بافی برای تهیه چادر و توزیع و دوزندگی و... و متنبه‌ساختن مردم از زیبایی حجاب و زینت لباس است، دنیا را متحول کرد.

 آیین حضرت محمد (ص) به طهارت جامعه بسیار زیاد عنایت دارد که مهم‌ترین عامل آن کنترل نگاه و مراعات پوشش و حکمت در افکار و ظرافت در گفتار و ادب در رفتار است.

اکنون غرب بیشتر مصداق بارز جاهلیت دیگری است که زن را بازیچه تبلیغات برای سرمایه‌‎داران بزرگ و عامل نمایش فیلم‌های خلاف عفت عمومی و سبب انحراف جوانان دختر و پسر و اغفال آنها از جمال انسانیت و او را وسیله اعتیاد و بزهکاری و عیاشی و کیافی و وسیله‌ٔ کشاندن آنها به سمت و سوی زیبایی‌های زودگذر و زرق و برق دنیای دَنیّ و زر و زور و تزویر و او را علت غفلت آنها از رحمت رحمانی و میل به خصلت شیطانی قرار داده است.

 ریشه‌ٔ تمام گناهان از ناحیه نگاه انحرافی و لباس مبتذل و اصلاحِ (پیرایش و آرایش) خلاف شرع و حجابِ مغایرِ عرف (بدحجابی) و آرایش را در معرض نامحرمان گذاشتن و تبرج جاهلیت قرن بیستم و بیست و یکم و برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی و افکار و گفتار و رفتار ناهنجار و همکلام شدن زن و مرد نامحرم و مشکل جلوه دادن امر ازدواج است.

عرفان اسلامی و رهبانیت دینی، به کوه و دشت و دَمن پناه بردن و به فرار از جامعه و خانواده و دوری از سیاست و دنیا و پُست نیست. کافی است انسان مدت کمی از نگاه کردن خلاف شرع و بدحجابی و لباس خالی از عفاف و عدم رعایت حقوق خانواده دست بردارد، آن وقت خواهد یافت که به دولت عزت و ثروت اقتدار و کرسی کرامت و عرش عفت و معراج عبودیت و بهشت ربوبیت و رتبه فنا و پست باقی به بقاء الله رسیده است.

عاقلانه نیست که شخص، عاشق امر مجازی که زیبایی محدود و نسبی و زودگذر دارد بشود و از حقیقت امر و معشوق مطلق و دائمی و بی‌نهایت باز بماند. ما نباید مصداق کسانی باشیم، بلکه باید بهره‌ٔ خود را از دنیا بگیریم تا آخرت سعادتمندانه نصیب ما بشود، نه آخر و آغل شقاوتمندانه. امام علی (ع) در مذمت زنان مطالبی به ویژه در خطبه هشتادم نهج‌‎البلاغه دارد، از جمله این که آنها، در ایمان و عقل و اقتصاد، نقص دارند که عده‌‎ای، آن نکوهش‌ها را کلی و همیشگی و مربوط به طبیعت آنها نمی‎‌دانند، بلکه عارضی و منوط به موقعیتی خاص تلقی می‎‌کنند و این در حالی است که نویسندهٔ این کتاب هیچ نوع نکوهشی از بیان آن حضرت استنباط نمی‌‎کند، علاوه بر اینکه فریقی گفته‌‎اند که عنوان مذمت گونه‌ٔ خطبه از سید رضی است، نه از آنِ آن امام همام.

 نظر فلاسفه‎‌ای مانند ملاصدرا و ملاهادی سبزواری و ... پیرامون جایگاه و نقش زن، نقل و نقد و بررسی می‌‎شود، چرا که رأی آنها در این خصوص دستاویزی، برای حمله به بزرگان دین و چه بسا خود دین، توسط روشنفکر مآبان شده است.

شبهاتی در مورد بانوان توسط خودی و غیر خودی وجود دارد که به اهم آنها جواب داده می‎‌شود تا در این باب، معضِلات حل گردند. چون اساس جهان بینی و شاکله و سیرت انسان مخصوصاً زن در خانه و کاشانه شکل می‌گیرد، لذا پیرامون خانواده‌ٔ مطلوب دینی پژوهشی مستوفا تحت عنوان «خانواده در اسلام»، در آغاز کتاب، انجام گرفته است.

خواندن کتاب حجاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به تمام زنان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب حجاب

يكي از مشكلات و تهديدهای جدی عصر حاضر در اين مرز و بوم مخصوصاً در مغرب زمين تزلزل خانواده است كه علت اصلی آن، دين‌‌گريزی و يا نقصان حاكميت دينی در امور و شئون زندگی است. بسياری از دولت‌ها آنقدر كه به كشاورزی و دامداری توجه دارند به خانواده توجه ندارند و در اين باب بودجه هزينه نمی‌كنند و در نظر نمی‌گيرند و چه بسا تا می‌توانند با وسايل ارتباطی، خانواده‌ها را متزلزل و يا متلاشی می‌كنند.


نظرات کاربران

سید علی نصر
۱۴۰۱/۰۳/۰۴

خوندن این کتاب اطلاعات خوبی رو درباره حجاب منتقل میکنه

کاربر 7133685
۱۴۰۲/۰۷/۲۹

با خواندن این کتاب این سوال برایم پیش آمد که چرا همسر دکتر شریعتی حجاب نداشتند؟

کاربر 7568335
۱۴۰۲/۱۰/۰۶

این کتاب رو برای پیدا کردن راه حجاب دنبال کنید پشیمان نمیشوید

علی رحمانی رنانی
۱۴۰۱/۰۴/۰۹

بسیار عالی با متن روان و دلنشین

زهرا صادقی
۱۴۰۱/۰۳/۱۸

کتاب عالی و روان نوشته کتاب پرمحتوا بود و برای تمامی سنین مناسب است

محمد سلیمی فرد
۱۴۰۱/۰۳/۱۶

متن کتاب بسیار شیوا و قابل درک است بیسیار دقیق و زیبا راجع به حجاب صحبت شده است توصیه میکنم به دوستان

Alireza
۱۴۰۱/۰۳/۱۴

این کتاب بسیار خوب و مفید است

alirezaghiyasi
۱۴۰۱/۰۳/۱۲

کتاب خوب و کاملی هست ،

ehsan shafi-e
۱۴۰۱/۰۳/۱۲

بسیار عالی بود ک یکی از بهترین کتاب هایی بود که تا به حال خوندم

محمد حق شناس
۱۴۰۱/۰۳/۱۱

کتاب خوب درمورد عقلانیت حجاب کم پیدا میشه، ولی این کتاب یکه از همون کتاباس که با عقل حجاب رو برای انسان تداعی می‌کنه خوندش رو توصیه میکنم...

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
رایگان