دانلود و خرید کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان ویلیام ایندیک ترجمه محمد گذرآبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان اثر ویلیام ایندیک

کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان

معرفی کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان

کتاب الکترونیکی «روان شناسی برای فیلمنامه نویسان» نوشتهٔ ویلیام ایندیک با ترجمهٔ محمد گذرآبادی در انتشارات شرکت کتاب هرمس چاپ شده است. جذابیت ذاتی سینما به عنوان رسانه‌ای بزرگتر از زندگی در هر دو سطح دیداری و شنیداری، باعث شده نیروی روان‌شناختی بی‌نهایت قدرتمندی داشته باشد. بینندگان به معنای واقعی کلمه جذب فیلم می‌شوند و چنان پیوند عاطفی محکمی با شخصیت‌ها و پیرنگ داستان برقرار می‌کنند که توهماتِ روی پرده با حیات روانی آن‌ها گره می‌خورد. تماشاگران از طریق فرآیند ناخودآگاهِ «همذات‌پنداری»، واقعآ تبدیل به شخصیت‌هایی می‌شوند که با آنها همذات‌پنداری کرده‌اند و همان رشد روانی و کاتارسیسِ شخصیت‌های روی پرده را، به شکلی نیابتی، تجربه می‌کنند.

درباره کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان

فیلم‌ها تا اعماق ذهنِ ناخودآگاه بینندگان نفوذ می‌کنند و بر تفکر و احساس آن‌ها نسبت به خودشان و دنیای اطرافشان تأثیر می‌گذارند. رویکرد روانکاوانه به درک و آفرینش تصاویر، شخصیت‌ها و داستان‌های سینمایی منبع بی‌نهایت باارزشی برای فیلم‌سازان و فیلم‌نامه‌نویسان است. بینندگان نمی‌دانند وقتی یک فیلم ترس‌های اولیه، اضطراب‌های دوران کودکی، مسائل ناخودآگاه و تمایلات واپس‌رانده آن‌ها را فعال می‌سازد، چه دست‌کاری ظریفی در آن‌ها می‌کند. با این حال وقتی فیلم تماشا می‌کنند به‌شدت برانگیخته می‌شوند زیرا با شخصیت‌ها و تصاویر روی پرده به لحاظ عاطفی و روانی پیوند یافته‌اند. فیلم‌سازان و فیلم‌نامه‌نویسان با آگاهی از عملکردهای درونی ذهن بشر، در حرفه خود به مهارت و عمق بیشتری می‌رسند و فیلم‌های قوی‌تر و بامعناتری می‌سازند.

کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی و روان‌شناسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب روان شناسی برای فیلمنامه نویسان

تعویض جسم

تاکنون چندین فیلم از سناریوی «تعویض جسم» استفاده کرده‌اند تا معکوس شدن نقش میان والد و فرزند را عملا نشان دهند ــ که معمولا تأثیری کمیک دارد. در فیلم جمعه عجیب (۱۹۷۶ و ۲۰۰۳)، مادر و دختر به شکلی جادویی به یکدیگر تغییر شکل می‌دهند. همین شگرد در نسخه مردانه از همین پیرنگ یعنی فیلم مثل پدر، مثل پسر (۱۹۸۷) استفاده شده است. در تمام این فیلمها، بچه‌ها ناگهان از یک شهروند درجه دو، یعنی طفل، تبدیل به یک فرد بزرگسال می‌شوند و از تمام مزیتهای بزرگسالی بهره‌مند می‌گردند. در فیلم بزرگ (۱۹۸۸) وقتی آرزوی جاش در یک مسابقه جادویی در کارناوال، برآورده می‌شود و یک‌شبه بزرگ می‌شود، در آغاز از استقلال نویافته خود لذت می‌برد. و کوین (مکالی کالکین) در فیلم تنها در خانه (۱۹۹۰) وقتی ناگهان می‌فهمد اختیار یک خانه بزرگ در دست اوست و جز خودش کسی آنجا نیست، به خاطر رهایی از دست بزرگترها که او را محدود می‌کنند لذت زیادی می‌برد.

والدین هم وقتی نقش بزرگسالی خود را به عنوان والدین و کارگران مسئول از دست می‌دهند، نوعی خلاصی روان‌شناختی را تجربه می‌کنند و می‌توانند از اینکه دوباره همان بچه‌های بی‌خیال شده‌اند لذت ببرند. این فیلم‌ها معمولا موفق‌اند چون خیالات و تصوراتی را مطرح می‌کنند که برای مخاطب ملموس است. هم والدین و هم بچه‌ها می‌توانند با شخصیت‌های تغییرنقش یافته همذات‌پنداری کنند و به شکلی نیابتی لذت ببرند. اما سادگی این شگرد باعث می‌شود جای کمی برای تغییردادن حلّ وفصل داستان باقی بماند. در پایان، والد یا بچه یا هر دو باید به وضعیت اولیه برگردند، درحالی که از زندگی کردن در نقش کسی دیگر درسهای بزرگی گرفته‌اند. در هر دو آنها نوعی احساس احترام نسبت به تلاشهای طرف مقابل به وجود می‌آید (یعنی «علف همیشه سبزتر است»). و به‌علاوه یاد می‌گیرند برای اصلاح وضعیت ناگوار و غیرعادی خود دست به دست هم بدهند.

دنیای فیلمنامه (روایت - ساختار)
مدرسه ملی سینمایی ایران
دیالوگ
رابرت مک کی
مستند خلاق
ویلما دی ِ یانگ
مدرسه فیلم
محمد گذرآبادی
پرده سوم
درو یانو
بوطیقای ارسطو
مایکل تی یرنو
فیلمنامه نویسی ژانر
استفان و. دانکن
معماری درام
دیوید لتوین
ترسیم فیلمنامه سریال های تلویزیونی
دنیل پی کلویسی
چشمان فیلمساز
گوستا مرکادو
بیست کهن الگوی پیرنگ
رونالدو بی توبیاس
آناتومی فیلم
برنارد اف دیک
مبانی سینما ۱
ویلیام فیلیپس
تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی
چارلی موریتس
مبانی سینما ۳
ویلیام فیلیپس
مبانی سینما ۲
ویلیام فیلیپس
آناتومی داستان
جان تروبی
دکوپاژهای مرجع ۲
کریستوفر کنورتی
کارگاه پیشرفته فیلم‌سازی با فیلم‌سازان بزرگ
لوران تیرار
داستان
رابرت مک کی
بازیگری سینما
مایکل کین
مبانی بازیگری
ایرج افشاری اصل
میزان سخاوت شما ربط دارد به خیابانی که در آن قدم می زنید
چارلز مونتگومری
داستان
رابرت مک کی
شیر و خورشید
مرضیه یاراحمدی
بازیگری حرفه ای
ملیسا برودر
تاریخ هنر جهان
هورست وولدمار جنسن
تاریخ هنر
ارنست گامبریچ
زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد
سیدآریا قریشی
پرورش صدا و بیان هنرپیشه
سیسلی پری
هنر در گذر زمان (تاریخ کامل هنر جهان)
هلن گاردنر
داستان عکاسی
مایکل جان لنگفورد
چگونه در یک فیلم ترسناک زنده بمانیم؟
ست گراهام اسمیت
سبک ها در طراحی داخلی
محمد دبدبه
هنر بازیگری
استلا ادلر
فیلم ترسناک عصر قرنطینه
سیدآریا قریشی
فیلم ساختن
سیدنی لومت
چگونه فیلم دوبله کنیم؟
ابوالحسن تهامی
نظریه‌‌های رسانه
سیدمحمد مهدی‌زاده
جامعه شناسی موسیقی ایران
رضا برازنده‌نیا

نظرات کاربران

Mita
۱۴۰۱/۰۶/۰۷

چرا دونه دونه کتاب میشه خرید و سبد خرید نداره اخه

علیرضا
۱۴۰۱/۰۲/۰۷

هر فیلمنامه نویسی باید این کتاب را زیر و رو کند!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
قهرمان سربه‌زیر یکی از مضامین رایج در فیلمهای وسترن و دیگر ژانرهای معمولا خشن، قهرمان آرام و سربه‌زیری است که عاقبت دست به خشونت می‌زند. قهرمان سربه‌زیر، به تحریک تبهکارِ خشن، کم‌کم به جایی می‌رسد که سرانجام باید با بیدارکردن وجه خشن سرشت خود از آبرویش، خانواده‌اش و خودش دفاع کند. جذب شدن طبیعت خشن سایه در پرسونا، در نقطه اوج این پیرنگ‌ها به نمایش درمی‌آید، آنجا که قهرمان و تبهکار در صحنه رویارویی بزرگ به جان هم می‌افتند. شاید پرطنین‌ترین و آزارنده‌ترین نمونه از این مضمون را بتوان در فیلم سگهای پوشالی ساخته سام پکین‌پا دید که در آن یک پروفسور آرام و سربه‌راه و همسرش از سوی گروه اوباش آن قدر آزار می‌بینند که پروفسور باید برای دفاع از مردانگی و شرف خود به خشونت متوسل شود.
شهرام صفاری زاده
طغیان در برابر تمکین تک‌تک ما یک یاغی در درون خود داریم. برای همه ما پیش آمده که بخواهیم علیه چهره‌های مقتدر و سلطه‌جویی که در خانه، مدرسه یا سر کار با آنها روبه رو می‌شویم طغیان کنیم. شخصیت طغیان‌گر یکی از شخصیتهای بسیار آشنا در سینماست چون بینندگان بلافاصله با وی همذات‌پنداری می‌کنند. فرمول شورش با بی‌عدالتی آغاز می‌شود. در فیلم جسی جیمز (۱۹۳۹) مردان شریر راه‌آهن برای بیرون کردن کشاورزان فقیر از خانه‌هایشان به حقّه و خشونت متوسل می‌شوند.
شهرام صفاری زاده
ویرانگری در برابر عدم خشونت در فیلم سگهای پوشالی (۱۹۷۱) ساخته سام پکین‌پا، دیوید سامنر (داستین هافمن) به روستاهای انگلستان نقل مکان می‌کند تا به خیال خودش از خشونت امریکا بگریزد. اما لاتهای محل روزبه روز با وقاحت و وحشیگری بیشتری مزاحم دیوید و همسرش می‌شوند. آنها قلدری می‌کنند اما دیوید دائمآ کوتاه می‌آید، تا اینکه نقطه اوج فیلم فرا می‌رسد، لاتها زیاده‌روی می‌کنند و دیوید یک تجلی تمام وکمال را تجربه می‌کند که منجر به فوران خشونت و انتقام‌جویی می‌شود.
شهرام صفاری زاده

حجم

۸۲۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

حجم

۸۲۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

قیمت:
۶۶,۰۰۰
تومان