دانلود و خرید کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی هاجر کرمی بروجنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی اثر هاجر کرمی بروجنی

کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی

معرفی کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی

کتاب الکترونیکی «رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی» نوشتهٔ هاجر کرمی بروجنی در انتشارات نمای علم چاپ شده است. ریاضیات در دو جهت قابل توسعه است، یکی به سوی ریاضیات عالی و ساختارهایی با پیچیدگی متزاید و دیگری به سوی مبانی ریاضیات و شالوده‌هایی با تجرد و سادگی هرچه بیشتر. جهت اخیر، رویکرد فلسفه آموزش ریاضی را مشخص می‌کند. در فلسفه آموزش ریاضی می‌خواهیم به چیستی ریاضیات بپردازیم و بنیادهایی برای آن بیابیم، رویکرد و جهان بینی خود را (شامل اکتشاف ریاضی، کاربرد ریاضی و آموزش ریاضی توصیف و ارزش‌گذاری کنیم، معرفت ریاضی را صراحت بخشیم، به رابطه بین ریاضیات و دنیای طبیعی و این که آیا ریاضیات ارائه دهنده حقایق‌تردیدناپذیر است یا خیر بپردازیم، منطق استدلال‌ها را شناسایی کنیم، تلاش نماییم به تجارب و آگاهی‌های خود معنی، عمق و نظم بخشیم و بالاخره جایگاه ریاضیات را در میان معارف بشری مشخص کنیم. ‌

درباره کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی

از مهم‌ترین نظریه‌های یادگیری، رفتارگرایی و ساخت‌گرایی است. به ویژه ساخت‌گرایی و انواع آن که در دهه‌های اخیر بیشتر مد نظر بوده است. عناصر ابتدایی نظریه‌های ساخت‌گرایی در یادگیری به عهد عتیق باز می‌گردد،‌ اگرچه جدیدترین منبع موثر آن جین پیاژه می‌باشد. در سال ۱۹۸۷ و در یازده امین کنفرانس بین المللی روانشناسی آموزش ریاضیات،‌ بحث‌های مربوط به ساختارگرایی به صحنهٔ بین‌المللی کشانده شد. از آن تاریخ به بعد اشکال مختلف نظریه‌های ساخت‌گرایی در یادگیری از جمله ساخت‌گرایی اجتماعی که در مقابل ساخت‌گرایی رادیکال بوجود آمد، در ریاضیات و علوم دیگر بحث‌های بسیاری را بر انگیخت.

 تاکید عمدهٔ بسیاری از رویکردهای ساخت‌گرایی بر این است که به جای دریافت حاضر و آماده مطالب ریاضی، معانی ریاضیات به طور فعالی توسط خود یادگیرنده ساخته می‌شود. ساخت‌گرایی اجتماعی به عنوان پاسخی به ساخت‌گرایی رادیکال که فرد محوری از محدودیت‌های آن محسوب می‌شد و با تکیه بر آرا افرادی چون ویگوتسکی پا به عرصه آموزش نهاد. در ساخت‌گرایی اجتماعی تعاملات اجتماعی نقش مهمی در آموزش و یادگیری ریاضیات بر عهده دارند. ساخت‌گرایی اجتماعی سعی در یافتن ارتباط بین فرهنگ، پیشینه‌های قومی و تعاملات افراد و اجتماع با آموزش ریاضی را دارد.

کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به ریاضی و آموزش ریاضی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب رویکردهای فلسفی آموزش ریاضی بر یادگیری ریاضی

فلسفه ریاضیات

به عنوان یکی از قدیمی‌ترین علوم، و به عنوان یک پارادایم معین و دانشی یکپارچه، ریاضیات و فلسفهٔ آن زمینه‌های افتراق و جدل فراوانی را ایجاد نمی‌نماید. ولی اخیراً بحث جدیدی به نام " جنگ دانش‌ها" در مورد دیدگاه‌های فلسفی علوم و بویژه ریاضیات در ایالات متحده آمریکا و چند کشور انگلیسی زبان دیگر در گرفته است.

به طور سنتی تحقیق در زمینه آموزش ریاضیات از روش‌شناسی موجود در تحقیقات علمی مانند روانشناسی و زیست شناسی پیروی می‌کند. در این نوع تحقیقات به طور معمول از فرض‌های فلسفی مشخصی در رابطه با اینکه چه چیزی وجود دارد (هستی‌شناسی)، ما چگونه و چه چیزی را می‌توانیم بفهمیم (شناخت‌شناسی) و راه‌های مناسب کسب چنین دانشی چیست (روش‌شناسی) استفاده می‌شود.

پارادایم پژوهش علمی، چارچوب فرضیه ای را بنا بر داده‌های تجربی و واقعی گردآوری شده که اغلب کمی هستند ایجاد می‌نماید. بدین‌ترتیب چنین رویکردی سعی در کشف، آزمایش قوانین تجربی و عمومیت بخشیدن به آنها را دارد.

بالعکس پارادایم پژوهش توصیفی، مجموعه ای از فرض‌های فلسفی (هستی شناسانه، شناخت شناسانه، روش شناسی) مغایر و مختلف را در بر دارد و تقریباً در قالب تحقیقات علوم انسانی جای می‌گیرد. این نوع تحقیقات درجستجوی موقعیت‌های اجنماعی و انسانی واقعی بوده و معانی، مفاهیم و تعابیر فردی را پوشش نمی‌دهد. این تحقیقات بیش از آنکه در جهت تائید یک مطلب باشند در جهت جستجو و آزمایش موضوعات هستند.

از لحاظ تاریخی در تحقیقات آموزش ریاضیات و به طور وسیع‌تر در جامعه تحقیقات مربوط به آموزش، همواره بین طرفداران این دو نوع تحقیق اختلاف نظر وجود داشته است.

در طول تاریخ اندیشه، عواملی چند بر تفکر فلسفی انسان مؤثر بوده‌اند، عواملی همچون اعتقادات دینی و خرافات و علوم مختلف بشری. در این میان دو شاخه بسیار مؤثر، یکی ریاضیات و دیگری فیزیک، نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی را بر تفکر فلسفی بر عهده دارند. در این مقاله کوشیده شده تا تأثیرات و بحران‌های به وجود آمده توسط ریاضیات را بر فلسفه‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم و به طور اجمال به بررسی مفاهیم بی‌نهایت و تأثیر آن بر فلسفه یونان باستان و فیثاغورثیان و نیز تأثیر هندسه بر فلسفه جدید و معاصر و بحران‌های حاصل از متزلزل شدن این مقولات بر فلسفه پرداخته خواهد شد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

حجم

۱۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

قیمت:
۲۰,۵۰۰
تومان