دانلود و خرید کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی ادریس محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی اثر ادریس محمدی

کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی

معرفی کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی

کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی، نگاهی جامعه شناختی به مولفه‌های ژئوپولتیک، ثبات‌زا و ثبات‌زدا است. این کتاب به قلم ادریس محمدی، محمدمهدی جعفری وناشی و سعید غلامی در انتشارات آفتاب گیتی به چاپ رسیده است. این کشور از ۱۳ ایالت یا استان درست شده که در رأس هرکدام از آنها، یکی از شاهزادگان سعودی فرمان میراند که از اختیارات کامل برخوردار است. در عربستان در رأس حکومت مرکزی، پادشاه قرار دارد که ریاست قوهٔ مجریه، به عنوان اصلی‌ترین قوهٔ کشور، در دست اوست. میزان کنترل حکومت مرکزی بر همهٔ سرزمین عربستان به دلیل حضور شاهزادگان سعودی در امیری استانها، یکسان است

درباره کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی

عربستان سعودی تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب دارد.

دربارهٔ پیشینهٔ اعراب در مقدمه می‌خوانیم:

اعراب، پیش از اسلام زندگی بدوی و نخستین داشتند و قبیله‌های عرب که برای امرار معاش به چوپانی وابسته بودند، در جست‌وجوی آب و چراگاه از جایی به جایی کوچ می‌کردند. کمبود آب و چراگاه باعث بروز رقابت و در پایان جنگ و درگیری بین قبیله‌ها می‌گردید. بر اساس گفته قرآن، این سرزمین از زمان ساخته شدن خانهٔ خدا به دست ابراهیم (ع)، مورد توجه خداپرستان بوده است. در دوران بت‌پرستی نیز بت‌های بزرگی در آن نگهداری می‌شده است. با ظهور حضرت محمد(ص)، عربستان مرکز پایه‌گذاری تمدن بزرگ اسلامی شد. در زمان زندگی محمد (ص)، نخستین نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته برقرار شد. دین اسلام در زمان زندگانی او تقریباً در همهٔ عربستان رواج یافت. پس از رحلت حضرت محمد (ص)، خلافت توسط ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی(ع) ادامه یافت. در زمان حضرت علی (ع) حکومتی همراه با قانون‌ها و مقررات به‌ وجود آمده بود که رونق آن در سراسر جهان شهرت یافت.

و در ادامه تغییرات نوع حکومت را می‌بینیم:

 حکومت عربستان سعودی در سال ۱۷۵۰میلادی به وسیله محمد بن سعود پایه‌ریزی شد. پس از او عبدالعزیز بن سعود با پشتیبانی محمد بن عبدالوهاب، شهر ریاض را به تصرف درآورد. در زمان عبدالعزیز، عسیر، تهامه، حجاز، عمان، احساء ، قطیف، زیاره ، بحرین ، وادی الدّواسر، خرج، محمل، وشم، سُدَیر، قصیم، شمّر، مجمعه، منیح ، بیشه، رنیّه و ترابه تحت تصرف وهابیان درآمد. از سال ۱۹۳۲ میلادی که پادشاهی سعودی بنیان نهاده شد، این کشور پادشاهی مطلقه داشته است.

کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که تمایل دارند از حکومت‌های عربستان و نحوهٔ تقسیم قدرت در آن‌ها اطلاعاتی کسب کنند، مفید است.

بخشی از کتاب قدرت و حکومت در عربستان سعودی

هنگامی که محمد بن عبدالوهاب دعوت خود را آغاز کرد، به سبب ناخوانی آموزه‌هایش با اندیشه اسلامی، مورد اقبال مردم نجد قرار نگرفت و به همین سبب در سال ۱۱۵۳ پیوند میان محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود ، امکان گسترش و رشد کمی این اندیشه را فراهم کرد. ازاین رو، همواره رشد وهابیت در سایه قدرت و استفاده از زور بوده است. در دو دوره نخست این فرقه، پیوند وهابیت با آل سعود سبب مانایی این جریان شد و در دوره سوم، انگلستان نقش اساسی را در تاسیس و رشد و گسترش دولت آل سعود در سال ۱۹۳۲ به پادشاهی عبدالعزیز برعهده گرفت. به همین سبب وهابیت از آغاز پیدایش تا به امروز همواره به زور شمشیر توانسته اهداف خود را پیش ببرد و به گفته حامد الگار، پیوند محمد بن عبدالوهاب با محمد بن سعود در سال ۱۱۵۳ ،از آغاز تاکنون بیش از چهارصد هزار قربانی از جامعه اسلامی گرفته است که بیشتر آنان از اهل سنت بوده‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۱۴,۰۰۰
تومان