دانلود و خرید کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی) احمد عاملی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی) اثر احمد عاملی

کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی)

نویسنده:احمد عاملی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی)

کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی) نویسندهٔ احمد عاملی است که در انتشارات خوارزمی چاپ شده است. کتاب حاضر مجموعه ای از آثار مختلف منتشر شده مولف در حوزه توزیع،رفاه و یارانه انرژی مشتمل بر نظریه و مدلسازی می باشد. اقتصاد رفاه به دنبال شناخت رفاه جامعه و در مرحلهٔ بعد بیان روش‌هایی برای تعیین آن است. در همین راستا، باید بدانیم که در مرحلهٔ شناخت رفاه جامعه، نگرش‌ها به بحث رفاه و قضاوت‌ها دربارهٔ روش ارزشگذاری جامعه دربارهٔ رفاه گروه‌های جامعه است. باید بتوان از طریقی رابطه‌ای بین رفاه افراد جامعه و رفاه جامعه برقرارکرد.

درباره کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی)

کتاب دارای یک مقدمه مبسوط بر یارانه انرژی و پنج فصل می باشد. مقدمه ای بر یارانه انرژی و فصول اول و دوم و سوم به هم پیوسته و مرتبط می باشند، در مقدمه ، ادبیات لازم بعنوان بستری برای فهم تعاریف و الزامات تعریف شده در سه فصل بعدی ارایه شده است. در فصل اول در بحث توزیع وضع موجود، توزیع زمانی یارانه انرژی و آثار آن بر زیربخش های اقتصادی و اجتماعی بررسی شده تا با توزیع فعلی یارانه انرژی آشنایی حاصل شود و ضرورت تغییر وضع موجود احساس شود. در فصل دوم بر اساس روش شناسی مطرح شده معیار های لازم جهت توزیع بهینه که در فصل قبلی مطرح شده ، دقیقتر بررسی و کمی سازی شده و وضعیت زیر بخش های اقتصادی و اجتماعی در آن مشخص می شود.در فصل سوم بر اساس دو رویکرد مکمل هم، رتبه بندی بهینه زیر بخش های اقتصادی و اجتماعی ارایه می شود، بر اساس شاخص سازی نظریه عدالت در اسلام و رویکرد دوم برنامه ریزی خطی فازی می باشد. که هر کدام تخصیص بهینه ای را در توزیع زیر بخشی مطرح می کنند.

فصل چهارم و پنجم دو فصل مستقل از هم می باشد که در هر فصل ایده ای ارایه شده و در حد یک فصل کتاب به آن پرداخته شده و جمعبندی فصل در آن ارایه شده است. در فصل چهارم نظریه مولف در حوزه اصل مساوات در نظریه توزیع از منظر اسلام مطرح شده است. و در فصل پنجم نیز مولف بر اساس مطالعات انجام شده توابع پیشنهادی در حیطه سنجش رفتار توزیع در بین دهک های درآمدی را ارایه داده است که می تواند در حیطه مدلسازی مطرح شود و هم تلفیقی از دو دسته بندی کالا و خدمات در حیطه زیربخش اقتصادی و هزینه کرد دهک های درآمدی را علاوه برآن ارایه شده است که در مطالعات مشابه در حیطه توزیع یارانه می تواند استفاده شود.

کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان رشته‌های اقتصاد و مدیریت مخاطبان این کتاب هستند.

بخشی از کتاب برداشتی از توزیع و رفاه (نظریه و مدلسازی)

دو نظریه ی عمده درباره این که آیا قیمت حاملهای انرژی در ایران مشمول یارانه میشود یا خیر، وجود دارد.

نظریه اول :

این نظریه مبتنی بر در نظر گرفتن هزینه ی فرصت فروش حاملهای انرژی و قیمتهای داخلی فروش آن ها است و نظریه غالب نیز می باشد. تفاوت این دو قیمت یارانه انرژی است و نظریه پردازان این نظریه بر این دیدگاه تکیه دارند که بهترین قیمت، همان هزینه ی فرصت فروش اقلام حاملهای انرژی است. حال، چه این هزینه ی فرصت در یک بازار شکل گرفته و کامل نشان داده شود; مانند بازار نفت و حاملهای سوختی و چه در قالب مبادلات صادراتی به عنوان فروش گاز یا برق که بازار تشکل یافته نیست، محاسبه شود. هرگاه هزینه ی فرصت بیشتر از قیمتهای داخلی باشد، یارانه ی انرژی در نظر گرفته میشود.

نظریه ی دوم :

برخی از صاحب نظران، مبتنی بر دو رویکرد، قیمتهای فعلی حاملهای انرژی در ایران را مشمول یارانه انرژی نمیدانند. در رویکرد اول با توجه به قیمت تمام شده ی حسابداری و قیمت فروش آن، می تواند قیمت های فروش فعلی حاملهای انرژی سود آوری هم در پی داشته باشد. در دیدگاه دوم که مبتنی بر وظیفه و نگاه حاکمیتی است، دولت اختیار حاملهای انرژی را به عنوان انفال در اختیار دارد تا در بهترین وجه ممکن آن را برای رفاه و آسایش افراد جامعه سرمایه گذاری کند. بر این اساس ،در آمدحاصل از فروش حاملهای انرژی در حیطه نفت و گاز،انفال و متعلق به مردم است و برگرداندن آن در قالب وجه نقد و یا کالا یارانه نیست، بلکه برگرداندن حقوق افراد جامعه است که دراختیار دولت می باشد. در تکمیل این نظریه، عدم کارایی در مدیریت انفال مطرح میشود که این ثروت به صورت بهینه و کارا نیز مدیریت نمیشود و چه بسا که با مدیریت، وضعیت اقتصادی افراد جامعه به مراتب از وضع موجود بهتر و کامل تر خواهد شد.

نتیجه: در نهایت، با احترام به نظریه های مطرح شده و با پذیرفتن بهینه نبودن مدیریت انفال در باره حاملهای انرژی، عدم کارایی در مدیریت انفال و مفهوم اقتصادی یارانه را از هم جدا می دانیم و آن را تفاوت هزینه فرصت و قیمت فروش تعریف می کنیم و نظریه ی اول را به عنوان نظریه پذیرفته شده مطرح می کنیم .

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان