دانلود و خرید کتاب آزولا و تالاب انزلی پریسا جنوبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آزولا و تالاب انزلی اثر پریسا جنوبی

کتاب آزولا و تالاب انزلی

معرفی کتاب آزولا و تالاب انزلی

کتاب آزولا و تالاب انزلی تالیف دکتر پریسا جنوبی دانشیار دانشگاه خوارزمی و محمد مهدی امیری خوریه است که در انتشارات دانشگاه خوارزمی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب آزولا و تالاب انزلی

کتاب پیش رو حاصل سال ها تحقیق عملی در تالاب انزلی و مطالعه صدها مقاله علمی درباره سرخس آبزی آزولا است. پراکنش جهانی آزولا و بویژه رشد کنترل نشده آن در مزارع و بخصوص شالیزارها توجه به این گیاه آبزی را دو چندان نموده است. پس از ورود آزولا به ایران در دهه ۶۰ شمسی تا کنون اغلب مناطق شمالی کشور با این گیاه آشنا و تا حدودی درگیر شده اند. 

کتاب آزولا و تالاب انزلی به معرفی این سرخس آبزی پرداخته در فصول ابتدایی به بررسی تاریخچه، گیاه‌شناسی و چگونگی تکثیر و تولیدمثل آن پرداخته شده است. سپس به چگونگی شکل گیری و مشخصات تالاب انزلی و پوشش گیاهی این تالاب جهانی و حضور آزولا در آن توجه شده است. 

در فصول بعد به نحوه رشد آزولا و راهکارهای کنترل رشد آن به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات زیست محیطی حاصل از رشد بی رویه آن پرداخته شده است. پس از آن، کاربردهای مختلف آزولا و ارزش افزوده آن مد نظر قرار گرفته است و در آخر به نقش بوم شناختی و تاثیر آن بر حیات کره زمین اشاره شده است.

 خواندن کتاب آزولا و تالاب انزلی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

محققان، اساتید و دانشجویان رشته های مختلف علوم گیاهی، محیط زیست و کشاورزی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب آزولا و تالاب انزلی

این گیاه با ریشه های نازکی که دارد همانند فرشی است که روی سطح آب گسترش پیدا کرده است. طول گیاه برابر ۱ تا ۵/۲ سانتیمتر برای گونه های کوچک مانند آزولا پیناتا (Azolla pinanata) و بیش از ۱۵ سانتیمتر برای گونه های بزرگ مانند آزولا نیلوتیکا (Azolla nilotica) و آزولا فیلیکولیدوس(Azolla filiculoides) می باشد. آزولا از یک ساقه اصلی در حال رشد تشکیل یافته است که در سطح آب پراکنده بوده و در فواصلی منظم در طول ساقه اصلی ساقه هایی ثانویه در گوشه یا زوایای بین شاخه ها و برگ ها به کمک محوری از آن منشعب می شوند. این سرخس دارای ساقه زیر زمینی ریزوم می باشد که این ساقه در اغلب گونه ها کوتاه بوده که بر روی آن برگ هایی کوچک به شکل یک در میان قرار گرفته اند. ریزوم اصلی فاقد کلروفیل اما دارای رنگیزه های دیگری است. شاخه های جانبی سرخس نیز به شکل مستقیم به سیستم آوندی ریزوم اصلی متصل می‌باشند.

در برش طولی از ساقه منطقه مریستمی مشاهده می‌شود که توسعه یافتگی خاصی نداشته، برگ ها خیلی نزدیک به راس تمایز ‌می یابند و حفرات توسعه یافته در ائرانشیم برگ بسیار نزدیک به راس ساقه و در مراحل اولیه تشکیل برگ حاصل ‌می‌شوند. در برش عرضی ساقه لایه های مختلف سلولی مشاهده ‌می‌گردد، از خارج سلولهای اپیدرمی قرار دارند که نامنظم به نظر می‌رسند. لایه ای از سلولهای کلانشیمی در زیر اپیدرم قرار دارد. منطقه پوست توسعه یافتگی چندانی نداشته و استوانه آوندی از نوع هاپلواستل دیده می‌شود 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۶٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۹ صفحه

حجم

۱۶٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۹ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان