دانلود و خرید کتاب الگوی رهایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب الگوی رهایی اثر مریم عابدی ولوجردی

کتاب الگوی رهایی

انتشارات:انتشارات سروش
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب الگوی رهایی

کتاب الگوی رهایی به بازخوانی تأثیر انقلاب اسلامی در عرصهٔ جهانی می‌پردازد. این کتاب را مریم عابدی ولوجردی نوشته و انتشارات سروش آن را به چاپ رسانده است. 

درباره کتاب الگوی رهایی 

در انقلاب اسلامی ایران که تحت رهبری امام (ره) حرکتی جدید درراستای احیای اسلام نـاب محمـدی(ص) و اصول و ارزش‌های اسلامی، نه تنها در سـطح ملی، بلکه در سـطح بین‌المللی به شمارمی‌رود، حجم سنگینی از ادبیات نظری روابط بین‌الملل در سال‌های پـس از انقلاب و گذشـته، بـه تجزیـه و تحلیـل معانـی و مفاهیـم مختلـف اسلام سیاسـی اختصـاص یافتـه اسـت؛ به‌ویـژه چالش اسلام سیاسـی بـا نظم سیاسـی لیبرال ـ سـکولار در چهارچوب تهدید امنیتی نسبت به نظم و امنیت بین‌المللی مادی‌گرا، مورد تأ کید و توجه نظریه‌پـردازان غربـی قـرار گرفتـه اسـت. ایـن مقالـه، تأثیـر انقلاب اسلامی بـر حـوزه مفاهیم و نظریه‌هـای بین‌المللـی را مورد بررسـی قـرار می‌دهـد. انقلاب اسلامی ایـران کـه بـه تأسـیس جمهـوری اسلامی ایران انجامید، به‌عنـوان عاملی تعیین‌کننده، نظریـات روابط بین‌الملل را که بنیان آن بر سکولاریسم و لیبرالیسم استوار شده است، با چالش‌های ماهوی مواجه کـرد و سـبب تضعیـف و تزلزل گفتمـان سکولاریسـم در روابـط بین‌الملل کـه از قراردادهای غالب و حاکم بر روابط و سیاست بین‌الملل بوده، شده است.

کتاب الگوی رهایی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

کسانی که مایلند انقلاب اسلامی ایران را از جنبهٔ تأثیر آن بر کشورهای دیگر بررسی کنند، این کتاب را مطالعه کنند.

بخشی از کتاب الگوی رهایی

دانـش روابـط بین‌الملل، دانشـی اسـت کـه در غرب متولد شـده اسـت. مفاهیـم، نظریات، غربـی و محصـول دانشـگاههای ارو پا و آمریکای شـمالی اسـت. گفتمـان و ادبیاتـش کاملا پرسـش مطـرح ایـن اسـت کـه آیـا میتـوان ادعـا کـرد انقالبـی کـه در 1979 اتفـاق افتـاد، بـر ادبیات نظری دانش روابط بینالملل تأثیر گذاشته است؟ در پاسخ میتوان گفت با توجه بـه اینکـه انقالبهایـی کـه قبل از انقلاب اسلامی ایـران رخ داده بود، کالبدشـکافی شـده ً انقالب فرانسه از منظر رو ی بودند، از منظرهای دیگری موردامعاننظر قرارگرفته بودند. مثال کار آمـدن نسـلی از روشـنفکران و طـرفداران حقـوق شـهروندان، بـا تأ کیـد بـر دولتهـای ملـی، بـا تأ کیـد بـر نقـش دمکراسـی و حقـوق بشـر و بـا رو یکـرد لیبرالیسـم بـه منصـه ظهـور رسیده بود. بنابراین، نظریهپردازان غربی بیشتر از منظر مکتب لیبرالیسم به انقالب فرانسه نگریسـتند. آنهـا کـه انقالب روسـیه را کالبدشـکافی کرده بودنـد، از منظر نظریه کمونیسـم در روابط بینالملل و سوسیالیسم آن را موردبررسی قرار داده بودند؛ البته این سوسیالیسم، سوسیالیسـم کارگـری باتکیهبـر اندیشـههای نظریهپـردازان چـپ مثل مارکـس و هگل، لنین و رزا لوکزامبـورگ بـود. همـه اینها به ایـن دیدگاه پرداختنـد. بعد از آن، برخـی انقالبهای دیگـر ماننـد انقلاب چین هم رخ داد که البته تمایز آن از انقالب روسـیه آن بود که انقالب دهقانـی یـا روسـتایی بـود درحالیکـه انقلاب روسـیه انقلاب شـهری و کارگـری، امـا آن هـم از منظـر سوسیالیسـم، دهقانـی بـود. انقلاب کوبـا هـم انقالبـی سوسیالیسـتی بـود بـا صبغـه ناسیونالیسـتی؛ یعنی تلفیق رو یکردهای سوسیالیسـم و ناسیونالیسـم را داشـت درحالیکه انقلاب روسـیه رو یکـردی انترناسیونالیسـتی داشـت، ولـی همه آنها وجهمشـترکی داشـتند 16 | الگوی رهایی | کـه ماتریالیسـم بودنـد و بر مادیگرایی تأ کید میکردند. انقالب اسلامی ایـران جبهه نوینی را در بحث انقالبها آغاز کرد که میتواند موج معنا گرایی در روابط بینالملل تعبیر شود؛ انقالبـی کـه بهاصطلاح برخیهـا، انقلاب بـه نـام خدا یا بـه تعبیـر فوکویـی روحـی در کالبد جهـان بـیروح بـود. بنابرایـن، انقالب اسلامی رو یکـرد به معنویـت و نقش دیـن در پیروزی انقلاب اسلامی و پیونـد دیانت و سیاسـت )چون قبل از آن جنبـش الهیات رهاییبخش در آمریکای التین هم بود، ولی آن جنبش نگاه اجتماعی داشت( و نقش دین در پیشبرد اهـداف اجتماعـی و زدودن فقـر و برقـراری عدالـت بـود. حضـرت امـام دیـن را بـه سـاحت سیاسـت آوردند و سیاسـت اسلامی را موردتأ کید قـرار دادند و نظامـی را پایهگذاری کردند کـه بـه دو سـؤال ما کیاولـی و افالطونـی پاسـخ مـیداد. پرسـش افالطـون ایـن اسـت کـه چـه کسـی باید حکومت کند؟ افالطون در آن زمان به فیلسوفشـاه اعتقاد داشـت و ما کیاولی این بحث را مطرح میکرد که چگونه باید حکومت کرد و با تأ کید بر بحث هدف، وسیله را توجیـه میکنـد، بـه پادشـاه یـا پرنـس توصیـه میکرد کـه از هر ابـزاری بـرای باقی مانـدن در قدرت استفاده کند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۲ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان