دانلود و خرید کتاب نمایشنامه‌های آسان؛ شهر بی گدا حسن دولت آبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نمایشنامه‌های آسان؛ شهر بی گدا اثر حسن دولت آبادی

کتاب نمایشنامه‌های آسان؛ شهر بی گدا

معرفی کتاب نمایشنامه‌های آسان؛ شهر بی گدا

کتاب شهر بی گدا نوشته حسن دولت‌آبادی یکی از کتاب‌های مجموعه نمایشنامه‌های آسان است. کتاب شهر بی گدا برای اجرا در کلاس درس است و صحنه تئاتر است و  پنج نمایشنامه عروسکی و غیر عروسکی دارد.

درباره مجموعه نمایشنامه‌های آسان

فعالیت‌های فرهنگی، به‌ویژه تئاتر، می‌تواند مردمان نسلی را برای مقابله روشن‌بینانه با مسائل و مشکلات موجود و آینده توانا سازد و به نوجوانان و جوانان یاری دهد پرسش‌های واقعی و پرمایه و عمیق را مطرح کنند و طرح‌های روشن و اطمینان‌بخش برای بهروزی بخواهند و در اختیار گیرند. عرضه دلایل زندگی به جوانان علتی غایی است و دیگر علل غایی را در بر می‌گیرد.

مشارکت در فعالیت‌های جمعی، مسئولیت‌پذیری، شناخت حقوق خود، احترام به حقوق دیگران، و آموزش امور اعتقادی و کاربردی زندگی را باید در فعالیت‌های جمعی خارج از کلاس جست‌وجو کرد و چنان که اثبات شده است، یکی از راه‌های کوتاه دستیابی به این رفتارها پرداختن به فعالیت‌های تئاتری است. همه امور مهم حتی دروس علمی را می‌توان از طریق تئاتر آموزش داد.

امروز، تعداد قابل ملاحظه‌ای نمایشنامه تولید شده است، به دلایل گوناگون، بسیاری از این آثار در مدارس امکان اجرا ندارند. از این دلایل می‌توان به ناهمخوانی آثار با مقدورات مدارس و محدودیت امکانات و مقررات و وقت در آموزشگاه‌ها اشاره کرد. البته دلیل اصلی دیگری هم وجود دارد و آن ناآشنایی اکثر مربیان و دبیران محترم و نیز دانش‌آموزان علاقه‌مند با نحوه تولید تئاتر است.

موانع موجود نویسنده را بر آن داشت تا به نوشتن این مجموعه برای مقاطع ابتدایی، راهنمایی، و دبیرستان اقدام کند. مجموعه‌ای که علاوه بر متن نمایشنامه مقدمات ضروری اجرای تئاتر را هم در بر دارد.

هدف نویسنده در نگارش مجموعه نمایشنامه‌های آسان این بوده که نمایشنامه‌های مناسبی برای مدارس کشور بنویسد؛ نمایشنامه‌هایی که ضمن توجه به ضرورت‌های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، علمی، و نیز رعایت تفکیک جنسیت دختر و پسر، با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، به اصلاحِ رفتارِ نسلِ آینده کشور بینجامد.

پس از یازده سال تلاش نویسنده، صد و پنجاه نمایشنامه در سی جلد فراهم آمده و بخش جدید «طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری عروسکی» هم به این مجموعه افزوده شده است. 

خواندن کتاب نمایشنامه‌های آسان؛ شهر بی گدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام مربیان و دانش‌آموزانی که قصد اجرای نمایش در مدرسه را دارند پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب نمایشنامه‌های آسان؛ شهر بی گدا

 راهنمای اجرا

پیش از تمرین و اجرای این آثار، مطالعه این بخش ضروری است.

۱. برای یاری رساندن به دبیران و مربیان محترم، یک طرح ساده کارگردانی و بازیگری برای اجرا در کلاس درس پیشنهاد شده است. بدیهی است این طرح یگانه طرح ممکن نخواهد بود و امکان اجرای طرح‌های دیگر نیز وجود دارد.

۲. بهتر است دبیران و مربیان محترم، پیش از مراجعه به دانش‌آموزانی که قرار است در اجرای نمایش مشارکت کنند، خود، به شناخت و تحلیل جامع اثر دست یابند تا هنگامِ تمرین دانش‌آموزان را بهتر هدایت کنند.

۳ . دقت در بلندی صدای بازیگران، رعایت وضوح بیان کلمات، رعایت سکوت‌های بین یا درون جملات، و دقت در کلمات تأکیدی از ضروریات است. برای تشخیص و رعایت مکث‌ها و سکوت‌ها تلاش گردید با ویرگول و نقطه‌گذاری راهنمایی اولیه انجام پذیرد.

۴. باید دقت شود، جز در مواقع خاص، گفت‌وگوها رو به تماشاگران انجام شود. همچنین، متناسب با متن، از همه‌جای صحنه استفاده لازم به عمل آید.

۵. انتخاب بازیگران متناسب با نقش از مواردی است که دبیران و مربیان محترم باید به آن توجه کنند.

۶. توصیه می‌شود، در صورت وجود وقت کافی، اطلاعات بخش «تحلیل اشخاص نمایش» به‌راحتی در اختیار بازیگران قرار نگیرد. از آن‌ها خواسته شود، بر اساس جملات و رفتارهای موجود در اثر، شناخت خود را از شخصیتی که بازی می‌کنند بیان نمایند.

۷. دانش‌آموزان تماشاگر می‌توانند برای تولید اصوات گوناگون، مثل صدای گوسفندان گله یا صدای باران یا افکت‌های صوتی دیگر، با آرام کوبیدن بر میز یا دست زدن دوانگشتی، در اجرای نمایش مشارکت کنند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۱۰۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۷۶,۰۰۰
تومان