دانلود کتاب صوتی اختراع قوم یهود با صدای تایماز رضوانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی اختراع قوم یهود اثر شلومو سند

دانلود و خرید کتاب صوتی اختراع قوم یهود

معرفی کتاب صوتی اختراع قوم یهود

کتاب صوتی اختراع قوم یهود نوشتهٔ شلومو سند و ترجمهٔ فهیمه چاکرالحسینی ابرقوئی و با صدای تایماز رضوانی است و آوانامه آن را منتشر کرده است. نویسندهٔ این کتاب یهودی ساکن اسراییل است که دربارهٔ قوم یهود پژوهش سترگی انجام داده است.

درباره کتاب صوتی اختراع قوم یهود

کتاب اختراع قوم یهود در سال ۲۰۰۸ در اسرائیل به چاپ رسید. نویسندهٔ این کتاب شلومو سند از پدر و مادری ییدیش و لهستانی‌تبار است. وی که زادهٔ اسرائیل و استاد بازنشستهٔ تاریخ دانشگاه تل‌آویو است، با نوشتن این کتاب خوانشی نوین از مسئلهٔ اسرائیل‌فلسطین ارائه می‌دهد که در تنافر مطلق با دستگاه تبلیغاتی غربی است.

کتاب اختراع قوم یهود ابتدا با بررسی پدیده‌های ملت، ملیت و ملی‌گرایی نشان می‌دهد که این مفاهیم، مفاهیمی مدرن‌اند که هم‌زمان با شدت‌گرفتن موج ملی‌گرایی در قرن‌های هجده و نوزده به ادبیات سیاسی وارد شده‌اند. تمامی دولت‌ملت‌های شناور در این موج به دنبال ایجاد مرزهای مشخص میان «ما» و «آن‌ها» دست به تاریخ‌سازی و خلق عقبه‌ای خیالی برای ملت‌های خود زدند تا نشان دهند که ملتشان باستانی‌ترین نهاد در این عرصه است. یهودیان نیز که هم‌زمان با شدت‌گرفتن این پدیده در اکثر کشورهای اروپای شرقی از ملتی که بدان تعلق داشتند رانده و در عرصهٔ یکه‌تازی ملت‌های نوپا مانده بودند برای عقب‌نبودن از قافلهٔ تاریخ‌سازی با تمسک به داستان‌های اسطوره‌ای کتاب مقدس، هویتی مجعول برای خود دست‌وپا کردند. اینان که تا پیش از قرن نوزدهم همچون اجتماعات پراکندهٔ دینی در جغرافیایی به وسعت آسیای میانه تا اروپای غربی جزئی از دولت‌ملت‌هایی به شمار می‌رفتند که در سایهٔ حاکمیت آن زندگی می‌کردند، اکنون با جعل پیشینه‌ای خیالی و چنگ‌انداختن به داستان موهوم تبعید پس از سقوط معبد دوم از طرف امپراتوری روم و آوارگی دوهزارساله که از اساس متضمن مفهومی متافیزیکی است خود را قومی یکپارچه جا زدند که سال‌ها در تبعید بوده و اینک هنگامهٔ بازگشتش به سرزمین مقدس و احیای دولت‌ملت کهن یهودیه فرارسیده است.

این کتاب پژوهشی تاریخی است. اما با چند خاطرهٔ شخصی آغاز خواهد شد که جان‌بخشیدن به آن‌ها شبیه همهٔ زندگی‌نامه‌ها نیازمند میزان معتنابهی تخیل است. انگیزهٔ نگارش پژوهش‌های علمی غالباً تجربیات شخصی است. چنین تجربیاتی میل دارند زیر لایه‌های نظریه پنهان شوند و در حکم سکوی پرتاب نویسنده در حرکت به سوی حقیقت تاریخی‌اند که مقصد آرمانی هر نویسنده است و به‌خوبی می‌داند که هیچ‌کسی به‌تمامی به آن دست نخواهد یافت.

شنیدن کتاب صوتی اختراع قوم یهود را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم

این کتاب صوتی را به کسانی که می‌خواهند دربارهٔ قوم یهود بیشتر بدانند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی اختراع قوم یهود

«ریشه‌کن شدن و کوچ اجباری مفاهیمی‌اند که در تمامی اشکال سنت یهود عمیقاً نهادینه شده‌اند. اما اهمیتشان در طول تاریخ این دین تغییر کرده است. این واژه‌ها همواره دربرگیرندهٔ مفاهیم سکولاری که در عصر نوین به درون آن‌ها رخنه کردند نبوده‌اند. یکتاپرستی یهودی در میان نخبگان فرهنگی شکل گرفت که پس از سقوط پادشاهی یهودیه در قرن ششم پیش از دوران مشترک تبعید شده بودند و تصویر تبعید و آوارگی از همان زمان در بخش‌های اصلی تورات، پیامبران و مکتوبات (بخش نهایی عهد عتیق) به صورت مستقیم یا استعاری طنین‌انداز است. از اخراج از بهشت گرفته تا مهاجرت ابراهیم به کنعان و هبوط یعقوب به مصر و نیز پیامبری زکریا و دانیال، دین یهود همواره از دریچهٔ سرگردانی، ریشه‌کن شدن و بازگشت به گذشته نگریسته است. همان وقت هم در تورات آمده بود: «و خداوند تو را در میان تمام مردم پراکنده گرداند، از یک سوی گیتی به سوی دیگر و تو خدایان دیگری را خدمت خواهی کرد، خدایانی که نه تو و نه پدرانت نشناخته‌اید.» (سفر تثنیه ۲۸: ۶۴) سقوط معبدِ نخست با اخراج همراه بود و این خاطرهٔ الهی‌ادبی به‌تدریج به شکل‌گیری احساسات دینی بعدی یهود منجر شد.

اما بررسی دقیق آن واقعهٔ تاریخی که ظاهراً «تبعید دوم» در سال ۷۰ دوران مشترک را پدید آورد و تحلیل واژهٔ عبری golah [تبعید] و معنای آن در زبان عبری متأخر نشان می‌دهد که آگاهی تاریخی ملی مخلوط ناهمگونی از حوادث پراکنده و عناصر سنتی بود. تبعید تنها در صورتی می‌توانست به صورت یک اسطورهٔ اثرگذار عمل کند که راهی به سوی هویت قومی برای یهودیان امروزی ایجاد کند. فراالگوی کوچ اجباری لازم بود تا بتوان بر اساس آن حافظه‌ای بلندمدت ساخت که در آن قوم‌نژاد موهوم تبعیدشده را نوادگان مستقیم «قوم کتاب مقدس» در روزگار پیشین توصیف کرد. همان‌طور که خواهیم دید اسطورهٔ ریشه‌کن شدن و تبعید را روایت‌های مسیحی پروراندند و این اسطوره‌ها از آنجا وارد روایت‌های یهودی شدند و رفته‌رفته به حقیقتی تاریخی بدل گشتند، هم در تاریخ عمومی و هم در تاریخ ملی.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۱۹ ساعت و ۲۵ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۵۸۳٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۹ ساعت و ۲۵ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۵۸۳٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۳۰,۰۰۰
۹۱,۰۰۰
۳۰%
تومان