دانلود و خرید کتاب دعا و توسل محمدرضا کاشفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دعا و توسل اثر محمدرضا  کاشفی

کتاب دعا و توسل

انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دعا و توسل

محمدرضا کاشفی(۱۳۸۵-۱۳۴۶) و سید محمد کاظم روحانی( -۱۳۴۴) پژوهشگر دینی هستند.

در یکی از پرسش و پاسخ‌های این کتاب می‌خوانیم:

«آیا برای دعاها حد و مرزی هم هست یا هر چه خواستیم می‌توانیم دعا کنیم؟

دعا دارای مرزهای تعریف شده‌ای است و تنها در چارچوب همان مرزها اثر گذار خواهد بود و خارج از آن تأثیری نخواهد داشت. از جمله مهم‌ترین مرزها عبارتند از:

۱. همخوانی با سنن و قوانین الهی؛ خداوند متعال عوالم هستی و موجودات را بر اساس قوانین و نظام خاصی آفریده است و تدبیر امور طبق همان سنن است. از این رو اگر کسی دعایی کند که خلاف این سنن و نظام باشد نباید در انتظار تحقق آن باشد چنانکه حضرت علی علیه‌السلام در پاسخ به پرسش صوحان عبدی که سؤال نمود: کدام دعا بیراهه‌تر است؟ امام فرمود: «دعای کسی که برای تحقق آن چه ناشدنی است دعا کند». و نیز از ایشان نقل شده است که: من در دعا گفتم: خداوندا! مرا به هیچ یک از بندگانت نیازمند مساز.

۲. همخوانی با نظام تشریع؛ خداوند متعال برای انسان قوانینی را وضع کرده که ما از آن به نظام تشریع یاد می‌کنیم این نظام همان بایدها و نبایدها و همان حسن و قبح و همان خوشایندها و به آیندها است. یکی از مرزهای دعا همین قوانین تشریعی است. بر این اساس آدمی نمی‌تواند از خداوند عمل قبیح یا برآیند و یا نبایدی را طلب کردن امور قبیح نهی شده است.»

نظرات کاربران

S
۱۳۹۵/۱۰/۲۴

کتاب بسیار عالی است پرسش و پاسخ هایی در مورد دعا توضیحاتی درباره دعاهای مأثوره و غیر مأثوره وبه فرازهایی از دعا های زیبا مثل ابو حمزه و کمیل و ....که معانی زیبایی در خود دارند میپردازد درباره اسباب

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
۱. باید با کمال اعتقاد و اخلاص در نیت صورت بگیرد؛ چرا که عطایای الهی به اندازه نیت خالصانه، سرازیر می‌شود. حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «ان العطیة علی قدر النیة» ؛ «بخشش الهی به اندازه[ اخلاص در ]نیت است» . ۲. خواسته و حاجت انسان، باید معقول و مشروع باشد. ۳. دعا و توسّل باید در کنار به کارگیری اسباب و عوامل طبیعی دارای نقش در برآمدن حاجت باشد.
S
۴. از شرایط بسیار مهم و مؤثر در استجابت دعا و توسّل، ایمان و عمل صالح است. طبیعی است، کسی که پیمان خویش را در برابر خداوند شکسته است؛ نباید انتظار داشته باشد هر خواسته‌ای را به سرعت اجابت یافته ببیند.
S
۵. گاهی زمان مناسب برای تحقق مطلوب و خواسته شخص، فرا نرسیده است. در چنین حالتی با طول کشیدن زمان اجابت، در شخص حالت انابه و تضرع به درگاه الهی ایجاد می‌شود و رابطه معنوی و عاطفی‌اش با امامان علیهم‌السلام طول می‌کشد و در نتیجه ارتباط او با خدا محکم‌تر می‌شود. در حقیقت، خود توفیق بر دعا و توسّل، اوج عبودیت و بندگی و نشانه لطف و عنایت حضرت حق به انسان است و الطاف و رحمت‌های بزرگ‌تری را به دنبال دارد؛
S
۶. گاهی برآورده شدن حاجت شخص، به مصلحت و نفع وی نیست و صلاح او در عدم استجابت آن است: «عَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکمْ وَ اللّهُ یعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» ؛ «بسا چیزی را خوش نمی‌دارید و حال آنکه برای شما خوب است و بسا چیزی را دوست می‌دارید و آن برای شما بد است؛ خدا می‌داند و شما نمی‌دانید» . در چنین حالتی به ظاهر حاجت شخص برآورده نمی‌شود؛ امّا این به نفع و صلاح او است و در واقع دعای او که درخواست خیر و مصلحت خود است به گونه‌ای پنهان و ناآشکار برآورده می‌شود. در هر صورت خداوند، به جهت دعا و توسّل انسان، اجر عظیمی به او عطا می‌کند و وی از نعمت ارتباط و تقرب به خدا و امامان علیهم‌السلام بهره‌مند می‌شود. به هر حال انسان نباید از دعا و توسّل مأیوس گردد؛ زیرا هیچ‌گاه باب رحمت الهی به سوی کسی بسته نیست. چه حاجت برآورده شود و چه بنابر مصلحت شخص، در ظاهر برآورده نشود؛ چرا که این گونه بر نیامدن حاجت، در واقع برآمدنی پنهانی است. از طرفی خود دعا و توسلِ انسان، لبیک و اجابت الهی است.
S

حجم

۱۳۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۳۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان