دانلود و خرید کتاب نشان های گشتالتی پدرام حکیم زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نشان های گشتالتی اثر پدرام حکیم زاده

کتاب نشان های گشتالتی

انتشارات:شهر پدرام
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نشان های گشتالتی

نشان های گشتالتی کتابی از پدرام حکیم‌زاده است که مفهوم گشتالت در روانشناسی را تشریح کرده و ۱۲۰ نشان گشتالتی را معرفی کرده است.

درباره کتاب نشان های گشتالتی

مفهوم گشتالت چیست؟ گشتالت مكتبی روان‌شناسی است که در اوايل قرن بيستم در آلمان بوجود آمد. اين دوره با اوج گيری هنر مدرن در اروپا مصادف بود ؛ جايی كه هنرمندان از آن جمله در آلمان و مدرسه باهاوس، شيفته يافته‌های تحسين برانگيز پايه گذاران اين مكتب، ماكس ورتايمر، كورت كوفكا و ولفگانگ كهلر در زمينه تجربيات ادراک بصری شده بودند. اين امر، به ويژه با اشتياق متقابل روان شناسان گشتالت، موجب تعامل و پيوند هر چه بيشتر روان‌شناسی و هنر شد و در حوزه هنرهای تجاری، طراحی صنعتی، طراحی گرافيک و... تأثير پايدار و فراگيری به جا گذاشت. در شکل‌گیری ازین نظریه افراد گوناگونی همچون امانوئل کانت، جان استوارت میل،  فرانز برنتانو و کارل استامف، ماکس ورتهایمر و  کریستین فون اهرنفلس موثر بوده‌اند.

به‌دلیل گسترده بودن مفهوم گشتالت، هیچ ترجمه مستقیمی ‌از آن در هیچ یک از زبان‌ها صورت نگرفته است. این لغت در زبان آلمانی شکل وگونه معنی می‌دهد؛ در انگلیسی، بدان کلِ سازمان یافته، انگار یا شکل بندی می‌گویند . در زبان فارسی می‌توان آن را معادل مفاهیمی‌از قبیل «شکل»، «قالب»، «اندام»، «هیکل» یا «کل» و «هیئت» قرار داد و بلافاصله باید افزود که هیچ یک از این کلمات به تنهایی معنای گشتالت را به طور کامل بیان نمی‌کنند . نظریه گشتالت فرآیندهای ادراکی مغز را مورد مطالعه و توجه قرار می‌دهد و بیان گر آن است که اصل عملی ذهن، کل نگر، موازی و همراه با تمایلات خود سازمان یافته (فطری) است...تفکر عمده در نظریه گشتالت این است که نقش‌مایه‌های کلی، بر عناصر تشکیل دهنده شان برتری می‌یابند و خواصی را دارا هستند که ذاتاً در خود آن عناصر موجود نیست. این نکته در عبارتی بدین شکل جمع آمده است: کل، چیزی بیشتر از مجموع اجزایش است .

حدود یک دهه پس از ظهور روان‌شناسی گشتالت، اصول آن در زمینه ادراک بصری مورد توجه هنرمندان قرار گرفت. در آن زمان مرکز توسعه هنری در آلمان ، مدرسه تازه تأسیس باهاوس در وایمار بود که هنرمندان و طراحان بزرگ اوایل سده بیستم را در خود گرد آورده بود . پل کله، واسیلی کاندینسکی و جوزف آلبرز، آشکارا از نتایج این تحقیقات در نوشته‌ها و نقاشی‌هایشان بهره گرفتند . در نفوذ نظریه گشتالت در هنر، مقاله ورتایمر با عنوان « نظریه فرم» که در سال ۱۹۲۸ ارائه شد، تأثیر فزاینده‌ای داشت. این مقاله با نام مستعار «رساله نقطه» مطرح شد چرا که با نقش‌مایه‌های انتزاعی نقاط و خطوط، تصویر پردازی شده بود. بعدها با حضور روان‌شناسان گشتالت در مدرسه باهاوس و سخنرانی‌های آنها، تأثیر این یافته نوظهور علمی‌ هنری عمیق تر شد.

 در این کتاب با نظریه و مکتب گشتالت و مفاهیم و کاربردهای گوناگونان آن در روان‌شناسی و هنر آشنا می‌شوید و ۱۲۰ طرح  گشتالتی را از نظر می‌گذرانید.

 خوانن کتاب نشان های گشتالتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به هنر و روان‌شناسی مخاطبان این کتاب‌اند.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۱ صفحه

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۱ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان